Μία σελίδα του Οδηγού παρεμβάσεων

O Οδηγός των παρεμβάσεων του NOESI.gr περιγράφει προγράμματα (μοντέλα) παρέμβασης, θεραπείας και αντιμετώπισης στους τομείς της υγείας και της εκπαίδευσης.

O Οδηγός παρεμβάσεων περιγράφει τους σκοπούς και μεθόδους που χρησιμοποιούνται σε προγράμματα (μοντέλα) παρέμβασης, θεραπείας και αντιμετώπισης στους τομείς της υγείας και της εκπαίδευσης. Έχει πιστοποιηθεί από το Health on the Net Foundation. Παρουσιάζει γενικές κατευθύνσεις και σχετικές, όχι εξατομικευμένες, μεθόδους παρέμβασης. Δείτε τον Οδηγό στη σελ. noesi.gr/book/intervention

Feldenkrais (Φελντενκράις)

Η μέθοδος Feldenkrais είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα σωματικής αγωγής το οποίο βασίζεται στις αρχές της φυσικής, της εμβιομηχανικής - κινησιολογίας, της βιολογίας, της νευροφυσιολογίας, της ψυχολογίας, της ανθρωπολογίας και της εξελικτικής θεωρίας.

Πώς ξεκίνησε η μέθοδος

Η μέθοδος Feldenkrais αναπτύχθηκε στη δεκαετία του ’40 και ονομάστηκε έτσι από το δημιουργό της, Moshe Feldenkrais. Ο Δρ. Feldenkrais (1904-84) ήταν διακεκριμένος φυσικός, μηχανικός και εκπαιδευτής πολεμικών τεχνών. Γεννήθηκε στη Ρωσία και μετανάστευσε στο Ισραήλ στην ηλικία των 13 ετών . Φοίτησε στο Sorbonne στη Γαλλία και αργότερα εργάστηκε στο εργαστήριο φυσικής του βραβευμένου με Νόμπελ Joilet Curie.Ίδρυσε επίσης την πρώτη λέσχη τζούντο στη Γαλλία. Ο Δρ. Feldenkrais υπέστη επαναλαμβανόμενους τραυματισμούς στα γόνατα από το τζούντο και το ποδόσφαιρο εξαιτίας αυτών των τραυματισμών είχε δυσκολία στη βάδιση. Οι γιατροί του συνέστησαν  να κάνει χειρουργική επέμβαση, αλλά οι πιθανότητες για πλήρη αποκατάσταση ήταν μόλις 50%. Ο Feldenkrais αρνήθηκε το χειρουργείο και προσπάθησε να βρει τρόπο να αποκαταστήσει την χαμένη λειτουργικότητα του. Χρησιμοποίησε τις γνώσεις του πάνω στη μηχανική και στην ανθρώπινη κίνηση, για να διδάξει τον εαυτό του πως να περπατήσει ξανά χωρίς να πονάει. Ήξερε ότι όλοι οι μυς και οι αρθρώσεις του λειτουργούσαν μαζί ως ένα ενιαίο σύστημα. Πειραματιζόταν με ήπιους χειρισμούς στις αρθρώσεις του και μετά μελετούσε τα αποτελέσματα στο περπάτημα. Κατέληξε να βελτιώσει τον συντονισμό ολόκληρου του σώματος του και να μειώσει την πίεση στα γόνατα. Το ποιο σημαντικό ήταν ότι ο Δρ.Feldenkrais αντιλήφθηκε ότι η συνειδητοποίηση του τρόπου κίνησης του ήταν η προεργασία στο να καταφέρει να κάνει αυτό που θέλει, να περπατήσει άνετα. Πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του εξελίσσοντας την καινούργια μέθοδο πάνω στην εκπαίδευση της κίνησης, βοηθώντας χιλιάδες ανθρώπους με ποικιλόμορφα προβλήματα.

Η μέθοδος σήμερα

Γενικά η μέθοδος χρησιμοποιείται τόσο για προληπτικούς όσο και για θεραπευτικούς σκοπούς σε ποικίλες περιπτώσεις! Δημιουργώντας νέες προοπτικές και δυνατότητες σε κάθε πλευρά του εαυτού: στην αίσθηση, στο συναίσθημα, στη σκέψη και φυσικά στη κίνηση! Αυτή η πολύπλευρη προσέγγιση καθιστά τη μέθοδο κατάλληλη για όλους και για όλες τις ηλικίες. Τα ωφέλη μιας τέτοιας προσέγγισης είναι διάφορα, όπως η ανακούφιση από μυικό πόνο ή ένταση, η μεγαλύτερη ευκολία στην αναπνοή, η βελτίωση της στάσης σώματος, η επίτευξη μεγαλύτερης χαλάρωσης και άνεσης κατά τις καθημερινές δραστηριότητες καθώς και η βελτίωση της επίδοσης στην άθληση, το χορό, τη μουσική και το θέατρο. Η μέθοδος μπορεί επίσης να βοηθήσει άτομα με διαταραχές του κεντρικού νευρικού συστήματος καθώς και άτομα που αντιμετωπίζουν αναπτυξιακές και μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες συμπεριφοράς. Οι κινήσεις "συνειδητοποίησης" που χρησιμοποιούνται είναι μικρές, απαλές και ευχάριστες...που όμως οδηγούν σε εντυπωσιακά αποτελέσματα! Υπάρχουν δύο τύποι μαθημάτων, ομαδικών που ονομάζονται ATM (συνειδητοποίηση μέσω της κίνησης) και τα ατομικά ,τα λεγόμενα FI (λειτουργική ολοκλήρωση),που αποτελούν εξατομικευμένα προγράμματα ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός! Οι κινήσεις γίνονται κυρίως με σημείο αναφοράς το πάτωμα, κάτι που είναι ιδιαίτερα ευχάριστο για τα παιδιά...

Σε ποιους απευθύνεται;

  • Σε παιδιά και ενήλικες
  • Σε άτομα που χρησιμοποιούν επαναλαμβανόμενες κινήσεις π.χ. Computer, χειρονακτικές εργασίες
  • Σε χρόνιους τραυματισμούς και χρόνια μυοσκελετικά-νευρολογικά προβλήματα
  • Σε άτομα με αγχώδεις διαταραχές και σωματική ένταση
  • Αυχενικό σύνδρομο, πόνους στους ώμους, οσφυαλγία, ισχιαλγία, πόνους στα γόνατα, προβλήματα στη βάδιση
  • Σε αθλητές, μουσικούς, χορευτές που επιθυμούν τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων τους καθώς και σε υγιείς ανθρώπους που επιθυμούν τη βελτίωση της σωματικής τους στάσης, της αναπνοής και της ισορροπίας
  • Σε θεραπευτές που επιθυμούν να βελτιώσουν τη θεραπευτική διαδικασία

Συγγραφέας:

  • Καλπάκη ΒασιλικήΦυσικοθεραπεύτρια, Μέλος στο δίκτυο επαγγελματιών "Specials"

Παραπομπές στους Οδηγούς του NOESI.gr.
Είναι σημαντικό να αναφέρετε ως πηγή των πληροφοριών τη σελίδα www.noesi.gr/book εφόσον χρησιμοποιήσετε υλικό από τους Οδηγούς του NOESI.gr σε άλλες ιστοσελίδες. Σεβαστείτε το έργο της ομάδας noesi.gr και τον αναγνώστη που χρειάζεται να βρίσκει έγκυρες και ενημερωμένες πληροφορίες για θέματα υγείας και πρόνοιας. Για τον σκοπό αυτό, ενημερώνουμε τις σελίδες των Οδηγών τακτικά, μία βασική παράμετρος της πιστοποίησης του NOESI.gr από το Health on the Net Foundation. Εάν δεν έχετε τρόπο να ενημερώνετε τακτικά τις δικές σας ιστοσελίδες ή έντυπες εκδόσεις, δώστε την ευκαιρία στον αναγνώστη σας να βρει στον ίδιο Οδηγό, όπου ανατρέχετε κι εσείς, μία ενημερωμένη βάση σωστής πληροφόρησης. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε το υλικό κάθε Οδηγού μας ελεύθερα, να αναφέρετε το όνομα του (π.χ. Οδηγός διαταραχών, παρεμβάσεων, υπηρεσιών κ.ά). και τη διεύθυνση της ιστοσελίδας του, χωρίς ειδική άδεια από το NOESI.gr, εφόσον λάβετε υπόψη την παρούσα παραίνεση και τους όρους χρήσης του www.noesi.gr.