Αναμετάδοση (6/3/2012): "Ενδοσχολική βία & σχολικός εκφοβισμός (bullying)"

Εικόνα Άγγελος Κουτουμάνος

ΝΕΟ! Βίντεο που μπορούν να βοηθήσουν γονείς και εκπαιδευτικούς για να "συζητήσουμε" για το φαινόμενο με τα παιδιά. Δείτε τη σελίδα http://onevibefilms.com/bullying/greek


Αναμετάδοση 6/3/2012: "Ενδοσχολική βία & σχολικός εκφοβισμός (bullying)"

Την Τρίτη 6 Μαρτίου 2012, Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο, το NOESI.gr φιλοξένησε και μετέδωσε ζωντανά με αναρτήσεις (live post streaming) τη διαδικτυακή συζήτηση με θέμα "Ενδοσχολική βία - Συμβιώνοντας στο Σχολείο" που συνδιοργανώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, σε συνεργασία με το "Δίκτυο κατά της Βίας στο Σχολείο". Οργανώσαμε τα σχόλια που κάναμε κατά την αναμετάδοση σε Facebook και Twitter και παραθέτουμε μερικές σημαντικές παρατηρήσεις σε αυτή τη σελίδα. 

Εισηγήσεις στο πάνελ Ομιλιτών

  • Αυξάνεται η ενδοσχολικη βία στα σχολεία. Επίσης, νέο φαινόμενο η ενδοσχολική βία με ηλεκτρονικα μέσα, τηλέφωνα, internet. Η αύξηση ίσως οφείλεται ότι πλέον συζητάμε για την ενδοσχολικη βία.
  • Η ενδοσχολική βία κορυφώνεται στο Γυμνάσιο. Μειώνεται ξανά στο Λύκειο.
  • Τα αγόρια στο σχολείο, συνηθέστερα χρησιμοποιούν σωματική βία, σπρώχνουν, σκίζουν μπουφάν. Τα κορίτσια χρησιμοποιούν περισσότερο λεκτική βια (bullying).
  • Στη περίπτωση του εξωσχολικού εκφοβισμού υπάρχουν σχεδόν πάντα τρία μέρη. Υπάρχει πάντα το θύμα, ο θύτης και ο παρατηρητής, δηλ. άλλοι μαθητές, δάσκαλοι, γονείς.

Πρόληψη:

  • Τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται ότι μπορούν να μιλήσουν στον δάσκαλο ή καθηγητή, χωρίς να αισθάνονται ότι θα χειροτερεψουν τα πράγματα. Για το Δημοτικό, ο δάσκαλος πρέπει να αναλάβει βασικό ρόλο. Στο Γυμνάσιο ή το Λύκειο μπορεί να υπαρχει ειδικος εκπαιδετικος με γνώσεις σχολικού εκφοβισμού, που θα είναι ο πρώτος που θα ακούει για το πρόβλημα.

Αντιμετώπιση:

  • Από την πρώτη στιγμή του "τραυματισμού" ενός παιδιού, υπάρχει βία. Δεν περιμένουμε να γίνει ανυπόφορο για να δράσουμε. Αυτό ιδιαίτερα σημαντική συμβουλή για τους γονείς και τους δασκάλους.
  • Καλύτερη προσέγγιση για την αντιμετώπιση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, η συζήτηση στο σχολείο. Δεν είναι καλή λύση οι ίσες αποστάσεις από θύματα, θύτες και παρατηρητές. Ευαισθητοποιουμαστε, μιλάμε, συζητούμε, οργανώνουμε ομάδες παιδιών μέσα στα σχολεία.
  • Σημαντικό, να κάνουμε τα "σκληρά παιδιά" μέρος της επίλυσης του προβλήματος. Μπορούμε να τα εμπλεξουμε σε δράσεις που μειώνουν την ενδοσχολική βία. Να τους δώσουμε αναγνώριση στο πρόσωπό τους, να τον φέρουμε σε επαφή με την κοινότητα του σχολείου.

Γιώργος Νικολαΐδης, ψυχίατροςΕπικεφαλής της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού

Τσάμπα μαγκιά ο σχολικός εκφοβισμός. Συνήθως δυνατός εναντίον ανίσχυρου. Ξέρουμε από πριν ποιος θα κερδίσει. Πολύ δύσκολο να διδάξεις τα παιδιά να μη χρησιμοποιούν βία, όταν οι ενήλικοι δεν εφαρμόζουν τον κανόνα.

Γιάννης Τσιάντης, παιδοψυχίατροςΚαθηγητής Παιδοψυχιατρικής και Πρόεδρος του «Δικτύου κατά της Βίας στο Σχολείο»

Σεξουαλική παρενόχληση, είναι σχολικός εκφοβισμός. Κυμαίνεται από άγγιγμα έως δημοσιοποίηση στο Internet. 14.000 σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Να δημιουργηθούν ομάδες συζήτησης για τον σχολικό εκφοβισμό, από δασκάλους, γονείς, μαθητές. Ιδιαίτερα δύσκολο να φέρεις τους γονείς μέσα στο σχολείο.

Γιώργος Μόσχος, εγκληματολόγοςΕγκληματολόγος, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού

"Ομοφυλόφιλε", "Αλβανέ", "χοντρή", οι πιο συνήθεις εκφράσεις σχολικού εκφοβισμού (bullying). Στάσεις τις κοινωνίας μας;;;

Ερωτήσεις μέσω Internet

  • Μαθητής έχει ζητήσει βοήθεια από τους καθηγητές του και δεν άλλαξε τίποτε. Προτείνεται να ζητηθεί βοήθεια από τον Σχολικό Σύμβουλο, μέσω Δντή σχολείο ή γονιού...
  • Οι περισσότερες από τις ερωτήσεις και τις παρατηρήσεις έρχονται από δημοτικά σχολεία. Μεγαλύτερο ενδιαφέρον, κυρίαρχος ρόλος, περισσότερο παιδαγωγική στην εκπαίδευση των δασκάλων, αναφέρει ο Τσιαντης.
  • Ποια είναι α χαρακτηριστικά των ατόμων που συνήθως είναι θύματα βίας; Παιδιά πιο αδύναμα, με σωματικό μειονέκτημα. Παιδιά που δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους. Επίσης, μετανάστες ή άτομα από μειονότητες. Επίσης, οι καλοί μαθητές (που συχνά θεωρούνται ως "σπασίκλες").

Υπηρεσίες υποστήριξης για μαθητές και γονείς

O Καθηγητής Γ. Τσιάντης, παρουσίασε την Τηλ. Γραμμή 116111 "Ευρωπαϊκή Γραμμή Στήριξης Παιδιών & Εφήβων της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.", όπου μπορούν οι μαθητές να καλούν ανώνυμα για προβλήματα βίας στον σχολείο τους. Οι κλήσεις είναι δωρεάν και μπορείτε να καλέσετε και από το κινητό σας!  Δείτε περισσότερες πληροφορίες για της Γραμμή από τον "Οδηγό Πρόνοιας"

Αντιστοίχως, λειτουργεί και η Τηλ. Γραμμή 8018011177 "Γραμμή – Σύνδεσμος" της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. για θέματα Συμβουλευτική Τηλεφωνική Γραμμή για την Ψυχική Υγεία Παιδιών & Εφήβων, που αφορούν τους γονείς. Αστική χρέωση για όλη την Ελλάδα.  Δείτε περισσότερες πληροφορίες για της Γραμμή από τον "Οδηγό Πρόνοιας"

Σχόλια αναγνωστών

Niki Papagiannaki μέσω Facebook: Μετά την παραπομπή ενός περιστατικού στον Σχολικό Σύμβουλο, επόμενο βήμα η παραπομπή στο ΚΕΔΔΥ του Νομού.

Margarita Lazaridou μέσω Facebook: Σήμερα μίλησα σε σχολείο για αυτό το θέμα και τα περιστατικά που μου διηγήθηκαν οι μαθητές ήταν σοκαριστικά!!Ας είναι η σημερινή μέρα αφορμή για να αλλάξει κάτι, να ευαισθητοποιηθούν καθηγητές γονείς αλλά και η κοινωνία στο σύνολό της!Το συμπέρασμα που έβγαλα είναι ο φόβος των παιδιών να αποκαλύψουν το παιδί που ασκεί βία,γιατί μετά θα ασκήσει βία και σε αυτούς.

NOESI.gr μέσω Facebook: Οι "ειδικοί" αυτό το λένε "δευτερογενή κακοποίηση" και μερικές φορές μπορεί να είναι χειρότερο ή ίδιο τραύμα με αυτό της κακοποίησης.

Giorgos Markoulakis μέσω Facebook: ΜΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΠΟΡΙΑ ΤΟ ΤΙ ΝΟΗΜΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΗ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ. Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΝΤΑ ΗΤΑΝ Ο ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΑ Τ ΑΓΟΡΙΑ. ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΩΣ: "Ο ΔΥΝΑΤΟΣ ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ ΤΟΥ ΑΔΥΝΑΤΟΥ". ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. ΤΕΛΕΙΩΝΟΝΤΑΣ, ΘΑ ΣΥΝΙΣΤΟΥΣΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΗ (ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ) ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ, ΠΑΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ.

NOESI.gr μέσω Facebook: Το ισχυρός δεν πρέπει να λαμβάνεται ως "δυνατός". Είναι αυτός που αισθάνεται ότι υπερέχει και ότι έχει αυτόματα το "δικαίωμα" να αναδείξει αυτην την υπεροχή, ακόμη και με βία ή εκφοβισμό ή ψυχολογική, σωματική, λεκτική ή άλλη πίεση.Μπορεί να είναι οι "προσωπικότητες". Στο "αναδείξει" μπορείτε να βάλετε "αποδείξει". Πάνσωστο και συμφωνουμε για τον ρολο των γονέων. Επίσης φαινόμενο της εποχής πραγματικό η απαξίωση των δασκάλων και καθηγητών. Και ίσως και άλλων δομών της κοινωνίας...

Villy Belo μέσω Facebook: Σίγουρα στάση της κοινωνίας μας τα "Ομοφυλόφιλε", "Αλβανέ", "χοντρή", οι πιο συνήθεις εκφράσεις σχολικού εκφοβισμού (bullying).

Angelos Koutoumanos από το Facebook: Εγώ πάντως, σήμερα, κατάλαβα ότι τα περισσοτερα παιδιά που έχουν υποστεί εκφοβισμό, βία, κοροϊδία, και τους έγινε η ζωή δύσκολη στο σχολείο, είναι παιδιά που φοβούνται να μιλήσουν στον καθηγητή, ντρέπονται να ζητήσουν τη βοήθεια των γονιών τους, δεν έχουν φίλους να τους υπεραπιστούν. Μπορεί και να πιστεύουν ότι όσα περνούν είναι φυσιολογικά. Και αυτά τα παιδιά δε γεννιούνται έτσι, γίνονται...

Ευχαριστούμε όσους παρακολούθησαν την συζήτηση και όσους συμμετείχαν. Ένα "μπράβο" από μέρους μας σε όσους συνέβαλλαν στην οργάνωση αυτής της ζωντανής αναμετάδοσης! Ελπίζουμε ότι άξιζε τον κόπο, και θα προσπαθήσουμε να φιλοξενήσουμε περισσότερες τέτοιες προσπάθειες στο NOESI.gr.


Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο Ειδικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, κ. Μιχάλης Κοντογιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Νέας Γενιάς, κ. Γιάννος Λιβανός, ο Καθηγητής Παιδοψυχιατρικής και Πρόεδρος του «Δικτύου κατά της Βίας στο Σχολείο», κ. Ιωάννης Τσιάντης, ο Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κ. Γιώργος Μόσχος, ο Ψυχίατρος και επικεφαλής της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, κ. Γιώργος Νικολαΐδης, καθώς και ειδικοί επιστήμονες - μέλη του «Δικτύου κατά της Βίας στο Σχολείο». Λογότυπο. Κεντρικός στόχος της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών στα θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων ενδοσχολικής βίας (bullying), που συνιστούν προτεραιότητα των δράσεων του «Δικτύου κατά της Βίας στο Σχολείο», στο οποίο είναι ενεργό μέλος η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.

Σχόλια

Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός

Εικόνα Άγγελος Κουτουμάνος
Εγώ πάντως, σήμερα, κατάλαβα ότι τα περισσοτερα παιδιά που έχουν υποστεί εκφοβισμό, βία, κοροϊδία, και τους έγινε η ζωή δύσκολη στο σχολείο, είναι παιδιά που φοβούνται να μιλήσουν στον καθηγητή, ντρέπονται να ζητήσουν τη βοήθεια των γονιών τους, δεν έχουν φίλους να τους υπεραπιστούν. Μπορεί και να πιστεύουν ότι όσα περνούν είναι φυσιολογικά. Και αυτά τα παιδιά δε γεννιούνται έτσι, γίνονται...
like0

Το άρθρο ξανάφερε στο προσκήνιο όλους τους φόβους μου

Εικόνα Ρήνα
Το αρθρο ξαναφερε στο προσκηνιο ολους τους φοβους μου... Τι θα γινει Αγγελε, οταν ο μαγκας ή η ξυπνια της ταξης απευθυνθει στα "παιδια μας" και τα στολισει με ενα - αντε ρε βλαμμενο;
like0

Μαγνητοσκοπημένη μετάδοση της εκδήλωσης για την ενδοσχολική βία

Εικόνα Άγγελος Κουτουμάνος
Παραπάνω, μπορείτε να δείτε μαγνητοσκοπημένη όλη την εκδήλωση (εισηγήσεις και συζήτηση) που έγινε χθες στο Υπουργείο Παιδείας, με θέμα την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό (bullying).
like0
Διαφήμιση — Ζητήστε προσφορά

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr | Τι είναι και πώς λειτουργεί;

Εικόνα NOESI.gr

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr.Το Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr βασίζονται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα τηλεργασίας, προσαρμοσμένη στον τομέα της υγείας και της εκπαίδευσης. Η πλατφόρμα παρέχει πρόσβαση σε εργαλεία που λειτουργούν εξ αποστάσεως, μέσω internet. Το Ψηφιακό Γραφείο μπορεί να συνδέεται και να υποστηρίζεται από τη Γραμματεία του NOESI.gr, ώστε να εμπλουτίζεται διαρκώς με νέο υλικό. Παρέχεται με την τεχνική υποστήριξη της Google.

Εφαρμογές του Ψηφιακού Γραφείου από το NOESI.gr.

Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Μάθετε περισσότερα.

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.