#03 Παιχνίδι και επικοινωνία σε παιδιά με ΔΑΦ: Μύθοι και πραγματικότητα

Εικόνα NOESI.gr

Σας παρουσιάζουμε το θέμα της τρίτης συνάντησης Live... Nousletter! Η συνάντηση απευθύνεται σε γονείς με παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Στόχος της συγκεκριμένης παρουσίασης είναι να επικεντρώσει το ενδιαφέρον των γονέων στο παιχνίδι, ειδικότερα πώς μπορούν οργανωθούν σχετικές δραστηριότητες στο σπίτι.

Εγκρίναμε 15 συμμετοχές γονέων (όλες). Δεν μπορέσαμε να εγκρίνουμε συμμετοχές από επαγγελματίες (από 11). Θα προσπαθήσουμε να το επαναλάβουμε.

Δεν μπορούμε να δεχτούμε άλλες συμμετοχές. Συμπληρώστε τη δήλωση συμμετοχής εδώ (για ενδιαφέρον για επανάληψη της εκδήλωσης) ή διαβάστε περισσότερα για τη συνάντηση εδώ.


Το παιχνίδι είναι μια διαδικασία που βοηθά στην ανάπτυξη της ανεξαρτησίας, της αυτοεκτίμησης και της δημιουργικότητας των παιδιών, ενώ τους παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο μαθαίνουν να λειτουργούν ομαδικά αλλά και να χειρίζονται συγκρούσεις. Σε βάθος χρόνου, τα παιδιά αποκτούν και αναπτύσσουν μέσω του παιχνιδιού, βασικές κινητικές συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Το παιχνίδι είναι εξίσου σημαντικό για όλα τα παιδιά. Ωστόσο, οι δυσκολίες στην επικοινωνία, την συναναστροφή με συνομηλίκους ακόμη και η εμμονή με συγκεκριμένου τύπου δραστηριότητες ή αντικείμενο, που συχνά πλαισιώνουν τη συμπεριφορά των παιδιών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) έχουν οδηγήσει πολλούς – ακόμη και επαγγελματίες που δεν έχουν εξειδικευτεί στην εκπαίδευση παιδιών με ΔΑΦ - στην πεποίθηση ότι τελικά τα παιδιά αυτά δεν μπορούν να συμμετέχουν λειτουργικά σε μία ομαδική διεργασία παιχνιδιού στην “τάξη”, το σπίτι ή τηγειτονιά.

Σε αυτό το Live ...Nousletter, η Αγγελική Γερμανάκη και η Δέσποινα Γκίζα θα δείξουν σε νέους γονείς με παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (περίπου 4 - 8 ετών) πώς μπορούν να αξιοποιήσουν το παιχνίδι για το πρόγραμμα εκπαίδευσης σε παιδιά με ΔΑΔ.

Σκοπός της συνάντησης είναι να παρουσιάσουμε και να καθορίσουμε τη σημασία του παιχνιδιού στην καθημερινότητα των παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (ΔΑΔ) και διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ). Μας ενδιαφέρει να σας βοηθήσουμε να δομήσετε και να σχεδιάσετε παιχνίδια και δραστηριότητες για το σπίτι, ενώ παράλληλα θα ανταλλάξουμε ιδέες για το πώς μπορούν να προσαρμοστούν οι πρακτικές στις ιδιαιτερότητες των παιδιών αλλά και του χώρου / χρόνου που διατίθεται σε κάθε οικογένεια.

Αναλυτικά, λοιπόν, θα αναφερθούμε στα είδη του παιχνιδιού καθώς και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΔΑΦ σε σχέση με αυτό και θα συζητήσουμε μεθόδους (βασισμένες στις μεθόδους DIR-Floortime, Sherborne, Son-Rise) αλλά και πρακτικές συμβουλές προκειμένου να γίνει το παιχνίδι μια ευχάριστη και χρήσιμη διαδικασία.

Η παρουσίαση περιλαμβάνει οπτικο-ακουστικό υλικό και βιωματικές ασκήσεις, που θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τον ρόλο και τον τρόπο σχεδιασμού του παιχνιδιού με παιδιά με ΔΑΦ.

H A. Γερμανάκη και Δ. Γκίζα θα αναλάβουν την παρουσίαση σε αυτό το Live ...Nousletter. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για εκείνες για αμέσως παρακάτω.

Πού και πότε είναι η συνάντηση; Τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013, ώρα 18:30 με 20:30 στο Impact HUB Athens, (Καραϊσκάκη 28, πλατεία Ψυρρή, 5 λεπτά από ΗΣΑΠ ή Μετρό "Μοναστηράκι") [δείτε το σε χάρτη Google Maps].

Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν; Η συνάντηση θα εστιάσει στο πώς μπορούν να αναπτύξουν δομημένα το παιχνίδι στο σπίτι οι γονείς παιδιών με ΔΑΦ και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.

Τι θα συζητήσουμε; Θέλουμε να καθορίσουμε τη σημασία του παιχνιδιού στην καθημερινότητα των παιδιών με ΔΑΦ. Μας ενδιαφέρει να σας βοηθήσουμε να δομήσετε και να σχεδιάσετε παιχνίδια και δραστηριότητες για το σπίτι, ενώ παράλληλα θα ανταλλάξουμε ιδέες για το πώς μπορούν να προσαρμοστούν οι πρακτικές στις ιδιαιτερότητες των παιδιών αλλά και του χώρου / χρόνου που διατίθεται σε κάθε οικογένεια.

Πώς μπορώ να δηλώσω συμμετοχή; Για την καλύτερη οργάνωση της εκδήλωσης, είναι σημαντικό να δηλώσετε συμμετοχή συμπληρώνοντας την απλή φόρμα συμμετοχής (κλικ: http://ow.ly/rpzIg). Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Λίγα λόγια για τις εισηγήτριες

Η Αγγελική Γερμανάκη έχει πτυχίο Ψυχολογίας από το State University of New York, Empire State College καθώς και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Εφαρμοσμένη Ψυχολογία από το Brunel University of London (BSc, MSc), ενώ έχει παρακολουθήσει ένα μεγάλο αριθμό εκπαιδεύσεων και σεμιναρίων Ειδικής Αγωγής. Η επαγγελματική της πορεία ξεκίνησε ως εκπαιδεύτρια και μετέπειτα ως Υπεύθυνη τμήματος σε πρωινό πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού, ενσωματώνοντας στο πρόγραμμα αποκατάστασης εργαλεία όπως το P.E.C.S (Σύστημα Εναλλακτικής Επικοινωνίας με Εικόνες) , το TEACCH (σύστημα οργάνωσης χώρου και χρόνου), το ΜΑΚΑΤΟΝ, κ.α.

Έχει δουλέψει με παιδιά και νεαρούς έφηβους με ΥΛΑ (Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμό), σύνδρομο Asperger και Δ.Ε.Π.Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα), χρησιμοποιώντας στην εκπαιδευτική της παρέμβαση εργαλεία όπως οι Κοινωνικές Ιστορίες, τα Comics Strips (εικονογραφημένες ιστορίες) καθώς και άλλες Γνωσιακές - Συμπεριφορικές τεχνικές. Παράλληλα, ασχολείται συστηματικά με την υποστήριξη και την εκπαίδευση γονέων παιδιών με ΔΑΦ. Έχει οργανώσει και διεξάγει ομάδες και σεμινάρια με ποικίλη θεματολογία που αφορά στις δυσκολίες αλλά και τις μεθόδους παρέμβασης σε άτομα που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού.

Τα τελευταία χρόνια έχει δώσει μεγάλη έμφαση στην αξιοποίηση του παιχνιδιού μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, χρησιμοποιώντας παρεμβάσεις όπως το DIR – Floortime και την Κινησιοπαιδαγωγική μέθοδο Sherborne.

Η Δέσποινα Γκίζα σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ της Αγγλίας (Med in Special Educational Needs). Η πτυχιακή της εργασία αφορούσε στην συμβολή του προγράμματος TEACCH στην μείωση αντικοινωνικής συμπεριφοράς παιδιών με ΔΑΦ, ενώ η έρευνα της διεξήχθη σε ειδικό σχολείο της Αγγλίας, όπου και εργάστηκε για ένα χρόνο. Τα τελευταία εννιά χρόνια έχει εργασθεί ως υπεύθυνη πρωινού τμήματος με παιδιά με ΔΑΦ και σύνδρομο Ασπερκερ, υποστηρίζοντας την ένταξή τους σε τυπικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία.

Παράλληλα δουλεύει ατομικά και σε ομάδες κοινωνικών δεξιοτήτων με παιδιά, εφήβους και ενήλικες με Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμό και σύνδρομο Asperger. Στα προγράμματα παρέμβασης χρησιμοποιεί κυρίως Γνωσιακού τύπου Τεχνικές, Κοινωνικές Ιστορίες (Social Stories), Eικονογραφημένες Συζητήσεις (Comic Strip Conversations), το Γνωσιακό-Συμπεριφορικό Δράμα (Cognitive Behavioural Drama) και την κινησιοπαιδαγωγική μέθοδο Sherborne . Έχει οργανώσει εκπαιδευτικές ομάδες γονέων με σκοπό την εκπαίδευσή τους σε στρατηγικές παρέμβασης προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες παιδιών με ΔΑΦ.

Ιδιαίτερη έμφαση έχει δώσει στην ενεργή συμμετοχή των γονέων στην εκπαίδευση του παιδιού τους, μέσα από το παιχνίδι και την καθημερινή αλληλεπίδραση μαζί του. Παράλληλα έχει ασχοληθεί με την εκπαίδευση και εποπτεία θεραπευτών και συνοδών παιδιών με ΔΑΦ. Επίσης έχει παρακολουθήσει μεγάλο αριθμό σεμιναρίων στο αντικείμενο της ειδικής αγωγής όπως: Η DIR Floortime προσέγγιση, Η κινησιοπαιδαγωγική μέθοδος Sherborne, Το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα, Το σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων, PECS, Το γλωσσικό πρόγράμμα Μάκατον, Η μέθοδος Μαυρομμάτη κ.α.

Τι είναι τα LIVE ...Nouslettter;

Σκεφτήκαμε να δώσουμε ζωή σε ένα ενημερωτικό δελτίο. Αντί να διαβάζετε ένα E-mail ή μία ιστοσελίδα, ελάτε να συζητήσουμε από κοντά, να ανταλλάξουμε γνώσεις και εμπειρίες και να σας δώσουμε τα εφόδια για να τις εφαρμόσετε στην πράξη. Θα τα λέμε Live ...Nousletter! Συναντήσεις για όλους τους ενδιαφερόμενους από το NOESI.gr στο Impact Hub Athens (Καραϊσκάκη 28, δίπλα στο Μετρό Μοναστηράκι - δείτε το σε χάρτη Google Maps). Θα οργανώνουμε συναντήσεις κάθε μήνα για όλη τη σχολική χρονιά 2013-2014. Περισσότερα εδώ.

Διαφήμιση — Ζητήστε προσφορά

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr | Τι είναι και πώς λειτουργεί;

Εικόνα NOESI.gr

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr.Το Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr βασίζονται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα τηλεργασίας, προσαρμοσμένη στον τομέα της υγείας και της εκπαίδευσης. Η πλατφόρμα παρέχει πρόσβαση σε εργαλεία που λειτουργούν εξ αποστάσεως, μέσω internet. Το Ψηφιακό Γραφείο μπορεί να συνδέεται και να υποστηρίζεται από τη Γραμματεία του NOESI.gr, ώστε να εμπλουτίζεται διαρκώς με νέο υλικό. Παρέχεται με την τεχνική υποστήριξη της Google.

Εφαρμογές του Ψηφιακού Γραφείου από το NOESI.gr.

Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Μάθετε περισσότερα.

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!