Οι προβληματισμοί μου...

Εικόνα Tsarli
Καλησπέρα και πάλι. Χρειάζομαι μια γνώμη σε μερικά ερωτήματα που με βασανίζουν. Θα ήθελα να θυμίσω ότι έχω διδυμα διαγνωσμένα με ΔΑΔ ηλικίας 2,5 ετων και εχουμε ξεκινήσει πρώιμη παρέμβαση προ 6 μηνών (αισθητηριακή ολοκλήρωση και Portage στο σπίτι). Το ευχάριστο στη περίπτωσή μας ειναι οτι ο Βαγγέλης ήταν εξ αρχής υψηλής λειτουργικότητας και πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο να φιλοδοξούμε οτι κοντεύει να βγει από το φάσμα. Το πρόβλημά μου είναι η Βασούλα, που εξ αρχής χαρακτηρίστηκε "μέσης λειτουργικότητας". Μεσα σε αυτους τους 6 μηνες, που εχουμε μπει σ' αυτο το εκπαιδευτικο πλαισιο, η προοδος ειναι οτι εχει πλεον οπτικη επαφη και λεει καποιες λεξεις επιλεκτικα.
  • Εδω και δυο μηνες ομως εχει μπει σε μια φαση αρνησης που αντι να μειωνεται αυξανει. Ακομα και η παιδοψυχολογος πλεον δυσκολευεται παρα πολυ να τη χειριστει.
  • Εχει διαρκως εμμονες με αντικειμενα και κρισεις υστεριας που διαρκουν ωρες.
  • Η κατασταση στο σπιτι ειναι πλεον πολυ δυσκολη και αναρωτιεμαι αν ειναι μια φαση που θα περασει ή κατι μονιμο.
Επισης, κατι που με απασχολει παρα πολυ ειναι αν καναμε σωστη επιλογη στο εκπαιδευτικο προγραμμα της αισθητηριακης ολοκλήρωσης. Ημασταν μεταξυ αισθητηριακης και ΑΒΑ αλλα καταληξαμε στο πρωτο. Η αναπτυξιολογος ειπε οτι θα το δουμε απο Σεπτεμβρη αλλα θα ηθελα να γνωριζω και τη δικη σας γνωμη μεσα απο τη πειρα και τις εμπειριες σας.

Σχόλια

Ο,τι ταιριάζει και "δουλεύει"

Εικόνα Κατερίνα Περικλέους
Ο,τι ταιριάζει και "δουλεύει" με το ένα παιδί, δεν είναι υποχρεωτικό να ισχύει και για το άλλο παρόλο που έχει την ίδια διάγνωση. Αν δεν είναι απλά μια φάση που περνάει η κόρη σας, τότε ίσως να σας δείχνει με τον τρόπο της ότι το πρόγραμμα δεν της ταιριάζει. Πάντως, πέρα από το ΑΒΑ υπάρχει και το Pivotal Response Training μια μέθοδος λιγότερο "παρεμβατική". Σας εύχομαι ολόψυχα καλή δύναμη!!
like1

Πολυ ενδιαφέρουσα μέθοδος

Εικόνα Tsarli
Ευχαριστω κατ'αρχην για την απαντηση. Η αληθεια ειναι οτι πρωτη φορα ακουσα γι'αυτη τη μεθοδο. Εψαξα πηγες μεσω google και πραγματικα τη βρηκα πολυ ενδιαφερουσα. Ο λογος που αρχικα δεν επιλεξαμε το ΑΒΑ ειναι ακριβως αυτος, οτι δηλ.ειναι πολυ παρεμβατικη μεθοδος. Ψαχνω να βρω ομως καποιο κεντρο αλλα μεχρι στιγμης δεν βλεπω κατι..
like1

Τα σχόλια για τη μέθοδο αυτή είναι όντως θετικά

Εικόνα Κατερίνα Περικλέους
Τα σχόλια για τη μέθοδο αυτή είναι όντως θετικά. Θα μπορούσα να σας δώσω τη διεύθυνση της ελληνικής εταιρείας αναπτυξιακής και συμπεριφορικής παιδιατρικής. Έφεραν τη μέθοδο αυτή στην Ελλάδα τον Οκτώβριο κι έχουν ήδη εκπαιδεύσει κάποιους θεραπευτές. Είναι επίσης και σε συνεχή επικοινωνία με το ινστιτούτο Koegel της Αμερικής και τους πρωτεργάτες της μεθόδου.
like3

Φάση άρνησης (για tsarli)

Εικόνα Kyriaki Fili
Aγαπητή μου, θα σου θυμίσω κάτι πολύ σημαντικό για τα παιδάκια μας, που σίγουρα βέβαια θα το γνωρίζεις και θα το έχεις διαβάσει: το στρες επιβαρύνει και αναστέλλει την πρόοδο. Νομίζω ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να ανιχνεύσεις το γιατί η κόρη σου είναι στη φάση άρνησης και αν υπάρχει κάτι που την στρεσάρει, τι είναι αυτό. Αν κρίνω από την κόρη μου στην αντίστοιχη ηλικία (τώρα είναι 5) το μεγάλο της πρόβλημα ήταν να επικοινωνήσει το συναίσθημά της και τις επιθυμίες της. Έπρεπε να την "διαβάσεις", γιατί η ίδια δεν ήταν σε θέση να σου πει τι είναι αυτό που δεν της αρέσει, τι δεν θέλει, τι την κουράζει, τι την φοβίζει κ.τ.λ. Ακόμα δυσκολεύεται σε αυτό, αν και τώρα η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη. Τα παιδιά που είναι στο φάσμα -κρίνοντας και από το δικό μου παιδί- προοδεύουν όταν το περιβάλλον γύρω τους δεν τα στρεσάρει. Η οποιαδήποτε κατάσταση που μπορεί να λειτουργήσει στρεσογόνα για αυτά, τα μπλοκάρει δυστυχώς. Είναι πιθανό (χωρίς να θέλω να παραστήσω την ειδικό) ότι κάτι από όλα όσα κάνετε δεν της αρέσει, δεν της ταιριάζει, την πιέζει, την κουράζει ίσως και κατά συνέπεια την αγχώνει. Εν συνεχεία, το άγχος της το βγάζει σε κρίσεις που δύσκολα καταλαγιάζουν. Θυμάμαι την Μαριτίνα στην αρχή των παρεμβάσεων, ένα χρόνο και κάτι πριν, που την είχα κουράσει υπερβολικά. Κι ενώ στην αρχή το παιδί έδειξε αμέσως προθυμία και συνεργασία με τους θεραπευτές, εγώ όλο "έβαζα"... Και το παιδί το μπούκωσα. Και στην πορεία, ενώ πήγαινε καλά, άρχισε να βγάζει άρνηση. Στο σπίτι προσπαθούσα να αναπαραστήσω περιβάλλον και παιχνίδια εργοθεραπείας, ενώ μάλλον το παιδί ήθελε να χαλαρώσει και εγώ δεν το άφηνα. Κι εκείνο δεν μπορούσε να μου εκφράσει τα "θέλω" του... Έτσι έκανα πίσω και της έδωσα περισσότερο χώρο να δω τι θέλει. Έμαθα (όπως και όλη η οικογένεια σιγά-σιγά) ότι δεν μπορώ να απαιτώ από το παιδί συνεχώς να ανταποκρίνεται σε κάτι, αλλά να γνωρίζω τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να παίξω μαζί της και πόσο σωστά πρέπει να την απασχολήσω όταν εκείνη μου δίνει άνοιγμα. Σαφώς και θα προσπαθήσω να την προσεγγίσω όπως μου διδάσκουν κι εμένα, αλλά -προς Θεού- όχι πιεστικά προς το παιδί. Ό,τι αποκόμισα εγώ ζορίζοντάς την ήταν αυτές οι κρίσεις συναισθημάτων που δεν μπορούσαν να εκφραστούν σωστά. Δεν εννοώ με όλα τα παραπάνω ότι την ζορίζετε, μην παρερμηνευθώ, απλώς μοιράζομαι μαζί σου τη δική μου εμπειρία με το παιδί μου, γιατί έχω βρεθεί εκεί που είσαι. Ως προς τις εμμονές, αυτό είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, που δεν τελειώνει εύκολα και απλά. Χρειάζονται πολύ χειρισμό και ευελιξία από τους γονείς. Στο δικό μου το παιδί έχει δουλέψει το να μην δίνω πάντοτε σημασία στις εμμονές της, να μην τις νοηματοδοτώ, να επιτρέπω κάποιες φορές ορισμένες από αυτές και όταν κάποιες προσπαθώ να τις σπάσω, να το κάνω χωρίς μάλωμα. Είτε με πονηριά είτε με εξήγηση. Μετά από ένα χρόνο παρεμβάσεων μπορώ να πω σίγουρα ότι είμαστε πολύ καλύτερα ως προς το θέμα των εμμονών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ξεκινάει κάποια καινούργια όταν έχει αφήσει κάποια άλλη. Τέλος θα ήθελα να σου επισημάνω ότι τα παιδάκια μας "σωματοποιούν" πολύ πιο έντονα από τα άλλα παιδάκια τα συναισθήματά τους, κυρίως το θυμό, το φόβο, τη στενοχώρια, το άγχος. Σωματοποιούν εντονότερα δηλαδή τα αρνητικά συναισθήματα. Η Μαριτίνα ενώ έχει πετύχει πολλές κατακτήσεις, δεν έχει κατακτήσει ακόμα την ικανότητα να χειρίζεται το θυμό της, την αντίρρηση, το "δεν Θέλω" της. Κι εκεί αντιδρά λίγο έντονα προς τους άλλους. Θέλω να σου πω λοιπόν με όλα αυτά που σου περιέγραψα πως οτιδήποτε μπορεί να έχει αγχώσει ή κουράσει το παιδί σου, αυτό μπορεί να το βγάζει σε άρνηση ή σε κρίσεις. Επομένως, εσύ πρέπει να αντιληφθείς αν παίζει ρόλο το είδος των παρεμβάσεων και οι θεραπείες που παρακολουθεί και να την "διαβάσεις" έτσι ώστε να καταλάβεις αν χρειάζεται και τι χρειάζεται να αλλάξεις. Συγγνώμη αν κούρασα, ήθελα όσο μπορούσα να βοηθήσω. Εύχομαι ό,τι καλύτερο, Κυριακή Φιλήμονος.
like3

Kάθε παιδί είναι διαφορετικό

Εικόνα Ο πλανήτης της Φανής
Καλησπέρα και καλή συνέχεια σε ό,τι κάνετε για τα παιδιά σας. Θα πω την άποψή μου ως "ειδικός", την οποία και έχω ξανα αναφέρει αρκετές φορές. Κάθε παιδάκι είναι διαφορετικό είτε είναι μέσα στο φάσμα του αυτισμού, είτε μιλάμε για ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης. Η Κυριακή έκανε εξαιρετικό σχόλιο αναφέροντας τη κούραση, το φόρτωμα και τη δυσκολία των παιδιών με αυτισμό να επικοινωνήσουν αυτό που πραγματικά τα ενοχλεί. Από το άγχος και την αγωνία μας πολλές φορές επικεντρωνόμαστε στο τι θέλουμε εμείς το παιδί να καταφέρει και ξεχνάμε να "διαβάσουμε" όπως πολύ ωραία είπε η Κυριακή, τι εκείνο θέλει. Κάπως έτσι λειτουργούν οι περισσότερες μέθοδοι που κατα καιρούς αναφέρονται στην εκπαίδευση του αυτισμού. Όλες είναι αυστηρές και δύσκολο να εφαρμοστούν από γονείς ή από δασκάλους (δηλαδή σε όλα τα περιβάλλοντα του παιδιού) και συνήθως έχουν επιτυχία κυρίως μέσα στη δομημένη συνεδρία. Επειδή παρακολούθησα και τη PRT και άλλες μεθόδους φυσικά, έχω κι εγώ να συμφωνήσω πως ναι, είναι πιο ευέλικτη αλλά προσέξτε γιατί (από τα μάτια ενός ειδικού): βρήκα εξαιρετικά εμπνευσμένο, ευέλικτο και προσαρμοστικό τον εισηγητή της εφαρμογής!!!! Αυτό που θέλω να πω και μάλιστα με θράσος και θάρρος είναι το εξής: Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι εκπαίδευσης και όλες είναι βασισμένες σε πρωτόκολλα που δημιουργήθηκαν από επιστήμονες, ερευνητές κλπ κλπ.. ΟΜΩΣ, δε πρέπει να ξεχνάμε πως -δυστυχώς- υπάρχει και η βιομηχανία της εκπαίδευσης, αλλά και το άγχος της εφαρμογής που καταλήγουν κάποιες φορές να κάνουν την εφαρμογή κοινή για όλα τα παιδιά (πράγμα απαράδεκτο φυσικά) και στείρα. Ψάξτε για κάτι που αρμόζει στο παιδί αλλά και σε ΕΣΑΣ να κάνετε στο σπίτι!!! Αναζητήστε έναν ειδικό που να σας ταιριάζει και μη σταθείτε σε βαρύγδουπες ονομασίες και ξενικά ονόματα!!! Δώστε χρόνο αλλά γίνετε και αυστηρός κριτής της προόδου με όποιον ασχολείται με την οικογένειά σας. Τέλος, οφείλουμε να σας πούμε οι "ειδικοί" (ή τουλάχιστον εγώ) πως ακριβώς επειδή κάθε παιδάκι είναι διαφορετικό, πολύ σπάνια μπορόύμε να γνωρίζουμε κι εμεις την εξέλιξη της όποιας μεθόδου εφαρμόζουμε. Παρατηρούμε, ακούμε, μαντεύουμε, καταγράφουμε και εφαρμόζουμε. Αξιολογούμε, επαναπροσδιορίζουμε και επαναπροσδιοριζόμαστε!!! Καλή συνέχεια.
like3

Ναι θα με ενδιεφερε πολυ να μιλήσω μαζί τους

Εικόνα Tsarli
Ναι θα με ενδιεφερε πολυ να μιλησω μαζι τους. Τo mail μου ειναι xristosdimitriou@yahoo.gr Eυχαριστω και παλι για την απαντηση.
like2

Pivotal Response Training

Εικόνα Άγγελος Κουτουμάνος
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στη σελ.: Pivotal Response Training (αντιμετώπιση αυτισμού) http://www.noesi.gr/prt2012
like1

Νομίζω έχεις δίκιο σε πολλά

Εικόνα Tsarli
Διαβαζοντας ολα αυτα που γραφεις οτι εκανες με τη Μαριτινα ειναι σαν να βλεπω εμενα στο σπιτι με τη Βασουλα. Η αληθεια ειναι οτι οι πιο "δυσκολες" ωρες της ειναι αυτες κατα τη διαρκεια αλλα και μετα την ωρα της εκπαιδευσης (κυριως μαζι μου). Απο την αλλη βεβαια αν παω αποκλειστικα με "τα νερα της" τοτε ή θα τρεχουμε χαοτικα μεσα στο σπιτι ή θα βλεπουμε συνεχεια παιδικα. Οντως κι εμενα στην αρχη ειχε ξεκινησει καταπληκτικα.Ειχε δειξει μεγαλο ενδιαφερον για καθε τι καινουριο ομως τωρα τα εχει βαρεθει ολα και εν τελει δε θελει τιποτα. Αγοραζω διαρκως καινουρια εκπαιδευτικα παιχνιδια τα οποια στην καλυτερη περιπτωση θα δειξει ενδιαφερον τα πρωτα 10 λεπτα και μετα ουτε να τα δει. Αν χαλαρωσω ομως μηπως θα βγει τελειως εστω κι απ'αυτη τη ρουτινα που εχουμε μπει?
like2

Ακόμα μία απάντηση από "ειδικό"...

Εικόνα kmascha
Ακόμα μία απάντηση από "ειδικό" που ελπίζω πως δεν θα κουράσει τους ήδη βομβαρδισμένους με πολλές πληροφορίες και διαφορετικές απόψεις γονείς. Ένα από τα σημαντικότερα δώρα που μπορείτε να κάνετε στο παιδί σας στον δύσκολο αυτό δρόμο της παρέμβασης είναι να την βοηθήσετε να χτίσει την αλληλεπίδρασή της μαζί σας και να ευχαριστιέται αυτή την επαφή. Οι δεξιότητες της θα αναπτυχθούν πολύ πιο γρήγορα όταν θέλει να σας παρακολουθήσει και να ενταχθεί στο παιχνίδι μαζί σας. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να αφήσετε την πρωτοβουλία στην ίδια, να ακολουθήσετε δηλαδή τα δικά της ενδιαφέροντα προσπαθώντας να χτίσετε σιγά σιγά πάνω σε αυτά. Αν γυρίζει γύρω γύρω στο δωμάτιο θα μπορούσατε για παράδειγμα να την ακολουθείτε αρχικά και σύντομα να αλλάξετε το παιχνίδι π.χ., κλείνοντάς της τον δρόμο και φωνάζοντας "στοπ" οπότε εκείνη πρέπει να σας πει κάτι για να φύγετε ή να σας ξεφύγει, κάνοντας πως περπατάτε πολύ πολύ σιγά στις μύτες των ποδιών για να μην σας ακούσει ο λύκος ή χτυπώντας τα πόδια στο πάτωμα γιατί είστε γίγαντας ώστε να σας μιμηθεί. Προφανώς η μικρή σας δεν θα ανταποκριθεί σε όλα. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα τι μπορεί να της αρέσει και μπορείτε να αποκρυπτογραφήστε την συμπεριφορά της για να κατανοήστε τι φαίνεται να έχει ενδιαφέρον για αυτήν και τι όχι. Σκεφτείτε πώς θα παίζατε με ένα πολύ μικρό παιδάκι τυπικής ανάπτυξης. Δημιουργείτε μία θετική αλληλεπίδραση, ανταποκρίνεστε σε όλες της επικοινωνιακές του προσπάθειες ως σκόπιμες, χρησιμοποιείτε έντονες αστείες εκφράσεις και απλό λόγο, περιγράφετε και ενθαρρύνετε, επαναλαμβάνετε οικεία σενάρια και διαλόγους που έχουν ενδιαφέρον. Απλά τώρα θα πρέπει να επιδείξετε πολύ μεγαλύτερο ταλέντο στο παιχνίδι για να τραβήξετε και να διατηρήσετε το ενδιαφέρον της. Με λίγα λόγια μην φοβάστε να της αφήσετε τον χώρο να σας δείξει η ίδια τι της αρέσει και ευχαριστηθείτε το παιχνίδι μαζί της. Η ανάπτυξη της επικοινωνίας θα έρθει πολύ πιο γρήγορα μέσα σε ένα τέτοιο φυσικό πλαίσιο και συγχρόνως βοηθάτε την ανάπτυξη και γενίκευση των κοινωνικών δεξιοτήτων.
like1

H πρόοδος της Μαριτίνας (για τη μαμά της Βασούλας)

Εικόνα Kyriaki Fili
Πήρες πολλές απαντήσεις από ειδικούς και μη, όλες σημαντικές. Θα σταθώ στην ανησυχία σου για το τι θα γίνει αν η Βασούλα βγει από το ρυθμό που πρέπει να έχει στις θεραπείες της, χαλαρώνοντας το πρόγραμμά της. Θα σου πω αναλυτικά πώς πήγαν τα πράγματα με τη Μαριτίνα εδώ και ένα χρόνο θεραπειών, ελπίζοντας ότι θα μπορέσω να βοηθήσω. Αρχικά οι ανησυχίες μας ξεκίνησαν όταν στα 3 με 3,5 (αργά σχετικά)άρχισε να ηχολαλεί, να έχει εμμονές και να εκπίπτει σε δεξιότητες (ζωγραφικής, συγκέντρωσης σε δραστηριότητες). Ταυτόχρονο ήταν το ξεκίνημά της στον παιδικό σταθμό όπου δεν κατόρθωνε να έρθει σε ουσιαστική επαφή με τα άλλα παιδάκια (μεγάλο σοκ η απότομη αυτή συναναστροφή). Η διάγνωση ήταν άμεση και ξεκάθαρη: ΔΑΔ, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός. Πόνος, κλάμα, κεραυνός... Ξεκίνησαν οι συνεδρίες με την Μαριτίνα να ανταποκρίνεται και να πηγαίνει με ευχαρίστηση. Και από τη μεριά μας, ξεκίνησε ο Γολγοθάς της ενημέρωσης και της προσπάθειας να τη βοηθήσουμε. Εκεί κάναμε το πρώτο λάθος. Με το σκεπτικό ότι οι παρεμβάσεις είναι σύντομες και ότι πρέπει η δουλειά να συνεχίζεται στο σπίτι, νομίζαμε ότι ως γονείς μπορούσαμε να κάνουμε τους εργοθεραπευτές στο σπίτι. Κι ενώ το παιδί είχε ένα σφιχτό πρόγραμμα σχολείο-συνεδρίες και γυρνούσε στο σπίτι 5 η ώρα, εγώ ξεκινούσα πάλι... Δώστου κινητικά, δώστου εκπαιδευτικά παιχνίδια, δώστου δυαδικά κοκ. Ώσπου η Μαριτίνα -δικαιολογημένα- κουράστηκε και έβγαλε άρνηση. Και σε συνδυασμό με τη δυσκολία της να εκφράσει τα συναισθήματά της, μια και η συναισθηματική νοημοσύνη δεν είναι αναλόγως αναπτυγμένη, είχε έντονες αντιδράσεις (κλάμα με έντονο στρες, θυμό, χτυπούσε, τσιμπούσε, δάγκωνε, κλωτσούσε)... πράγματα που πριν δεν έκανε. Ανησυχήσαμε περισσότερο, δεν ξέραμε τι να κάνουμε. Κι επειδή ήταν ακόμα αρχή, ενημερωνόμασταν συνεχώς για διαφόρων ειδών θεραπείες (ψάχναμε στο Ίντερνετ να βρούμε τι είναι η κάθεμία)και αγχωνόμασταν αν όσα κάναμε ήταν αρκετά ή αν ήταν σωστά... Ευτυχώς όμως, και πάντα με την καθοδήγηση του κέντρου όπου πηγαίνει, βρήκαμε το καλύτερο μονοπάτι: της δώσαμε αρχικά χώρο να αναπνεύσει, γιατί την είχαμε πήξει από το ζήλο και την αγωνία μας. Μεσολάβησε το καλοκαίρι, όπου το παιδί χαλάρωσε, έπαιξε όπως ήθελε (όχι πάντοτε με τον ιδανικό τρόπο, έστω όμως όπως εκείνη ήταν χαρούμενη), πλατσούρισε στη θάλασσα και βρήκε τον εαυτό της. ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ εμείς είχαμε εφοδιαστεί με μία τεράστια λίστα ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΠΑΙΧΝΙΔΙ μαζί της, με συγκεκριμένες οδηγίες και κανόνες. Χαλαρώσαμε κι εμείς και δεν την στρώναμε συνέχεια σε πρόγραμμα, ξέραμε όμως πώς πρέπει να την προσεγγίσουμε (και αυτό δεν έχει σχέση με κανένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ή μέθοδο θεραπειας). Απ' το Σεπτέμβριο ξαναμπήκαμε στο πρόγραμμά μας. Εκεί η ρουτίνα μας απέκτησε ρυθμό και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Δεν κάνουμε παρεμβάσεις στο σπίτι, αλλά σε κέντρο. Σου απαριθμώ τα στοιχεία που μας βοήθησαν να προοδεύσουμε: 1) Οι οργανωμένες καθημερινές δραστηριότητες. Ρουτίνα με καρτούλες που δείχνουν παιδάκια που τρώνε, που κοιμούνται, που πλένουν τα δόντια τους κτλ. επίσης καρτούλες με συμπεριφορές (τι πρέπει - τι δεν πρέπει). Πριν ένα μήνα ξεκινήσαμε και το πρόγραμμα TEACHH με αληθινές φωτογραφίες των δραστηριοτήτων της. Σιγά-σιγά θα το περάσουμε και στο σπίτι και στο σχολείο. Την βοηθάει να οργανώνεται και να μην ξεφεύγει από αυτό που πρέπει να κάνει. 2) Οι εναλλαγές στις δραστηριότητες για να ξεφεύγουμε από τις εμμονές. Προσπαθούμε ακόμα και ένα ίδιο παιχνίδι, να μην το παίζουμε με τον ίδιο τρόπο. Κρύβουμε παιχνίδια που βλέπουμε ότι τα παίζει εμμονικά. Εμφανίζουμε άλλα. Την αφήνουμε να παίξει πρώτα αυτό που θέλει για να της περάσει και μετά παίζουμε με κάτι καινούργιο ή διαφορετικά. Ψάχνουμε χρόνο να παίζουμε όλοι μαζί (προσπάθησε το παιχνίδι σου να είναι όντως παιχνίδι και όχι εσύ να είσαι σφιγμένη απέναντι στο παιδί, γιατί το αντιλαμβάνεται. Να ξέρεις τον τρόπο, αλλά το παιχνίδι να το απολαμβάνετε όλοι). 3) Προσπαθούμε να μην τη στρεσάρουμε. Διδασκόμαστε ακόμα σιγά-σιγά το πώς πρέπει να την οριοθετούμε. Να μπαίνουν τα όρια αλλά με τον τρόπο που αντέχει και μπορεί να χειριστεί το κάθε παιδί. (Το μάλωμα, το ύψωμα της φωνής δεν μας βοήθησαν ποτέ). Επιδιώκουμε να την κάνουμε να καταλάβει α) τι νιώθει β) πώς νιώθουμε εμείς από αυτά που κάνει, θετικά ή αρνητικά. 4) Τρομερή επιβράβευση και μπράβο για τις κατακτήσεις της. Χαρά και χαμόγελο. 5) Είμαστε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΟΝΤΑ και σε συνεχή επαφή με τους παιδαγωγούς της, τόσο στο σχολείο όσο και στο κέντρο. Έχουμε πολύ αρμονικά πετύχει και την μεταξύ τους συνεργασία. Μετά από έναν χρόνο, η Μαριτίνα είναι πλέον ένα διαφορετικό παιδί. Ναι, έχει ακόμα εμμονές. Όχι, δεν έχει κατακτήσει ακόμα την επικοινωνία με τα άλλα παιδιά, συμβιώνει όμως πλέον αρμονικά μαζί τους ως μέλος της ομάδας και είναι δημιουργική. Συμμετέχει στις οργανωμένες δραστηριότητες του σχολείου, προσπαθώντας και η ίδια να ξεπεράσει τους δισταγμούς της. Όχι, δεν τηρεί πάντα τα όρια, όμως είναι πολύ καλύτερη. Δεν μπορεί καλά να χειριστεί το θυμό της, όμως εκείνες οι εκρήξεις λιγόστεψαν πολύ... Μιλάει πάρα πολύ καλύτερα, κάνει πλέον μικρούς διαλόγους. Βρήκε τη χαρά και τη διάθεσή της στη ζωγραφική, στα τραγουδάκια, στο χορό... Μπορεί να είναι πιο πίσω από άλλα 5χρονα, όμως ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΟΤΑΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕ. Γιατί στα έγραψα λοιπόν όλα αυτά; Για να καταλήξω στα εξής συμπεράσματα: 1ον: Η καλύτερη συμβουλή που σου έχουν δώσει είναι ότι ΟΝΤΩΣ ΤΟ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ. Εσύ πρέπει να βρεις τι το βοηθάει, ποια προσέγγιση του ταιριάζει και με ποιαν προοδεύει, σε συνεργασία πάντα με αυτούς που το παρακολουθούν. Υπάρχουν περίοδοι όπου το παιδί μπορεί κάτι να το στρεσάρει, όπως σου έγραψα και την προηγούμενη φορά, και να το κρατά πίσω. Ψάξε τι πρέπει να αλλάξεις. 2ον: Από τη στιγμή που το παιδί σου μπήκε στο δρόμο των θεραπευτικών παρεμβάσεων, έχε εμπιστοσύνη και αισιοδοξία ότι θα δεις πρόοδο. Εγώ πριν ένα χρόνο δεν μπορούσα να φανταστώ ότι το παιδί μου θα είναι έτσι σήμερα. Κι αυτό μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε... Ο δρόμος είναι μακρύς και ανηφορικός, όμως ποιος δρόμος προόδου δεν είναι ανηφορικός; Έχει όμως και τις ισιάδες του, όπου εκεί ξεκουράζεσαι, παίρνεις ανάσα και συνεχίζεις, και παίρνεις δύναμη όταν κοιτάς πίσω και θυμάσαι από πού ξεκίνησες... Έτσι θα γίνει και για τα δικά σου τα παιδάκια... Να είστε πάντα καλά, Κυριακή Φ.
like1

ABA & PRT

Εικόνα Ιγνάτιος Καφαντάρης
Μια διευκρίνιση για να είμαστε σωστοί. Η ΑΒΑ είναι προσέγγιση όχι μέθοδος. Το PRT είναι εφαρμογή ΑΒΑ σε μεγάλο βαθμό! Δεν υπάρχει αυστηρό δηλαδή και μη αυστηρό ΑΒΑ. Υπάρχουν μόνο παλιές, περιοριστικές εφαρμογές, και σύγχρονες, με αυστηρούς κανόνες σεβασμού του παιδιού.
like0

Κυριακή μου, νά 'σαι καλά

Εικόνα Tsarli
Κυριακη μου να 'σαι καλα. Να ξερεις οτι μου εδωσες πολυ κουραγιο και αυτη τη περιοδο δεν μου περισσευει... Ευχομαι στη Μαριτινα σου να σας χαριζει παντα χαμογελα και αισιοδοξια. Σ' ευχαριστω μεσα απο τη καρδια μου.
like2

Ευχαριστώ όλους τους ειδικούς που μου απάντησαν

Εικόνα Tsarli
Ευχαριστω ολους τους ειδικους που μου απαντησαν. Τα σχολια σας ειναι πολυτιμα παντα, λογω των γνωσεων και της εμπειρια σας. Αυτη την περιοδο ειμαι σε αναζητηση νεας εκπαιδευτικης προσεγγισης για τη Βασουλα και εξεταζω ποια μεδοδος θα της ταιριαζε καλυτερα. Ευχαριστω και παλι για τις συμβουλες σας.
like2

Ό,τι καλύτερο για τη Βασούλα

Εικόνα Kyriaki Fili
Χαρά μου που μπόρεσα να βοηθήσω... Αυτό είναι το νόημα της επικοινωνίας μας εδώ... Ένα ακόμη που ξέχασα να σου πω είναι το εξής: ίσως όχι ακόμα, αλλά αργότερα, όταν η Βασούλα θα έχει κάνει κάποια βήματα στην πρόοδό της, θα ήταν καλό να την εντάξεις σε ομαδικές συνεδρίες μαζί με άλλα παιδάκια. Το πότε βέβαια θα στο καθορίσουν αυτοί που την παρακολουθούν. Εμένα μου είπαν ότι είναι σημαντικό να κάνει αρχικά κάποιες εργοθεραπείες μαζί με κάποιο άλλο παιδάκι, για να αρχίσει να εξασκείται στην αλληλεπίδραση, όχι μόνο με τον εργοθεραπευτή αλλά και με συνομήλικα παιδιά, εφόσον εκεί είναι το πρόβλημα. Και αυτό είναι σημαντικό να γίνεται με την παρουσία των ειδικών, καθώς στο σχολείο φερ' ειπείν είναι ανεπαρκές και σίγουρα όχι όσο πρέπει δομημένο. Στη συνέχεια θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα γκρουπ πιο πολλών παιδιών, που σκοπό θα έχει την εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων και κανόνων συμπεριφοράς. Βέβαια εκεί η πρακτική δυσκολία είναι ότι πρέπει να βρεθούν ταυτόχρονα παιδάκια της ίδιας περίπου δυναμικότητας. Έχε τα και αυτά στο νου σου για το μέλλον, ανάλογα με την πορεία και τις ανάγκες των παιδιών σου. Στη Μαριτίνα αυτό το κομμάτι είναι αλήθεια ότι θα μπορούσε ήδη να έχει ξεκινήσει σιγά-σιγά, όμως δεν έγινε, και είναι σίγουρα η πρώτη μας προτεραιότητα μετά το καλοκαίρι. Και πάλι σας εύχομαι καλή δύναμη στον αγώνα σας. Κυριακή Φ.
like1

Αν και λίγο καθυστερημένη η απάντησή μου ελπίζω να βοηθήσει

Εικόνα mikeot
Αν και λίγο καθυστερημένη η απάντηση μου ελπίζω να «βοηθήσει» σε κάτι στο ομολογουμένως δύσκολο έργο και το δικό σου και των παιδιών σου, αλλά και των θεραπευτών. Δε θα επεκταθώ στο τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνεις. Αποκλειστικά και μόνο γιατί δεν υπάρχουν πρέπει και δε πρέπει. Όπως θα έχεις ακούσει χιλιάδες φορές κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Όπως και κάθε ένας από εμάς. Ως ειδικός χρόνια ασχολούμενος με τον αυτισμό έχω συναντήσει πολλές φορές μια αδυναμία όλων μας να αναγνωρίσουμε στα παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης το δικαίωμα στη διαφορετικότητα. Τι εννοώ? Δίνουμε το δικαίωμα στον εαυτό μας να είναι ή να μην είναι καλά μια μέρα. Θεωρούμε φυσιολογικό το να είμαστε κουρασμένοι, να μην έχουμε κέφια, να μη θέλουμε να δουλέψουμε κλπ. Και ξεχνάμε να αναγνωρίσουμε το δικαίωμα αυτό στα παιδιά μας. Μα άνθρωποι δεν είναι και αυτοί? Αυτό βέβαια είναι μεγάλο κεφάλαιο που δε μπορεί να καλυφτεί σε ένα απλό post. Αυτό που θα ήθελα να τονίσω ( ως ειδικευμένος στη μέθοδο της αισθητηριακής ολοκλήρωσης στον τομέα της παιδιατρικής ) είναι ότι η μέθοδος δεν είναι πανάκεια. Ένα παιδί με αυτισμό έχει περίπου 75 % πιθανότητες να έχει ως συνοδό πρόβλημα δυσκολία στην αισθητηριακή ολοκλήρωση. Η μέθοδος θα βοηθήσει το παιδί να οργανώσει με καλύτερο τρόπο κάποια εισερχόμενα ερεθίσματα με αποτέλεσμα να του είναι πιο εύκολο υπό ορισμένες συνθήκες να ανταποκριθεί και να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον του με αποδοτικότερο τρόπο. Και αυτό με συνεχή ανατροφοδότηση. Η μέθοδος ( όπως και καμία άλλη μέθοδος ) δε στοχεύει στον αυτισμό. Καλώς ή κακώς ο αυτισμός είναι μια ισόβια διαταραχή. Δε μπαινοβγαίνουμε στο φάσμα. Ή είμαστε μέσα σε αυτό ή όχι. Μη το δείτε σα διαταραχή. Αλλά σαν διαφορετικό τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου. Τα παιδιά πρέπει απλά να μάθουν με τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλος τους να ανταποκρίνονται στο περιβάλλον. Και εμείς με τη σειρά μας να κατανοήσουμε αυτή τη διαφορετικότητα και να κάνουμε κι εμείς κάποια βήματα προς αυτήν… είναι αδιανόητο να ζητάμε από τα παιδιά να είναι διαλλακτικά χωρίς να είμαστε εμείς πρώτα… Να είστε καλά Μ.
like3

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.