Αφιέρωμα: Αντιμετώπιση αυτισμού (μοντέλα παρέμβασης)
Η σελίδα αυτή περιλαμβάνει ένα μεγάλο αφιέρωμα στα προγράμματα παρέμβασης, στην αντιμετώπιση του αυτισμού. Δείτε τι είναι αυτισμός.
Πίνακας περιεχομένων:
ΑΒΑ Early Bird PECS Son-Rise SPELL TEACCH Αισθητηριακή Ολοκλήρωση Ακουστική Ολοκλήρωση Τomatis Berard Doman-Delacato Padovan Craniosacral Χοροθεραπεία Μουσικοθεραπεία DIR-Floortime RDI Friends' Play Θεραπεία μέσω της αγκαλιάς Μάρσιπος για μωρά Θεραπεία μέσω των ζώων Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής Θεραπευτική Ιππασία Δελφινοθεραπεία Κινησιοπαιδαγωγική Φυσική Άσκηση Α' ΤΕΣΤ Αυθεντικό Παιχνίδι
Λοιπές θεραπείες:
Γενικά εκπαιδευτικά προγράμματα
ΑΒΑ - Lovaas
Άμπα - Λόβας Το πρόγραμμα αποτελεί μία ευρέως διαδεδομένη πρώιμη εντατική παρέμβαση σε παιδιά με αυτισμό. Από αυστηρά ατομικό, αρχικά, στοχεύει στη γενίκευση των γνώσεων με τη βοήθεια των γονέων ενώ αργότερα συνεχίζεται στο σχολείο. http://noesi.gr/book/intervention/aba-lovaas
EarlyBird
Έρλυ-Μπερντ Πρόγραμμα με στόχο να βοηθήσει τους γονείς να κατανοήσουν τον αυτισμό του παιδιού τους, να δομήσουν την αλληλεπίδραση μαζί του, να χρησιμοποιήσουν στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων και έτσι να επανακτήσουν τον έλεγχο. http://noesi.gr/book/intervention/earlybird
PECS
ΠΕΚΣ Πρόγραμμα επικοινωνίας, που επιτρέπει σε παιδιά και ενήλικες με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος και άλλες διαταραχές επικοινωνίας χωρίς λειτουργικό ή κοινωνικά αποδεκτό λόγο, να αρχίσουν να επικοινωνούν. http://noesi.gr/book/intervention/pecs
Son-Rise
Σον Ράιζ Το πρόγραμμα προσφέρει εκπαιδευτικές τεχνικές, στρατηγικές και αρχές για το σχεδιασμό, την εφαρμογή και τη διατήρηση ενός προγράμματος ενθαρρυντικού, πολύ ενεργητικού, εξατομικευμένου, με έδρα το σπίτι και έχοντας ως κέντρο το παιδί. http://noesi.gr/book/intervention/sonrise
SPELL
Σπελ Η τεχνική βασίζεται σε ένα πλαίσιο ανάλυσης των διαταραχών του αυτισμού με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και ανταπόκριση στις ανάγκες των ατόμων με αυτισμό. http://noesi.gr/book/intervention/spell
TEACCH
Τιτς Πρόγραμμα εναλλακτικής εκπαίδευσης για παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, που ενσωματώνει παρεμβάσεις σε περιβάλλον, ημερήσιο πρόγραμμα και αντικείμενο εργασίας, και επικοινωνία. http://noesi.gr/book/intervention/teacch
Προγράμματα αισθητηριακής αντίληψης
Sensory Integration (SI)
Αισθητηριακή ολοκλήρωση Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η βασική λειτουργία του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την παραγωγή αυτής της σύνθετης εικόνας. Είναι η οργάνωση των αισθητηριακών πληροφοριών. http://noesi.gr/book/intervention/si
Ερωτηματολόγιο για την αισθησιοκινητικότητα
- Ερωτηματολόγιο για την αισθησιοκινητικότητα για γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας (Lynn A. Balzer-Martin, 1992). http://noesi.gr/node/1175
Auditory Intervention Training (AIT)
Ακουστική ολοκλήρωση Η μέθοδος βασίζεται στην αρχή ότι συχνά η παραμόρφωση στην ακοή ή στην ακουστική επεξεργασία ενδέχεται να οδηγήσει σε προβλήματα συμπεριφοράς ή μαθησιακές δυσκολίες. http://noesi.gr/book/intervention/ait
Tomatis
Τοματίς Το παιδαγωγικό ή θεραπευτικό εργαλείο της Μεθόδου Tomatis ονομάζεται "Ηλεκτρονικό Αυτί", ένα σύστημα που αξιοποιεί και ενεργοποιεί ξανά τις στρατηγικές που εμπλέκονται στην αντιληπτική οργάνωση και στη διαχείριση του ηχητικού περιβάλλοντος, το οποίο ο εγκέφαλος είναι ικανός να χρησιμοποιεί φυσιολογικά, όταν η ακοή δεν είναι διαταραγμένη. http://noesi.gr/book/intervention/tomatis
Berard
Μπέραρντ Η μέθοδος βασίζεται στην αρχή ότι τα αυτιά πρέπει να συνεργάζονται με συντονισμένο τρόπο. Εάν η ακοή στο ένα αυτί είναι διαφορετική από ό,τι στο άλλο, το άτομο ενδεχομένως να αντιμετωπίσει δυσκολίες στην ικανότητα, να ακολουθεί οδηγίες, να κατανοεί όσα ακούει ή διαβάζει και να διατυπώνει προφορικά τις σκέψεις του. http://noesi.gr/book/intervention/berard
Doman Delacato
Ντόμαν Ντελακάτο Πρόκεται για ενα σύστημα νευροψυχολογικών μεθόδων και τεχνικών για την αντιμετώπιση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. http://noesi.gr/book/intervention/doman-delacato
Padovan
Πάντοβαν H μέθοδος νευρολειτουργικής αναδιοργάνωσης Padovan βοηθά να αντιμετωπιστούν διάφορες δυσκολίες μέσω απλών κινήσεων, ασκήσεων σώματος, χεριών, ματιών, αναπνοής, στόματος. http://noesi.gr/book/intervention/padovan
Craniosacral Therapy
Κρανιοϊερή Θεραπεία Η Κρανιοϊερή Θεραπεία βασίζεται στη φυσική ικανότητα του σώματος για αυτό-επιδιόρθωση. http://noesi.gr/book/intervention/craniosacral
Προγράμματα παρέμβασης μέσω τέχνης
Χοροθεραπεία - Κινητική θεραπεία
Dance Therapy Η χοροθεραπεία - κινητική θεραπεία ανήκει στην κατηγορία των θεραπειών μέσω τεχνών μαζί με την μουσικοθεραπεία, την δραματοθεραπεία και την εικαστική θεραπεία και είναι η ψυχοθεραπευτική χρήση της εκφραστικής κίνησης και του χορού μέσα από την οποία το άτομο μπορεί να εμπλακεί δημιουργικά σε μια διαδικασία προσωπικής ολοκλήρωσης και ανάπτυξης. http://noesi.gr/book/intervention/dancetherapy
Μουσικοθεραπυεία
Music Therapy Η μουσικοθεραπεία μπορεί να προσφέρει ένα εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης στους ανθρώπους εκείνους που η λεκτική επικοινωνία είναι ανεπαρκής ή αδύνατη ως μέσο έκφρασης. http://noesi.gr/book/intervention/musictherapy
Προγράμματα παρέμβασης μέσω παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων
Θεραπεία μέσω του παιχνιδιού
DIR/Floortime
Παιχνίδι στο πάτωμα Το πρόγραμμα DIR βασίζεται στα πρότυπα της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς (ABA) με ιδιαίτερη έμφαση στην εμπλοκή του παιδιού σε έναν κύκλο αλληλεπιδράσεων βασισμένες στο παιχνίδι και την διασκέδαση. http://noesi.gr/book/intervention/dir-floortime Στο "παιχνίδι στο πάτωμα" για είκοσι ή περισσότερα λεπτά κάθε φορά ένας παιδαγωγός ειδικής αγωγής κάθεται στο πάτωμα να αλληλεπιδράσει με το παιδί. Η τεχνική αφορά, εκτός από το παιχνίδι, μια καθολική φιλοσοφία που χαρακτηρίζει όλες τις καθημερινές αλληλεπιδράσεις με το παιδί. DIR-Floortime (Παιχνίδι στο πάτωμα): Οδηγίες υλοποίησης συνεδρίας Έξι βασικές δεξιότητες, ή ορόσημα, θέτουν τα θεμέλια της γνώσης και της ανάπτυξής μας. Κατάλληλες συναισθηματικές εμπειρίες κατά τη διάρκεια καθενός από τα έξι αναπτυξιακά στάδια, βοηθούν να αναπτυχθούν κριτική, κοινωνική και συναισθηματική αντίληψη, γλώσσα, και κινητικές δεξιότητες, καθώς και αυτοεκτίμηση. DIR-Floortime (Παιχνίδι στο πάτωμα): Στάδια Ανάπτυξης και Μάθησης
Friends' Play
Φρεντς Πλέι Η μέθοδος εφαρμόζεται σε ομάδες που έχουν ως στόχο την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών μέσα από το παιχνίδι, την εκπαίδευση στους κοινωνικούς κανόνες, στις βασικές αρχές συνεργασίας και συνύπαρξης σε μια ομάδα συνομηλίκων, την κατανόηση των συναισθημάτων και των αναγκών των ίδιων και των άλλων. http://noesi.gr/book/intervention/friendsplay
RDI
Αρ Ντι Αϊ ή Παρέμβαση Ανάπτυξης Σχέσεων Πρόγραμμα με επίκεντρο τους γονείς. http://noesi.gr/book/intervention/rdi
Θεραπεία μέσω σωματικής επαφής (δεσμού)
Bonding (Attachment) Therapy Εκκρεμεί η παρουσίαση
Θεραπεία μέσω της αγκαλιάς
Holding Therapy Η θεραπεία μέσω της αγκαλιάς απέσπασε σημαντικά την προσοχή, όταν η Dr Martha Welch, παιδοψυχίατρος από τη Νέα Υόρκη, άρχισε να τη χρησιμοποιεί ως μέσω εργασίας με τα παιδιά με αυτισμό. Η δουλειά της δημοσιεύτηκε στο βιβλίο "Holding Time". http://noesi.gr/book/intervention/holdingtherapy
Original Play
Αυθεντικό Παιχνίδι Πρόκειται για μία μέθοδο αυθόρμητου παιχνιδιού, που απευθύνεται σε όλους, ανεξάρτητα από ηλικία, σωματική κατάσταση ή φύλο. Αποτελεί έναν άμεσο, σωματικό, μη λεκτικό και χωρίς αυταπάτες τρόπο επικοινωνίας, που καλλιεργεί τη συναισθηματική μας νοημοσύνη και στοχεύει στη βελτίτωση των σχέσεις μεταξύ ατόμων και ομάδων. http://noesi.gr/book/intervention/originalplay
Μάρσιπος για μωρά
Babywearing Η τεχνική βασίζεται στη φυσική επαφή γονιού - βρέφου για αρκετές ώρες κάθε μέρα, χρησιμοποιώντας μαλακούς μάρσιπους αγκαλιάς. http://noesi.gr/book/intervention/babywearing
Προγράμματα παρέμβασης μέσω επαφής με ζώα
Θεραπεία μέσω ζώων
Animal/Pet-Assisted Therapy Εξαιτίας του εύρους και της ποικιλίας των θεραπειών με ζώα δεν είναι δυνατό να κατατάξουμε σε μία κατηγορία αυτή τη μορφή παρέμβασης. Η συγκεκριμένη θεραπευτική μέθοδος είναι σχεδιασμένη για μια ευρεία ομάδα ατόμων με αναπηρίες, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού όπως αυτισμό ή σύνδρομο Asperger με εφαρμογή σε όλες τις ηλικίες. http://noesi.gr/book/intervention/animaltherapy
Σκύλοι Θεραπευτικής Επαφής
Dog Assisted Therapy Η SAPT HELLAS υλοποιεί δωρεάν πρόγραμμα εναλλακτικής θεραπείας δια μέσου των ζώων, με επισκέψεις σε φορείς, σχολεία, ιδρύματα, με στόχο την άμεση επαφή των μαθητών ή τροφίμων με ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους. http://noesi.gr/book/intervention/animaltherapy/dogs
Αναπτυξιακή Θεραπευτική Ιππασία
Therapeutic Horseback Riding Η Θεραπευτική Ιππασία αποτελεί μια εναλλακτική, ολιστική, θεραπευτική προσέγγιση για άτομα με ειδικές ανάγκες. Είναι μια μορφή θεραπείας κατά την οποία χρησιμοποιείται το άλογο για να επιτευχθούν θεραπευτικοί στόχοι χωρίς να aντικαθιστά τις κλασσικές θεραπευτικές μεθόδους, τις οποίες όμως συμπληρώνει. http://noesi.gr/book/intervention/animaltherapy/horses
Δελφινοθεραπεία
Dolphin Assisted Therapy (DAT) Η δελφινοθεραπεία είναι ένα νέο σχετικά πρόγραμμα αποκατάστασης ατόμων με νοητικές και κινητικές δυσκολίες, το οποίο χρησιμοποιεί φυσικά μέσα: νερό, κολύμπι, κίνηση, επαφή, ήχος, παιχνίδι και εκμεταλλεύεται τις κοινές ιδιότητες ανθρώπου - δελφινιού: επικοινωνία - άγγιγμα. http://noesi.gr/book/intervention/animaltherapy/dolphins
Ιατρικές παρεμβάσεις
Βλαστοκύτταρα
Cell Stem Therapy Ο Αυτισμός και η Θεραπευτική Χρήση Βλαστοκυττάρων Θεραπευτικό Πρωτόκολλο για Αντιμετώπιση του Αυτισμού με Βλαστοκύτταρα
Λοιπές μέθοδοι και τεχνικές
Α' ΤΕΣΤ (Έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας)
Πρόκειται για μία δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας, που ελέγχει αν και κατά πόσο ένα παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο. Aφορά παιδιά του νηπιαγωγείου, πριν την εισαγωγή τους στην Α' Δημοτικού. http://noesi.gr/book/intervention/atest
Κινησιοπαιδαγωγική
Είναι μια παιδιατρική κινησιοθεραπευτική μέθοδος αποκατάστασης κινητικών διαταραχών αναπτυξιακού χαρακτήρα. Στόχος τής μεθόδου είναι η βελτίωση της κινητικής λειτουργίας, στον καλύτερο δυνατό βαθμό και υψηλότερο επίπεδο, ώστε η κίνηση που προκύπτει, να ανταποκρίνεται κατά το μέγιστο στις δυνατότητες και στις ανάγκες τού παιδιού. http://noesi.gr/book/intervention/kinisiopaidagogiki
Φυσική άσκηση για μαθητές με αυτισμό: Οδηγός για εκπαιδευτικούς
Οδηγίες για την ανάπτυξη των προγραμμάτων δραστηριότητας για παιδιά με αυτισμό (ηλικίες 5 έως 8 ετών) με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή τους στις δραστηριότητες, που οργανώνει ο εκπαιδευτικός μέσα και έξω από την τάξη. http://noesi.gr/book/intervention/gym
Αυτισμός και κοινωνική ζωή
Σκοπός του άρθρου είναι να εστιάσει στις δυσκολίες που συχνά εμφανίζονται στην παιδική και εφηβική ηλικία όσον αφορά την κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών με αυτισμό και σε μεθόδους που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά. http://www.noesi.gr/node/2992
Autism-Parents-Act: Πρώιμη ανίχνευση αυτισμού στα νήπια
Υποχρεωτική εφαρμογή των απλών διαγνωστικών εξετάσεων από παιδίατρους, που διαθέτουν την σχετική γνώση και εκπαίδευση, με στόχο την ανίχνευση πρώιμων ενδείξεων αυτισμό και τον εντοπισμό νηπίων που ανήκουν σε ομάδα υψηλού ρίσκου. Περισσότερα για τη δράση APA... M-CHAT: Εργαλείο ανίχνευσης ενδείξεων αυτισμού σε νήπια 18 μηνών (αγγλική έκδοση) Βιβλιάριο Υγείας Παιδιού: Περιέχει το M-CHAT Εργαλεία ανίχνευσης ενδείξεων αυτισμού σε νήπια 18 ετών (ελληνική έκδοση)