Μελέτη παραδόξων (!;) του Παν/μιου Bristol για τις επιπτώσεις της πανδημίας στα "Παιδιά της δεκαετίας του '90"

Εικόνα Άγγελος Κουτουμάνος

Πρωτογενή δεδομένα μεν, παράδοξα δε, σε μεγάλη μελέτη του Πανεπιστημίου Bristol — πολύ σημαντικά ευρήματα, εν δυνάμει: 

  • Σε νεαρά ενήλικα άτομα τα επίπεδα άγχους έχουν διπλασιαστεί (!) από το 13% στο 24% κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ σε παιδιά έχουν μειωθεί (;)

  • Η δε αύξηση της χρήσης κοινωνικών δικτύων(!) στους μαθητές συνέπεσε με μείωση των επιπέδων άγχους (;) ειδικά στα κορίτσια (!;)

  • Τα 14χρονα ένιωθαν περισσότερο "δεμένα" με το σχολείο τους (!) την περίοδο που έμεναν στο σπίτι (!;)


Ειδικότερα, σε άτομα ηλικίας ηλικίας 27-29 ετών κατεγράφησαν υψηλότερα επίπεδα άγχους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ακόμη και σε σύγκριση με τους ίδιους τους γονείς τους τα επίπεδα άγχους των νεαρών ενηλίκων ήταν αρκετά μεγαλύτερα — στους γονείς τους κατά βάση δεν καταγράφηκε αύξηση των επιπέδων άγχους, συγκριτικά με την περίοδο πριν την πανδημία.[1]

Πρόκειται για μία σημαντική έρευνα μακράς διαρκείας του Παν/μίου Bristol (Αγγλία) που μελετά τα "Παιδιά της δεκαετίας του '90" όπως ονομάστηκε η μελέτη, όπου συμμετέχουν 14.000 γυναίκες που εγκυμονούσαν την περίοδο 1991-1992. Η μελέτη παρακολουθεί την ανάπτυξη των μητέρων, των παιδιών και των εγγονιών τους, συστημικά. [2]

Κοπέλα που δείχνει να βιώνει υψηλά επίπεδα άγχους.

Σε άλλη μελέτη του Πανεπιστημίου βρέθηκε ότι τα 14χρονα (σε δείγμα 1.000 παιδιών) είχαν μικρότερα επίπεδα άγχους (!!) κατά την περίοδο της καραντίνας / lockdown στην Αγγλία. Το εύρημα αυτό, που αποτελεί έκπληξη (!) κατά κοινή παραδοχή, αποδίδεται στα πολύ υψηλά επίπεδα άγχους, που βιώνουν σε καθημερινή βάση ανεξαρτήτως ειδικών συνθηκών οι μαθητές στο σχολικό περιβάλλον τους.

Συγκεκριμένα, η σύγκριση μεταξύ Οκτωβρίου 2019 — κοντά σε έναρξη σχολικής χρονιάς — και Μαΐου 2020 — κατά τη διάρκεια του #ΜένουμεΣπίτι — κατέγραψε σημαντική πτώση από το 54% σε 48% στα κορίτσια και από το 26% σε 18% στα αγόρια, σε μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 13-14 ετών.

Επίσης, παραδόξως, παρά το γεγονός ότι τα παιδιά δεν φοιτούσαν στο σχολείο (είχαν εξ αποστάσεως εκπαίδευση) ανέφεραν μεγαλύτερο αίσθημα δεσμού με το σχολείο τους, κατά την περίοδο της καραντίνας, με αρκετούς μαθητές να δίνουν έμφαση στο γεγονός ότι είχαν την ευκαιρία / δυνατότητα να μιλήσουν περισσότερο με τους δασκάλους τους.

Στην περίπτωση των κοριτσιών δε, η περίοδος των μειωμένων επιπέδων άγχους και γενικότερα καλύτερου αισθήματος ευεξίας συνέπεσε με αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media). Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε όταν για περίοδο μίας εβδομάδας, η πλειοψηφία των κοριτσιών (55%) ανέφερε ότι πέρασαν περισσότερο από τρεις (3) ώρες ανά ημέρα σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, περίοδος που συνέπεσε με τη μεγαλύτερη μείωση του επιπέδου άγχους που βίωναν. [3] 

Κορίτσι που ασχολείται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η ίδια η πανδημία, κατά τους ερευνητές, φαίνεται να επιδρά με παράδοξους τρόπους — σε παιδιά και ενήλικες — και ζητούν να ερευνηθεί περισσότερο η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στους νέους, ειδικά σε περιόδους κρίσης, η επίδραση του σχολικού περιβάλλοντος στα παιδιά εν γένει και σε συνάρτηση με εξωγενείς παράγοντες με σημαντικές επιπτώσεις όπως η πανδημία κ.ά. και ειδικά οι κοινές πεποιθήσεις για τον τρόπο που επιδρούν θετικά ή αρνητικά στο αίσθημα ευεξίας και την ψυχική υγεία.

Η μελέτη, επίσης, επιχειρεί [!;] να αντικρούσει την άποψη (που παρουσιάζεται λίγο-πολύ ως αξίωμα) ότι ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΕΝ ΜΕΣΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ, πάση θυσία, με γνώμονα το καλό των μαθητών. 

Πηγές:

  1. Anxiety levels doubled in young people following COVID-19 lockdown, says study (στα αγγλικά)
    https://bristol.ac.uk/news/2020/june/covid19-anxiety.html
  2. Δείτε το ερωτηματολόγιο και άλλες πληροφορίες για την Avon Longitudinal Study of Parents and Children (στα αγγλικά)
    http://www.bristol.ac.uk/alspac
  3. Report reveals young people felt less anxious and more connected to school in lockdown (στα αγγλικά)
    http://bristol.ac.uk/news/2020/august/young-people-mental-health.html

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.