Παρουσίαση μελέτης: "Σχολικός εκφοβισμός (bullying) μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τρόποι παρέμβασης των εκπαιδευτικών"

Εικόνα Βασιλική Καμιναρίδη

Σκοπός της παρούσας έρευνας με τίτλο "Σχολικός εκφοβισμός (bullying) μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τρόποι παρέμβασης των εκπαιδευτικών: Μία ποιοτική προσέγγιση" υπήρξε η διερεύνηση του τρόπου κατανόησης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού σε μαθητές με αναπηρία από τους εκπαιδευτικούς. Στην έρευνα συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής και Ειδικής Αγωγής του νομού Αττικής. Η μελέτη στηρίχθηκε στην ποιοτική προσέγγιση με χρήση της ημιδομημένης συνέντευξης ως ερευνητικής μεθόδου.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν περιορισμένες γνώσεις γύρω από το σχολικό εκφοβισμό, παρόλο που στην πλειοψηφία τους δηλώνουν πως έχουν καταρτιστεί γύρω από αυτό το θέμα.

Σημείωση: Στο συνημμένο αρχείο παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά για τα ευρήματα της μελέτης

Η πιο συχνή μορφή θυματοποίησης στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) βρέθηκε πως είναι η λεκτική, ενώ ακολουθούν η σωματική, η ψυχολογική, η ηλεκτρονική και η σεξουαλική. Αναφορικά με τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού, οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν ότι τη μεγαλύτερη ευθύνη φέρει η οικογένεια, ενώ ακολουθούν ο εκπαιδευτικός, τα ατομικά χαρακτηριστικά του θύτη και του θύματος, οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και τα αρνητικά προβαλλόμενα πρότυπα των ΜΜΕ και του διαδικτύου.

Επιπλέον, όσον αφορά στη συχνότητα του bullying σε μαθητές με ΕΕΑ και σε τυπικά αναπτυσσόμενους μαθητές, δεν φαίνεται να διαμορφώνεται μια ξεκάθαρη εικόνα, αφού κάποιοι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι οι μαθητές με ΕΕΑ πέφτουν συχνότερα θύματα εκφοβισμού σε σχέση με τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους, ενώ κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται ακριβώς το αντίθετο. Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι οι κατηγορίες μαθητών με ΕΕΑ που εμπλέκονται συχνότερα σε καταστάσεις σχολικού εκφοβισμού, είναι οι μαθητές με ΔΕΠ–Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα), τα παιδιά με νοητική καθυστέρηση, οι μαθητές με αυτισμό/σύνδρομο Asperger, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, τα παιδιά με ψυχολογικές διαταραχές, οι μαθητές με αισθητηριακές αναπηρίες και, τέλος, τα παιδιά με κινητικά προβλήματα.

Όσον αφορά στον τρόπο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού, οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν πως οι δημοφιλέστερες στρατηγικές που υιοθετούν σε επίπεδο σχολικής τάξης είναι η συζήτηση με τους εμπλεκόμενους μαθητές, η επικοινωνία με το σύνολο της τάξης, η επιβολή κανόνων, οι ομαδοσυνεργατικές μέθοδοι διδασκαλίας, η επιβολή ποινών, οι βιωματικές δράσεις και οι ομάδες διαμεσολάβησης.

Σε επίπεδο σχολικής μονάδας οι δημοφιλέστερες πρακτικές που εφαρμόζονται οι εξής:

  • συνεργασία με τους γονείς,
  • παραπομπή των μαθητών στον Διευθυντή,
  • συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας,
  • συνεργασία με τον / την Ψυχολόγο,
  • ενισχυμένη επιτήρηση κατά τη διάρκεια του διαλείμματος,
  • παραπομπή του θέματος στο Σύλλογο Διδασκόντων,
  • συνεργασία με τον / την Κοινωνικό /-ή Λειτουργό καθώς και τον / την Σχολικό /-ή σύμβουλο

Σχετικά αρχεία: 

Διαφήμιση — Ζητήστε προσφορά

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr | Τι είναι και πώς λειτουργεί;

Εικόνα NOESI.gr

Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr.Το Ψηφιακό Γραφείο ® NOESI.gr βασίζονται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα τηλεργασίας, προσαρμοσμένη στον τομέα της υγείας και της εκπαίδευσης. Η πλατφόρμα παρέχει πρόσβαση σε εργαλεία που λειτουργούν εξ αποστάσεως, μέσω internet. Το Ψηφιακό Γραφείο μπορεί να συνδέεται και να υποστηρίζεται από τη Γραμματεία του NOESI.gr, ώστε να εμπλουτίζεται διαρκώς με νέο υλικό. Παρέχεται με την τεχνική υποστήριξη της Google.

Εφαρμογές του Ψηφιακού Γραφείου από το NOESI.gr.

Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Μάθετε περισσότερα.

Τι είναι και τι παρέχει το Δίκτυο επαγγελματιών (SPECIALS)

Λογότυπο Δικτύου επαγγελματιών SPECIALS ® NOESI.gr.Επαναφέρουμε τον κατάλογο επαγγελματιών, γνωστό με τον διακριτικό τίτλο Δίκτυο SPECIALS®. Ένα δίκτυο διαπιστευμένων μελών εξειδικευμένων σε διάγνωση και αξιολόγηση, εκπαίδευση - αποκατάσταση, υποστήριξη - συμβουλευτική, στους τομείς της ειδικής αγωγής, υγείας και πρόνοιας.

Διαπιστευτείτε από το NOESI.gr.
Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Μάθετε περισσότερα.

Τα πρώτα μέλη έχουν ενταχθεί στο δίκτυο.
Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Βρείτε επαγγελματία.

Τι είναι και τι παρέχουν οι Συνεργατικές Ομάδες στο NOESI.gr;

Ο κατάλογος επαγγελματιών με διαπιστευμένους επαγγελματίες από το NOESI.gr.Οι Συνεργατικές Ομάδες δημιουργήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας 2010-2020 από χίλιες (1.000) θέσεις μελών του NOESI.gr, που διέθεταν πρόσβαση σε μία ειδική πλατφόρμα (Google Workspace) που λειτούργησε έως το 2022 με ετήσιο κόστος 72.000$ με χορηγία της Google ειδικά σχεδιασμένη για συνέργειες!

Εικόνα συνδέσμου προς επίσκεψη.​ Μάθετε περισσότερα.

Διαφήμιση — Ζητήστε προσφορά
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.