Ειδική Γλωσσική Διαταραχή ή Αυτισμός

Εικόνα Anna Alexiou

Καλημέρα σε όλους! Ελπίζω να είστε καλά και να χαίρεστε τον όμορφο Αύγουστο.

Σας γράφω σχετικά με τον γιο μου και θα εκτιμούσα πολύ αν μπορούσε κάποιος από εσάς να με κατευθύνει. 

Το παιδί μου αυτό το μήνα θα γίνει 3 ετών. Γεννήθηκε πρόωρα (32 εβδομάδων). Η σωματική του ανάπτυξη ήταν ανέκαθεν πολύ καλή, ήδη από τον 4ο μήνα είχε μπει στις καμπύλες των τελειόμηνων μωρών και από τον επόμενο μήνα έως σήμερα, είναι σταθερά στα πολύ ψηλά παιδιά (90η θέση) και με πολύ καλά κιλά (75η θεση). Οι δεξιότητές του ήταν πολύ καλές: κινητικά, αντιληπτικά, λεπτή και αδρή κινητικότητα φυσιολογικά. 

Το παιδί ανέπτυξε λεξιλόγιο από 14 μηνών, ξεχώριζε χρώματα, σχήματα, μέρες, μήνες, εποχές, αριθμούς, γράμματα, ζώα, αντικείμενα καθημερινότητας. 

Διαβάζει παραμύθια, καταλαβαίνει, εκτελεί εντολές, αναγνωρίζει πρόσωπα, περιοχές, τραγουδάει, λέει στιχους, απομνημονεύει παραμύθια, κτλ

Αυτά, πάνω κάτω, είναι τα καλά και τα θετικά του. 

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε από 18 μηνών ήταν τα εξής: 

* δεν έλεγε ποτέ ΝΑΙ και ΌΧΙ, δεν ανταποκρινόταν σε ερωτήσεις αλλά και δεν κουνούσε καν το κεφάλι θετικά ή αρνητικά

*δεν απαντούσε γενικά σε ερωτήσεις 

* ενω είχε πλούσιο λεξιλόγιο , και είχε αντίληψη του τι ειναι κάθε λέξη που χρησιμοποιεί, ΔΕΝ το χρησιμοποιούσε λειτουργικά

* δεν απαντούσε σε απλές ερωτήσεις όπως "τι είναι αυτό;", "ποιος είσαι;" , "τι κάνεις;" , "πού πάς;"

* ήταν φοβερά αφηρημένος και δεν ανταποκρινόταν πάντα στο άκουσμα του ονόματός του, περισσότερο σαν να μην ήθελε να συνεργαστεί

* σε άσχετες στιγμές, και χωρίς να έχει προηγηθεί λόγος, άρχιζε να λέει ατάκες και σλόγκαν από διαφημίσεις κυρίως. 

* ανοιγοκλείνει διαρκώς πόρτες και συρτάρια , χωρίς να τον ενδιαφέρει το περιεχομενο πχ. των ντουλαπιών

* ηχολαλεί έμμεσα και άμεσα (τώρα πολύ λιγότερο)

* ενώ ήθελε να παίξει με τα παιδιά και τα προσέγγιζε, δεν μιλούσε μαζί τους

* δεν μπορούσε να αφηγηθεί ή να περιγράψει  έστω και με δυο λέξεις, τι θέλει, τι του συμβαίνει, τι έκανε πριν στη βόλτα του κτλ

όλα τα παραπανω, μας θορύβησαν ιδιαίτερα. 

Απευθυνθηκαμε σε αναπτυξιολόγο (25 μηνών) και αφού τον υπέβαλε σε δομημένο τεστ, τον βρήκε φυσιολογικό σε όλους τους τομείς εκτός από το γλωσσολογικό και η εκτίμηση ήταν 

πραγματολογικές δυσκολίες λόγω ήπιας ανωριμότητας 

συστήνοντάς μας λογοθεραπεία. 

Ξεκινήσαμε άμεσα και εδώ και 10 μήνες τα αποτελέσματα είναι θεαματικά. 

Από όλη αυτή τη λίστα με τα αρνητικά έχουν μείνει τα εξής προβλήματα: 

* δυσκολία στην περιγραφή και την αφήγηση (τώρα δειλά δειλά, με αργά αργά βήματα , ξεκίνησε κάπως να μας λέει από μόνος του τι κανει, πώς πέρασε στη βόλτα κτλ)

* χρησιμοποιεί Β' ενικό πρόσωπο για τον εαυτό του (το διορθώνει μόνο όταν εμείς του δίνουμε πρότυπο, δηλαδή λέει "θέλεις νερό" και του λέμε "εγώ..." οπότε αμέσως αυτοδιορθωνεται και λέει "εγώ θέλω νερό")

*συνεχίζει να ηχολαλεί ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ δεν ξέρει τι να πει και είναι αμήχανος πχ. όταν τον ρωτάνε κάτι και δεν ξέρει τι να απαντήσει, ηχολαλεί την ερώτηση που του θέτουν

*ανοιγοκλείνει πόρτες ΜΟΝΟ όταν βαριέται ή δεν ξέρει πώς να εκτονώσει την αμηχανία του, δηλαδή πχ σε μια επίσκεψη σε σπιτι που δεν έχει παιδιά ή παιχνίδια

*δεν ξέρει πώς να προσεγγίσει παιδιά ενώ θέλει

Κατά τά άλλα μας έχει εκπλήξει με το ότι πλέον μιλάει καθαρά (σχετικά με την ηλικία του πάντα), είναι πολύ χαρούμενος, έχει χιούμορ, τρελαίνεται για πλάκες και πονηριές, έχει πολύ όρεξη για παιχνίδια, παίζει φανταστικό παιχνίδι

Τον πήγαμε σε παιδονευρολόγο στο Παίδων Πεντέλης για να του δοθεί μια διάγνωση προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για τις λογοθεραπείες και μας είπε ότι δεν βλέπει αυτισμό, αν και είναι νωρίς για διάγνωση (28 μηνων)

Πριν μια εβδομάδα (35 μηνών) τον ξαναπήγαμε σε αναπτυξιολόγο, κι αυτός δεν βλέπει αυτισμό, αλλά μας μίλησε για την Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και μας πρότεινε εκτός από Λογοθεραπεία ΚΑΙ Εργοθεραπεία γιατι πιστεύει οτι θα τον βοηθήσει να συγκεντρώνει το λόγο του, το σώμα του και την αδρή και λεπτη του κινητικότητα. 

Το θέμα είναι ότι εμένα με "τρώει" ακόμα η υποψία ότι μπορεί να είναι μεσα στο φάσμα του Αυτισμού, έστω και "απαλά" και θα ήθελα να ρωτήσω ΟΠΟΙΟΝ μπορεί να με βοηθήσει να το ξεκαθαρίσω

1. εκπαιδευεται η ειδική γλωσσικη διαταραχη; Ως μαθητής ξέρω οτι θα εχει μαθησιακες δυσκολιες; αλλα ως ενηλικος; πώς θα είναι; δυσκολευομαι να βρω πληροφοριες και αναπτυξιολογος και λογοθεραπευτης ΔΕΝ μου λενε κατι ξεκαθαρο

2. εκτος απο λογοθεραπεια και εργοθεραπεια τι μπορώ να προσφέρω ιδιωτικά (μαθηματα, δραστηριοτητα) γι αυτο το παιδι; 

3. πώς μπορώ να ενισχυσω το κομματι της επικοινωνίας; (θα πάει το Σεπτέμβρη παιδικό, ήδη έχουν ενημερωθεί οι εκπαιδευτικοι για το θέμα του)

.4. πώς εξελίχθηκαν τα δικά σας παιδάκια με ειδική γλωσσική διαταραχή (ή αυτου του είδους τον αυτισμό) Είναι αυτόνομα; Έχουν κοινωνική ζωή; Είναι δακτυλοδειχτούμενα; Τι να πω; Συγγνώμη αν οι ερωτήσεις μου είναι ενοχλητικές; Απλά κι εγώ, έχω πελαγώσει. 

Σας ευχαριστώ πραγματικα και ελπίζω να με βοηθήσετε να "ξεθολώσω". 

Σχόλια

Οι ειδικοί δεν δίνουν αμέσως την διάγνωση για αυτισμό

Εικόνα A.Philolog

Καλημέρα σας. Έχω ακούσει ότι οι ειδικοί δεν δίνουν αμέσως την διάγνωση για αυτισμό. Βλέπουν δηλαδή την εξέλιξη του παιδιού και δεν την δίνουν αμέσως. Κάποια συμπτώματα από αυτά που περιγράφετε τα έχει και ο δικός μου γιος, 4 ετών. Κανένας αναπτυξιολόγος δεν έχει πει για αυτισμό, αν και τους ρώτησα. Μιλούν όμως για αναπτυξιακή ανωριμότητα. 

Ειδική γλωσσική διαταραχή

Εικόνα Βίκυ Σκαρλοπούλου

Καλησπέρα σας,

Μπράβο για την κινητοποίηση σας!

Η ειδική γλωσσικη διαταραχή σήμαινει οτι το παιδι δυσκολεύεται μονο στους τομείς της γλωσσας. Οι τομείς που μπορει να δυσκολεύεται είναι εκφραση, κατανοηση και χρήση της γλωσσας (πραγματολογια και συνεπως δυσκολία στις κοινωνικες σχεσεις). Μπορεί η δυσκολία να ναι σε ενα απο τα παραπανω ή σ'ολους τους τομείς.

Σ'ολες τις περιπτωσεις χρειαζεται λογοθεραπεια. Αν υπάρχει δυσκολια στον τομεα της πραγματολογιας τοτε θα βοηθούσαν κι ομαδες και ισως ειδικο παιδαγωγικό για οργανωση παιχνιδιου και εκμάθηση χρησης γλωσσας σε κοινωνικες περιστασεις. Ισως βοηθουσε και παραλληλη στηριξη στο σχολείο γι αυτο.

Η εξελιξη της ειδικης γλωσσικης είναι πολυ καλη απλα πρέπει να γίνει αρκετη δουλειά σε μικρή ηλικια και στο σχολείο να δουλεύεται η αυτοπεποίθηση και τα πιο συνθετα κομματια πραγματολογιας και των κοινωνικων δεξιοτητων. 

Αν θελετε να ειστε σιγουρη για διαφοροδιαγνωση κι αν υπάρχει πιθανότητα ήπιου αυτισμού θα σας ελεγα να δειτε παιδοψυχίατρο. Υπάρχουν πολυ καλοί στο δημόσιο.

Ελπίζω να βοηθησα!

Μη διστάσετε να επικοινωνησετε μαζι μου αν χρειαζεστε παραπανω πληροφορίες.

Θερμές Ευχές

Βικυ

Τι είδους ομάδες; Και: γνώμη για ABA therapy

Εικόνα Anna Alexiou

Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Θα ήθελα να μου εξηγήσετε τι εννοείτε ομάδες; Σε τι είδους ομάδες αναφέρεστε; Και όταν λέτε ειδικό παιδαγωγικό; Δεν έχω κατανοήσει τη συμβουλή, αν θέλετε εξηγήστε μου. 

Ο γιος μου τώρα θα γίνει 3 ετών και έχει εγγραφεί σε ιδιωτικό παιδικό σταθμό. Πιστεύετε ότι χρειάζεται παράλληλη στήριξη; Ουδέποτε κανείς από τους ειδικούς που τον έχουν δει, αλλά και από τη λογοθεραπεία, δεν μου έχει πει ότι έχει ανάγκη από βοήθεια τέτοιου είδους. Συνήθως τα καταφέρνει μόνος του  και γι'αυτό εκπλησσομαι. Θα το συζητησω όμως! 

Σας ευχαριστώ πολύ και παλι! 

ΥΓ : τι γνώμη έχετε για τη θεραπεια ABA σε ατομα με ΕΓΔ; 

Ειδικη γλωσσικη διαταραχή - πραγματολογια

Εικόνα Βίκυ Σκαρλοπούλου

Καλησπέρα,

Αν οι αναγκες του είναι κυρίως πραγματολογικες και χρήση της γλωσσας τοτε προτεινα την παραλληλη οχι για αυτοεξυπηρετηση αλλα για να τον βοηθήσει να αναπτυξει κοινωνικες δεξιοτητες και να χρησιμοποιει τη γλωσσα σωστα ανα περίσταση. Αφου ειναι ιδιωτικος ισως εχουν βοηθητικο προσωπικό που να μπορει να το κανει αυτο.

Οπως σας εξηγησα η ειδικη γλωσσικη διαταραχη μπορει να επηρεάσει την έκφραση , την κατανοηση ή την πραγματολογια (χρηση γλωσσας,  αναπτυγμενο παιχνιδι, ενταξη σε ομαδα, διάλογος, επίλυση καταστααεων). Αν η διαταραχή εχει επηρεάσει το τελευταιο κομματι δλδ την πραγματολογια χρειάζεται εμφαση και στην αναπτυξη παιχνιδιου και στη συνυπαρξη σε ομαδες συνομιλητών. Αυτο εννοω ως βοηθεια απο ειδικο παιδαγωγο. Αν η διαταραχή ειναι στη πραγματολογια τοτε διαχωρίζεται με πολυ λεπτη γραμμη απο υψηλα λειτουργικό αυτισμο οποτε αν σας τρωει μπορειτε να το ξαναδειτε με παιδοψυχίατρο.

Το ABA ειναι θεραπεια συμπεριφορας κι αν το παιδι έχει γλωσσικη διαταραχή τότε πρεπει να δουλευτεί λαμβάνοντας υποψη τα οροσημα.

Θερμές Ευχές

Βικυ

Το noesi.gr αξιοποιεί την κοινωνική συνεισφορά για να αναπτύσσει το μη κερδοσκοπικό έργο του, βάσει καταστατικού. Αν βλέπετε θετικά τη συμβολή του...


► Στείλετε γραμματόσημα. Αγοράστε διάφορα γραμματόσημα μικρής αξίας από τα ΕΛΤΑ π.χ. των 0,50€ ή 0,72€ ή 0,90€ και ταχυδρομήστε τα μέσα σε φάκελλο προς:

NOESI.gr — Μιστράλ 4 — Ν. Ψυχικό 154 51

► Δωρίστε χρόνο ομιλίας. Επισκεφτείτε ένα κατάστημα με είδη κινητής τηλεφωνίας και βάλτε χρόνο ανανέωσης ομιλίας π.χ. 5€, 10€, 20€ στα νούμερα:

WIND F2G 6907643701, 6907643658

COSMOTE 6984751366, 6944987319

Στη σελίδα noesi.gr/ananoesi μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά για τους σκοπούς, που υποστηρίζονται δωρεάν από το noesi.gr.
Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο καταχωρώντας το E-mail σας εδώ.
Δείτε παλιά ...Nousletter!

Συντονίζουμε δίκτυα

Στόχο του NOESI.gr αποτελεί η δικτύωση επαγγελματιών, φορέων, οικογενειών, προς διευκολύνση ενημέρωσης, υποστήριξης, συμβουλευτικής, με απώτερο σκοπό τη δια βίου μάθηση και εν γένει την κοινωνική ένταξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Οι Ομάδες του είναι δίκτυα, είναι γειτονιές. Ρωτήστε, αναζητήστε, ενημέρωστε.
Βρείτε την Ομάδα σας εδώ.

Οδηγός υπηρεσιών

Κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο η πρόσφατη έκδοση του Οδηγού υπηρεσιών "Εκπαίδευση – Υγεία – Πρόνοια" Ελλάδας και Κύπρου από το NOESI.gr για γονείς, φοιτητές, εθελοντές, επαγγελματίες, εταιρείες ή οργανισμούς. Για να λάβετε δικό σας ηλεκτρονικό αντίγραφο δωρεάν, υποβάλλετε Αίτημα αποστολής Οδηγού υπηρεσιών.
Μάθετε περισσότερα εδώ.
You must have Javascript enabled to use this form.