Αισθητηριακή ολοκλήρωση και αυτισμός

Εικόνα El
Καλησπέρα, θα ήθελα την βοήθεια σας σχετικά με το έντονο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο γιος μου ο οποίος έχει αυτισμό και είναι 7,5 χρονών. Το πρόβλημα που μας έχει παρουσιάσει όλο το χειμώνα είναι η δυσκολία στο να φορέσει νέα ρούχα και έχει εμμονή σε συγκεκριμένη μλπούζα και χρώμα. Το πρόβλημα ας πούμε ότι το αντιμετώπισα με το να του πάρω την ίδια μπλούζα σε άλλα 5 αντίγραφα. Το θέμα είναι τώρα υπάρχει η μεταβατικότητα στα ρούχα απο χειμωνιάτικα σε καλοκαιρινά και πως θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε όσο γίνεται γρηγορότερα και πιο ανώδυνα... Ξέρω ότι είναι θέμα αισθητηριακής ολοκλήρωσης και έχω επιχειρήσει να του κάνω και το πρωτόκολλο willburger το οποίο μας επειδείνωσε το όλο θέμα...Αν κάποιος γονέας η ειδικός θα μπορούσε να μας βοηθήσει.... Ευχαριστώ εκ των προτέρων...

Σχόλια

Eίσαι σίγουρη (ή σίγουρος?) ότι είναι θέμα αισθητηριακό;

Εικόνα Μάγδα Κρυστάλλη
Καλησπέρα! Εισαι σιγουρη (ή σιγουρος?) οτι ειναι θεμα αισθητηριακό και όχι εμμονή με τη συγκεκριμενη μπλούζα; Αν ειναι αισθητηριακό θα έχει να κάνει περισσότερο με την υφή της, την αίσθηση που αφήνει στο γιο σου, το πόσο στενή ή φαρδιά ειναι κ.ο.κ.. Αλλά οχι τόσο με το χρωμα της.. Ή μηπως ειναι ενα αντικείμενο που εχει προσκολληθει και μεσα στα πλαισια της δυσκολίας των παιδιών με αυτισμό να προσαρμοστούν σε αλλαγες δυσκολεύεται να την αποχωριστεί;
like1

Eμμονές με τα ρούχα

Εικόνα Kyriaki Fili
Καλησπέρα αγαπητή φίλη, τα ίδια προβλήματα αντιμετώπιζε και η κόρη μου πριν ένα χρόνο περίπου, σιγά-σιγά όμως υποχώρησαν. Είχε πολλές εμμονές με συγκεκριμένα ρούχα, συγκεκριμένες πιζαμούλες, δεν ήθελε να αλλάξουν τα σεντόνια της, δεν ήθελε να φορέσει άλλα παπούτσια, ήθελε το μπουφάν πάντα κουμπωμένο κτλ... Όμως της μιλούσα πάρα πολύ, της εξηγούσα γιατί πρέπει να φορέσουμε κάτι διαφορετικό, της έδειχνα τι κάνουν άλλα παιδάκια και ορισμένες φορές δεν της άφηνα περιθώριο (π.χ. ήθελε πάρα πολύ να πάει κάπου, οπότε καταλάβαινε ότι θα το έχανε αν δεν φορούσε τα ρούχα που έλεγε η μαμά). Πολλές φορές της φορούσα τα παπούτσια, εκείνη τα έβγαζε γιατί ήθελε άλλα, εγώ της τα ξαναφορούσα, και αυτό μπορεί να συνεχιζόταν πολλή ώρα μέχρι να καταλάβει ότι εγώ δεν θα υποχωρήσω. Χρειάζεται μία σταθερότητα από μέρους σου. Εσύ ξέρεις βέβαια το παιδί σου πώς αντιδρά στην οριοθέτηση, όμως πρέπει να έχεις μία αποφασιστική γραμμή που θα τηρείται πάντα (π.χ. αυτήν την μπλούζα ΔΕΝ ΤΗΝ ΦΟΡΑΜΕ σε αυτήν την περίπτωση). Νομίζω ότι είναι λάθος που του παίρνεις την ίδια μπλούζα πολλές φορές, γιατί έτσι του τρέφεις τις εμμονές. Άλλωστε με τις εμμονές είναι μία συνεχιζόμενη πάλη, η οποία θα συνεχίζεται για χρόνια, και το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι όσο μπορούμε να τις απομακρύνουμε και όχι να τις τρέφουμε. Η Μαριτίνα πλέον έχει ξεπεράσει το θέμα με τα ρούχα και τα παπούτσια, έγινε προσαρμοστική σ' αυτές τις αλλαγές, ακόμα και τα σεντόνια αλλάζουν μπροστά της χωρίς καμιά αντίδραση, όμως διατηρεί άλλες εμμονές (π.χ. το ίδιο πιάτο για το φαϊ, το ίδιο παραμύθι) και διάφορα άλλα που τα παλεύουμε κατά περίπτωση. Αλλά προσπάθησε συστηματικά και χωρίς να προκαλείς επώδυνες αντιδράσεις στο παιδί σου, να τα σπας όλα αυτά (π.χ. θυμάμαι που της κλωτσούσα αλλού το καλαθάκι μέσα στο μπάνιο όταν το ήθελε στο ίδιο σημείο, λέγοντας ότι την μανούλα εδώ την βολεύει και στενοχωριέται όταν είναι αλλού). Προσπάθησε να δοκιμάσεις και το σχήμα ΠΡΑΞΗ-ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ-ΣΥΝΕΠΕΙΑ (δηλ. αν φοράς ακόμα την ίδια μπλούζα ενώ έγινε καλοκαίρι, εγώ θα στενοχωριέμαι πάρα πολύ, γιατί εσύ που είσαι το παιδάκι μου θα ζεσταίνεσαι... ή αν φοράς την ίδια μπλούζα, θα στενοχωριέσαι, γιατί θα ζεσταίνεσαι πολύ και δεν θα μπορείς να παίξεις...) Συμφωνώ πάντως και με την φίλη που σου απάντησε προηγουμένως, ότι περισσότερο όλα αυτά ανήκουν στο πλαίσιο των εμμονών και όχι απαραίτητα της αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Ελπίζω κάπως να σε βοήθησα, Κυριακή Φιλήμονος
like3

Σταθερότητα και συμμετοχή!

Εικόνα Ο πλανήτης της Φανής
Αγαπητή φίλη, η άλλη αγαπητή φίλη Κυριακή, έδωσε πολύ ωραία απάντηση με τη δική της περίπτωση. Αν είναι θέμα εμμονών όπως φαίνεται, τότε με σταθερότητα και χωρίς "μεγάλες εντάσεις" επιμένουμε και τις νικάμε! Να προτείνω με τη σειρά μου ένα πολύ καλό κόλπο που έχει "πιάσει" σε πολλά παιδάκια με παρόμοιες εμμονές μέσα στο φάσμα (να τονίσω βάβαια πως δε γνωρίζω το δικό σας παιδάκι οπότε και δεν μπορούμε να ξέρουμε τα αποτελέσματα). Σε μια παρόμοια κατάσταση με ένα λεκτικό παιδί, αποφάσισα για πρώτη φορά σε αντίθεση με όλους τους άλλους, να υποστηρίξω την απόφασή του να πίνει μόνο με πορτοκαλί καλαμάκι (παρομοίως κάναμε με το μπιμπερό). Παράλληλα όμως κάναμε τη συμφωνία πως μια μέρα (γνωριζε μέρες φυσικά και φτιάξαμε και οπτικό πρόγραμα) δε θα το χρησιμοποιεί. Έπειτα από την πρώτη εβδομάδα, ορίσαμε 2 μέρες, μετά αποφασίσαμε μια και μια κοκ μέχρι που το σταματήσαμε εντελώς!!! Έτσι έγινε και η εκπαίδευση με τη λεκάνη αντί του γιο γιο!!! Τέλος σε άλλο παιδάκι με μεγάλη άρνηση να μεταβεί από τη κούνια στο κρεββάτι, ΜΑΖΙ, έπειτα από πολλή συζήτηση και συμφωνία, διαλέξαμε-ΜΑΖΙ ξαναλέω, κρεβάτι καινούργιο, λύσαμε τη κούνια, τακτοποιήσαμε τα κομμάτια και τη βάλαμε σε αποθήκη όπου το παιδί είχε πρόσβαση "για να μπορεί να τη βλέπει και να ξέρει ότι είναι εκεί". Αυτό που προτείνω είναι να "εντάξεις" την εμμονή σε ένα πρόγραμμα ή αντίστοιχα να συμμετάσχει το παιδί στη διαδικασία των αλλαγών (διαλέγοντας μαζί πχ και άλλα μπλουζάκια). Όλα αυτά φυσικά στη περίπτωση που το συγκεκριμένο παιδάκι έχει κατακτήσει κάποιες άλλες συγκεκριμένες δεξιότητες! Ελπίζω να βοήθησα, καλή επιτυχία!
like4

Αυτισμός και εμμονές

Εικόνα El
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας και την προθυμία σας να με βοηθήσετε. Το θέμα είναι ότι ο μικρός δεν έχει αναπτύξει λεξιλόγιο και γενικά είναι πολύ επίμονος αν δεν του 'περάσει" με αποτέλεσμα να μην φοράει μετά καθόλου ρούχα..Πιστεύω και εγω ότι είναι εμμονή αυτό που έχει πάθει σε συνδυασμό βέβαια με τα αισθητηριακά του προβλήματα..Πιο πολύ μου φαίνεται ότι θα τον βοηθήσω μέσω των καρτών να καταλάβει κάποια πράγματα παρά με τα λόγια... Το πρόβλημα παρουσιαστηκε πολύ έντονα αυτο το χειμώνα, μέχρι το φθινοπωρο ήταν πολύ συγκαταβατικός και δεν τον ενοχλούσαν τα ρούχα που του φόραγα. Απο τον Δεκέμβριο και μετά ξεκίνησε η αλλαγή αυτή Δεν ξέρω μήπως φταίει και η ηλικία του που πλησιάζει τα 8.Εχω ακούσει και για άλλα παιδάκια που βγάζουν παρόμοιες συμπεριφορές σε αυτή την ηλικία. Θα προσπαθήσω να το εντάξω στο οπτικοποιημένο πρόγραμμά του όπως με συμβουλέψατε και όσο μπορώ να είμαι κάθετη στο όχι.
like3

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση και Πρωτόκολλο Wilbarger

Εικόνα Eliza
Αγαπητέ γονέα, Απλά θα ήθελα να προσθέσω στα παραπάνω πολύτιμα σχόλια ότι το πρωτόκολλο Wilbarger πρέπει να προτείνεται για χρήση κατόπιν και μόνο λεπτομερούς αξιολόγησης και όχι απλά όταν εμφανίζονται ευαισθησίες ή ιδιαίτερες προτιμήσεις. Δηλαδή, όταν υπάρχουν π.χ. εμμονές με ρούχα, χρώματα ρούχων, κλπ. το αίτιο δεν είναι απαραίτητα αισθητηριακή αμυντικότητα, για αυτό και χρίζει περαιτέρω αξιολόγησης κυρίως μέσω του Sensory Profile (long form) μεταξύ άλλων. Όσο αφορά το ίδιο το πρωτόκολλο λόγω των απαιτήσεων της εφαρμογής του και της αισθητηριακής δίαιτας που πάντα πρέπει να το συνοδεύει, ο γονέας πρέπει να πληροφορείται από την αρχή για τις απαιτήσεις αυτές έτσι ώστε να αποφασιστεί από κοινού με τον θεραπευτή αν μπορεί η οικογένεια να το ακολουθήσει ή όχι. Αν όχι, τότε ο θεραπευτής πρέπει να συζητήσει άλλες προτάσεις. Σε περίπτωση που ο γονέας ακολουθεί το πρωτόκολλο και το παιδί -όπως αναφέρατε- χειροτερέψει τότε κατά 99% δεν εφαρμόζεται σωστά και επομένως χρειάζεται ο θεραπευτής να ελέγξει και -πολύ πιθανά- να "ξαναδιδάξει" την εφαρμογή του στον γονέα. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. Ελίζα Μάγκλαρη, εργοθεραπεύτρια
like2

Αλλαγή εποχής και ρούχων

Εικόνα Ιγνάτιος Καφαντάρης
Γεια σας! Δύσκολα σας βάζει ο μικρός σας... Ωστόσο, γιατί να προσκολλώμαστε σε μια θεωρία; Είναι γνωστό ότι θα μπορούσαμε να ερμηνεύσουμε την άρνηση του παιδιού ως δυσανεξία στο ύφασμα - οπότε το μυαλό μας αμέσως θα πάει στην Α.Ο. Υπάρχει όμως και μια άλλη πλευρά, που είναι και πιθανότερο να ευσταθεί μάλιστα! Τι λέει αυτό το άλλο σκεπτικό; ότι η άρνηση για τα ρούχα είναι απλώς μια άκαμπτη εμμονή, μια βεβαιότητα του παιδιού ότι τον ενοχλεί το ρούχο (κι όχι πως τον ενοχλεί στα αλήθεια, απλώς συγκεντρώνει εκεί τη σκέψη του εμμονικά). Άλλωστε το ίδιο θα κάνει ίσως όχι μόνο με το ύφασμα, αλλά και με το στιλ των ρούχων ή με το χρώμα τους... ή το ίδιο μπορεί να κάνει με τα είδη των φαγητών... Τι προκύπτει από αυτή τη σκέψη; Ότι δεν χρειάζεται να αδρανούμε σηκώνοντας τα χέρια ψηλά μέχρι να "απευαισθητοποιηθεί" το δέρμα του, η αφή του. Αλλά να εφαρμόσουμε άλλες τακτικές, να "απευαισθητοποιηθεί" από την στάση του, από την εμμονή του. Έχοντας αυτά κατά νου, θα σας συνιστούσα να δοκιμάσετε και μια συμπεριφοριστική προσέγγιση.
like2

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.