Χαρακτηριστικά των ατόμων με αυτισμό - Μέθοδος "TEACCH"

Εικόνα Κυριάκος Καραμπατζιάκης
"Βρίσκω μεγάλη αξία και νόημα στη ζωή μου. Αν θέλετε να με βοηθήσετε μην με αλλάξετε για να ταιριάξω στον κόσμο σας. Ούτε να φτιάξετε μια γωνιά στον κόσμο σας ειδικά κατασκευασμένη για μένα. Εργαστείτε μαζί μου για να χτίσουμε περισσότερες γέφυρες μεταξύ μας".
Αυτό το κείμενο, που έχει γράψει ένα αυτιστικό άτομο υψηλής λειτουργικότητας, το διάβασε ο καθηγητής Gary Mesibov για να τονίσει ότι τα άτομα με αυτισμό είναι διαφορετικά και αυτό είναι "εντάξει", είναι αποδεκτό. Σήμερα ολοκληρώθηκε και ο Β' κύκλος του σεμιναρίου για τη Δομημένη Διδασκαλία βασισμένη στη μέθοδο TEACCH, από τον καθηγητή Gary Mesibov, ο οποίος είναι και ο διευθυντής του προγράμματος TEACCH στο πανεπιστήμιο της North Carolina, USA. Με γνώση μέσα από συνεχή έρευνα και εμπειρίες μέσα από την εκπαίδευση ατόμων με αυτιστική διαταραχή εδώ και 30 χρόνια, ισορροπεί έξοχα ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Μετά από 5 ημέρες εκπαίδευσης και συζήτησης μπορώ να πω ότι καταλαβαίνω καλύτερα τι είναι αυτισμός, γιατί τα παιδιά αυτά έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά και πώς θα μπορούσα να βρω τρόπους για να τα βοηθήσω περισσότερο να κατανοήσουν τον κόσμο και να γίνουν ανεξάρτητα. Βασικά σημεία που έχω σημειώσει: 1. Οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει νευρολογική διαταραχή στον αυτισμό. Οι συνήθεις στρατηγικές εκπαίδευσης δε δουλεύουν στα παιδιά με αυτισμό. Ο εγκέφαλος τους δεν είναι χαλασμένος, δουλεύει διαφορετικά από μικρή ηλικία και αυτό ενισχύει μια διαφορετική οργάνωση της ζωής τους. Αυτό το διαφορετικό σύστημα οργάνωσης το ονομάζει "Κουλτούρα του αυτισμού", περισσότερα εδώ... 2. Χαρακτηριστικά των ατόμων: α) Πολλοί καλοί σε λεπτομέρειες, στη μνήμη, ειδικά σε οπτικές μνήμες και στη σκέψη με εικόνες. Πολύ καλό βιβλίο το "Thinking in Pictures" από την Temple Grandin. Περισσότερα εδώ... β) Δυσκολία στη διαδοχή, στη σειρά πχ. βάζω πρώτα τις κάλτσες και μετά τα παπούτσια. γ) Δυσκολία στην προσοχή. Φοβερό το παράδειγμα του φακού! Φανταστείτε έναν φακό που ανάβει στο σκοτάδι. Αν είναι λεπτή η δέσμη φωτός είναι πιο φωτεινή αλλά καλύπτει μικρή περιοχή. Αν γυρίσουμε το φακό ώστε να ανοίξει η δέσμη φωτός, καλύπτει μεγαλύτερη επιφάνεια αλλά δεν είναι τόσο έντονο το φως. Ο τρόπος της προσοχής τους μοιάζει να είναι πιο "στενός", αλλά πιο έντονος. Έχουν δυσκολία να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα πχ. να οδηγούν και να ακούν ραδιόφωνο. δ) Δεν αντιλαμβάνονται ότι οι άλλοι μπορεί να έχουν διαφορετικές σκέψεις από αυτές που έχουν. Σου μιλάνε για ένα πράγμα έντονα και γρήγορα και νομίζουν ότι έχεις τις ίδιες σκέψεις. ε) Είναι πολλοί ενεργητικοί, αντιδρούν υπερβολικά και διασπάται εύκολα η προσοχή τους. στ) Δυσκολία στη γενίκευση, από το ειδικό στο γενικό. πχ. μαθαίνουν να πλένουν τα δόντια με μπλε οδοντόβουρτσα, αλλά δεν μπορούν να τα πλύνουν αν την αλλάξεις και τους βάλεις πορτοκαλί οδοντόβουρτσα. 3.Βασικές αρχές μάθησης: α) Προτιμούν Τάξη και οργάνωση. Τα πάντα στη θέση τους, το καθετί έχει τη θέση του. Γι αυτό τους αρέσουν τα puzzles. β)Ξεκάθαρα και συγκεκριμένα. Πχ. η εντολή "βάλε τα βιβλία στο τραπέζι" δε τους λέει τίποτα, μόνο σύγχηση προκαλεί. Πού; Δεξιά, αριστερά στη μέση, πάνω από κάτι άλλο, στην άκρη? Γι αυτό κολλάμε τη λέξη ΕΔΩ με ένα καρτελάκι στο τραπέζι, ή μια φωτό με βιβλία ώστε να αντιστοιχίσει τα βιβλία με τη φωτό σε εκείνο το σημείο. Δύσκολο να βρεις ανεξάρτητες δραστηριότητες. Πολύ καλό site με ιδέες είναι εδώ... γ)Οικειότητα. Τους αρέσει ότι έχουν ξανακάνει, και δεν βαριούνται απότο ίδιο όπως τα υπόλοιπα παιδιά. Φοβούνται νέες εμπειρίες. Με Functional MRI (λειτουργική μαγνητική) μια εξέταση που δείχνει τον εγκέφαλο την ώρα που ασχολείσαι με κάτι, φαίνεται ότι ο εγκέφαλοσ τουσ είναι πιο ενεργός με γνωστά πράγματα. Γι αυτό προσπαθούμε να εγκαθιδρύσουμε ρουτίνες. δ) Θετική Ενίσχυση. Εδώ η Θετική Ενίσχυση είναι να γνωρίζουν τι θα κάνουν μετά γιατί αυτό τους αγχώνει: "Τελειωσε τη δουλειά σου, και μετά θα παίξεις κομπιούτερ". Τους κρατά συγκεντρωμένους και ήρεμους. ε)"Στενά ενδιαφέροντα". Μερικές φορές έχουν παράξενα ενδιαφέροντα, "κολλήματα" που λένε οι μαμάδες, όπως με δεινόσαυρους, με σήματα της τροχαίας, δρόμους, αράχνες κλπ. που δίνουν μεγάλη προσοχή. Αν συμπεριλάβουμε αυτά τα ενδιαφέροντα στο πρόγραμμα, αρχικά βελτιώνουμε την εμπλοκή του παιδιού, την ενεργό συμμετοχή και τη συγκέντρωσή του. Αργότερα μπορούμε να ανοίξουμε τον "στενό φακό" που έχουν σε αυτό το ενδιαφέρον. 6) Αισθητηριακά. Οργανώνουμε το περιβάλλον για να είναι πιο φιλικό προς τον αυτισμό. Τα φώτα μπορεί να είναι πολύ δυνατά, πολύ φασαρία, πολλά οπτικά ερεθίσματα, μια μυρωδιά κλπ. Πράγματα που εμείς τα φιλτράρουμε αισθητηριακά, τα παιδιά με αυτισμό δε μπορούν και υπερφορτώνονται, υπερ-ερεθίζονται. 7) Έλλειψη κεντρικής συνοχής. Αυτό το πρόβλημα έχει περιγραφεί με ένα παράδειγμα: "Δεν μπορούν να δουν το δάσος, αλλά μπορούν να δουν κάθε δέντρο πολύ πιο καθαρά και έντονα από τον καθένα" λόγω του "στενού φακου" που έχουν. Γι αυτό χρειάζονται ένα σύστημα που να ιεραρχεί το σημαντικό, να εστιάζουμε στην κατανόηση και το νόημα, σε πληροφορίες σχετικά με το θέμα. 8)Εκτελεστική Λειτουργικότητα. Προβλήματα που εμφανίζονται είναι στην κατανόηση του χρόνου και στην οργάνωση (λόγω δυσλειτουργίας του πρόσθιου λοβού). Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για να διδάξεις στον αυτισμό είναι ο χρόνος. Ένα από τα πιο δυνατά σημεία είναι να αναπτύξεις συστήματα οργάνωσης για δραστηριότητες, που να έχουν ξεκάθαρη αρχή, ξεκάθαρο τέλος και να δείχνουν ξεκάθαρη πρόοδο (τι έχει κάνει μέχρι τώρα). Το αίσθημα της επίτευξης στόχων, της επιτυχίας είναι πολύ δυνατό. Αυτές οι βασικές αρχές βρίσκουν εφαρμογή στη δόμηση του χώρου, στην ανάπτυξη ενός προγράμματος κατά τη διάρκεια της ημέρας, στο πώς να κάνει κάθε δραστηριότητα χωριστά, και στην οπτική δόμηση ενός τέτοιου προγράμματος. Σημαντικό είναι να είμαστε ευέλικτοι. Όπως είπε, στον αυτισμό "Ποτέ μη λες ποτέ, και ποτέ μη λες πάντα". Είναι επίσης σημαντικό να σκεφτόμαστε πώς τα παιδιά αυτά θα αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες (μπορούν για όσους δεν το έχετε ακόμη αντιληφθεί) και πώς θα γίνουν ανεξάρτητοι στη ζωή, να βρουν μια δουλειά και να είναι ευτυχισμένοι από τον εαυτό τους. Ο σκοπός του προγράμματος είναι να αναπτύξει στρατηγικές ξεχωριστές, φιλικές προς τον αυτισμό. Επίσης βασίζεται στη θεώρηση ότι οι άνθρωποι με αυτισμό είναι ΑΝΘΡΩΠΟΙ. Δηλαδή έχουν ανάγκες. Εμείς μπορεί να θέλουμε να έχουν αυτές τις ανάγκες με έναν διαφορετικό τρόπο, πιο κατάλληλο. Σκοπός είναι να κάνουμε τον κόσμο να έχει νόημα για αυτούς και να τους βοηθήσουμε να είναι αποτελεσματικοί και αυτόνομοι. Μια μητέρα έγραψε ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας "The speed of the dark", στο οποίο βρίσκουν το φάρμακο ή τη θεραπεία για τον αυτισμό. Ρώτησαν λοιπόν άτομα με αυτισμό που έχουν αναπτύξει λόγο και μπορούν να κατανοήσουν τη γνώμη τους, αν θα το έπαιρναν αυτό το φάρμακο και όλοι απάντησαν όχι, γιατί δεν θα ήταν πλέον οι ίδιοι. Και σας παραπέμπω πάλι στην αρχή, διαβάστε πάλι τις 3-4 πρώτες γραμμές. Αν κάτι έμαθα από αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο είναι να δέχομαι τους ανθρώπους όπως είναι, και να μην προσπαθώ να τους αλλάξω σε αυτό που εγώ θέλω, αλλά να γίνουν αυτό που θα έχει νόημα για αυτούς.

Σχόλια

Ευχαριστώ

Εικόνα Soula
Εκπληκτικος ο καθηγητης, εκπληκτικα τα παραδειγματα του, εκπληκτικη η δουλεια του. Ευχαριστω που μοιραστηκατε αυτα τα τοσο σημαντικα μαζι μας. Να ειστε καλα. Με εκτιμηση, Σουλα
like2

Δε χωράνε όλα σε λέξεις

Εικόνα Κυριάκος Καραμπατζιάκης
Σας ευχαριστώ πολύ κυρία Σούλα. Σήμερα πρόσθεσα κάποια πράγματα για να είναι πιο ολοκληρωμένη η εικόνα που κι εσείς θα έχετε. Νομίζω ότι η δουλειά και τα αποτελέσματα που έχει δεν περιγράφονται με λίγες λέξεις, είναι σημαντικό να βλέπεις ότι υπάρχει δρόμος για να πετύχουν αυτά τα άτομα να ζήσουν στην κοινωνία με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Αν ΕΝΑΣ και μόνο να το είχε καταφέρει πάλι σημαίνει ότι μπορούν να το κάνουν κι άλλοι. Φανταστείτε τώρα που μας έδειχνε ώρες με βίντεο από αυτόνομη διαβίωση και από επιτυχημένα άτομα.
like0

Περισσότερες γέφυρες ...

Εικόνα Almak
Χάρηκα τόσο όσο δεν φαντάζεσθε με το γραπτό σας. Όλο το γραπτό είναι σκέψεις που κάνω τα τελευταία χρόνια γι αυτά τα παιδιά έχοντας έναν 11χρονο στο φάσμα του αυτισμού. Θεωρώ πως είναι πραγματοποιήσιμη κάθε γραμμή που έχετε γράψει. Που και που ο καθένας από μας (τουλάχιστον εγώ) χρειάζεται να ακούσει και από άλλους, ότι συμμερίζονται τις ανησυχίες του με τον ίδιο τρόπο.
like0

Συγκίνηση

Εικόνα Μαργαρίτα
Αγαπητέ κύριε Κυριάκο Καραμπατζιάκη, Πραγματικά συγκινήθηκα διαβάζοντας το συγκεκριμένο βιολόγιο σας και κυρίως με εντυπωσίασε η φράση: «Ο εγκέφαλος τους δεν είναι χαλασμένος, δουλεύει διαφορετικά από μικρή ηλικία και αυτό ενισχύει μια διαφορετική οργάνωση της ζωής τους». Θα ήθελα να είχα παρακολουθήσει το σεμινάριο και ελπίζω να μου δοθεί μελλοντικά η ευκαιρία να παρακολουθήσω κάποιο άλλο σεμινάριο με εισηγητή τον καθηγητή Gary Mesibov. Από τις δικές σας περιγραφές καθώς και της Σούλας κατέληξα στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα πολύ αξιόλογο άτομο. Θα με ενδιέφερε εάν μπορούσατε να μου δώσετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη μέθοδο TEACCH. Με εκτίμηση, Μαργαρίτα
like2

Προσεχώς!!!

Εικόνα Angela Papastavrou
Σχετικά με το εν λόγω σεμινάριο του TEACH, έχω μια ιδέα... Να βρω τα πρακτικά ή κάποιες σημειώσεις από άτομο (έχω ήδη κάνει την προσέγγιση) που το παρακολούθησε να τις δακτυλογραφίσω και να τις καθαρογράψω και να σας/μας τις δημοσιεύσω!!! Προσεχώς λοιπόν!!!
like0

Αναμονή λοιπόν…

Εικόνα Μαργαρίτα
Αγγελική, Θέλω να σ’ ευχαριστήσω για την προθυμία σου να μας ενημερώσεις σχετικά με τη μέθοδο TEACCH. Περιμένω με ανυπομονησία το προσεχές κείμενο σου. Φιλικά, Μαργαρίτα
like0

Σχετικά με το σεμινάριο

Εικόνα Μαργαρίτα
Αγαπητή Σούλα, Χαίρομαι που παρακολούθησες το συγκεκριμένο σεμινάριο και κυρίως επειδή θέλησες να μοιραστείς μαζί μας τις εντυπώσεις σου. Μακάρι ανάλογα σεμινάρια να μπορούσαν να πραγματοποιηθούν και σε άλλες πόλεις. Φιλικά, Μαργαρίτα Υ.Γ. Δεν μπόρεσα να δημοσιεύσω το σχόλιο αυτό στο βιολόγιο σου με τίτλο: «Ήταν όλοι τους άψογοι (Ημερίδα για τον Αυτισμό, 7/3 Κέντρο Απόλλων)».
like2

Πολύ σημαντικά

Εικόνα Κατερίνα Ζαρίφη
Πολύ σημαντικά όλα αυτά που μας γράψατε και πολύ κατατοπιστικά. Πραγματικά τα διάβασα με πολύ ενδιαφέρον και χαίρομαι, που ένα βιολόγιο γράφτηκε με τέτοιο σωστό ύφος από ένα μέλος του "Νόηση". Νομίζω ότι βοηθάει αρκετά τις οικογένειες που έχουν παιδιά με στοιχεία αυτισμού. Πάντα τέτοια να μας γράφετε. Φιλικά, Κατερίνα Ζαρίφη
like1

Υπάρχει και συνέχεια...

Εικόνα Κυριάκος Καραμπατζιάκης
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Είναι τόσα που θέλω να μοιραστώ μαζί σας και να τα συζητήσουμε, πολλές φορές μαθαίνω σπουδαία πράγματα από εσάς τους γονείς. Η απλή καταγραφή κάποιων διαφανειών ή πρακτικών από το σεμινάριο κατά την ταπεινή μου άποψη νομίζω ότι δε βοηθάει, μάλλον σύγχυση θα φέρει, καθώς αποκομμένα και εντελώς επιγραμματικά κάποια πράγματα θα φανούν δυσνόητα. Με αποτέλεσμα να απορρίψουμε ή να μην πιστέψουμε σε μια προσέγγιση που νομίζω έχει να μας προσφέρει. Θα προσπαθώ να μεταφέρω τεχνικές και μεθόδους σιγά σιγά, καθώς κι εγώ βάζω σε εφαρμογή και βλέπω αποτελέσματα.
like1

Κυριάκο

Εικόνα Angela Papastavrou
Κυριάκο, όπως πολύ σωστά λές άλλο τα γραφούμενα και άλλα τα μιλούμενα! Πρέπει να κανονίσεις μια συνάντηση με όσα μέλη ενδιαφέρονται για να συζητήσουμε από κοντά, νομίζω ότι ο Άγγελος θα μπορούσε να κανονίσει τον χώρο ή τέλος πάντων να μας μαζέψει!!! Τα πρακτικά, σημειώσεις που αναφέρω, είπε ότι θα μου τα έδινε η Κα Μυλωνά! αλλά σίγουρα μια συνάντηση όλων μας θα βοηθούσε. Ουτε το chat room δεν βοηθάει γιατί μιλάμε πάλι για γραφούμενα!!! Κανόνισέ το!!!
like2

Πολύ σωστά!

Εικόνα Μαίρη Στεργίου Βελλή
Αντζελά μου, συμφωνώ κι επαυξάνω για την συνάντηση (αρκεί να μη είναι πριν τις διακόπές του Πάσχα λόγω σχολείων και φροντιστηρίων). Ο Κυριάκος πιστέυω πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα και για τους υπόλοιπους θεραπευτές - μέλη και μη του "Νόηση" - ως προς την μορφή παρέμβασης που έχει επιλέξει δηλ. την ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, σε μεθόδους και πρακτικές δηλ. ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΛΟΓΙΑ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!! Φιλάκια πολλά (και στον γαλανομάτη!!), Μαίρη
like1

Θα ήθελα να μαθω αν έγινε με αυτές τις σημειώσεις

Εικόνα ανδριάννα
θα ήθελα να μαθω αν έγινε κάτι με αυτες τις σημειώσεις επειδή θα ήθελα και εγώ να τις διαβάσω.. ευχαριστώ
like0

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.