Αυτισμός & Asperger: Γονείς ρωτούν ενήλικες με Αυτισμό / Asperger

Εικόνα Anonymous
Σας γράφω για να μου δώσετε κάποιες συμβουλές.
    "Έχω ένα γιο εννέα ετών. Φοιτά σε κανονικό σχολείο. Πηγαίνει εδώ και έξι χρόνια σε ινστιτούτο και παρακολουθείται από ειδικούς. Εδώ και ένα χρόνο παρακολουθείται μόνο από ειδική παιδαγωγό-ψυχολόγο. Το πρόβλημα είναι η συμπεριφορά και η κοινωνικότητα του. Όταν τον κοροϊδεύουν οι συμμαθητές του τους επιτίθεται ή τους βρίζει. Ο δάσκαλος κι εγώ προσπαθούμε με το διάλογο να τον ηρεμήσουμε. Κάποιες φορές λέει και ψέματα. Είναι πολύ «αγαθός» και ό,τι του λένε οι συμμαθητές του το πιστεύει. Προσπαθώ να τον «ξυπνήσω», αλλά ώρες-ώρες δεν ξέρω τι να κάνω και γι’ αυτό είμαι πολύ υπερπροστατευτική μαζί του. Είναι και μοναχοπαίδι. Παίζει ρόλο κι αυτό. Θέλω τη γνώμη σας και να μου πείτε τι άλλο μπορώ να κάνω γι’ αυτό το παιδί. Είναι πολύ ευαίσθητος. Στεναχωριέται και καταλαβαίνει τα λάθη του. Σας ευχαριστώ που επικοινωνούμε."
Κι εμείς χαιρόμαστε, που μας γράφετε τις ερωτήσεις σας και μας δίνετε την ευκαιρία να σας απαντήσουμε και να βοηθήσουμε το γιο σας. Αυτά που μας γράφετε είναι 100% η κοινή, αν θέλετε «νορμάλ», συμπεριφορά κάποιου με αυτισμό, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό (ΥΛΑ) ή σύνδρομο Asperger (ΣΑ). Σαν άτομα με αυτισμό(ΥΛΑ) ή (ΣΑ) κατανοούμε απόλυτα την κατάσταση και από την πλευρά σας, αλλά και από την πλευρά του παιδιού σας. Θέλουμε να σας βοηθήσουμε, αλλά πρέπει να καταλάβετε ότι το μυαλό ενός αυτιστικού δουλεύει (κατανοεί, βλέπει, επεξεργάζεται) τον κόσμο και όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας με διαφορετικό τρόπο. Άμα είσαστε έτοιμη να μπείτε στον «κόσμο» ενός αυτιστικού μυαλού, έστω κι αν μερικά από αυτά που θα σας πούμε σας είναι ακατανόητα, διότι το δικό σας μυαλό(ως μη αυτιστικό) δουλεύει διαφορετικά και κατανοεί τον κόσμο διαφορετικά, θα πρέπει να μας δώσετε κάποιο περιθώριο εμπιστοσύνης. Δε λέω να μας εμπιστευτείτε τυφλά, αλλά να προσπαθήσετε να μπείτε μέσα στον τρόπο σκέψης των αυτιστικών ώστε να καταλάβετε τον τρόπο σκέψης του παιδιού σας. Μου γράφετε: "Το πρόβλημα είναι η συμπεριφορά του και η κοινωνικότητά του. Όταν τον κοροϊδεύουν οι συμμαθητές του τους επιτίθεται ή τους βρίζει. Ο δάσκαλος και εγώ προσπαθούμε με το διάλογο να τον ηρεμήσουμε." Nαι! Bingo!!! Αυτά τα δυο είναι τα κυρίως εμφανή προβλήματα του αυτισμού. Η συμπεριφορά είναι επακόλουθο της κακής επικοινωνίας. Επειδή νιώθουμε ότι οι άλλοι δε μας καταλαβαίνουν, συμβαίνει μέσα μας το εξής: αρχίζουμε να νιώθουμε καταπίεση, διότι θέλουμε να κάνουμε γνωστές τις σκέψεις μας και τις ανάγκες μας, όπως βλέπουμε γύρω μας να κάνουν κι οι άλλοι. Θέλουμε να πούμε τι μας χαροποιεί και τι μας πονάει, αλλά δε βρίσκουμε το δρόμο να τα εξωτερικεύσουμε και να επικοινωνήσουμε. Όταν γίνεται αυτό, μας πιάνει δυσφορία. Σαν ένα καζάνι που γεμίζει ατμό και όταν παραγεμίσει τότε σκάει. Γίνεται μια έκρηξη, ένα ξέσπασμα. Στην περίπτωση αυτή γίνεται μια έκρηξη θυμού, που έχει ως αποτέλεσμα τις βρισιές και την επιθετικότητα ενάντια στους άλλους. Όταν μας πιάνει τέτοια έκρηξη, είναι σα μια κρίση επιληψίας που παθαίνει ένας επιληπτικός. Δε μπορούμε να την ελέγξουμε. Όταν το μυαλό μας έχει φτάσει στην κατάσταση έκρηξης, παύει να λειτουργεί με τη λογική και δε μπορούμε πια να το ελέγξουμε, διότι όταν φτάσει στο σημείο έκρηξης λειτουργεί με το συναίσθημα – το συναίσθημα του θυμού, στη δεδομένη περίπτωση - και τα συναισθήματα το μυαλό του αυτιστικού δε μπορεί να τα ελέγξει με τη λογική, να τα κουμαντάρει. Όσο και να του μιλάτε εκείνη τη στιγμή, όσο και να θέλετε να αλλάξει τη συμπεριφορά του, του ζητάτε να κάνει κάτι που είναι φύση αδύνατον για κάποιον με αυτισμό. Είναι σα να σας ζητάω να γυρίσετε το κεφάλι σας 180 μοίρες και να κοιτάξετε πίσω σας!!! Είναι αδύνατο. Έτσι αδύνατον είναι και για τον αυτιστικό σας γιο να κάνει αυτό που του ζητάτε, να ηρεμήσει, έστω κι αν εσάς σας φαίνεται το πιο απλό πράγμα στον κόσμο. Γι’ αυτό σας παρακάλεσα να έχετε ανοιχτό μυαλό για να κατανοήσετε τι συμβαίνει εδώ. Το να προσπαθήσετε να τον ηρεμήσετε όταν συμβαίνει αυτό είναι λάθος. Όπως και με έναν επιληπτικό, χρειάζεται εκείνη τη στιγμή να τον αφήσετε ήσυχο. Ναι, ήσυχο! Θα απομακρύνετε τα άλλα παιδιά ώστε να μην ακούει τα σχόλιά τους, διότι άμα τα ακούει θα τον εκνευρίζουν πιο πολύ. Εσείς θα πρέπει να μείνετε κοντά του, αλλά να μη του μιλάτε και κυρίως μη τον κοιτάτε. Όσο τον κοιτάτε, τον διεγείρετε και ο εκνευρισμός θα διαρκέσει πιο πολύ. Αν θέλετε γυρίστε του και την πλάτη ώστε να νιώσει ότι είστε κοντά του και τον προστατεύετε. Αυτό χρειάζεται εκείνη τη στιγμή: μια αίσθηση, απόλυτη αίσθηση ότι είναι προστατευμένος. Εάν ξέρετε ένα τραγούδι που του αρέσει πολύ να το τραγουδάει και να το ακούει, αρχίστε με πολύ χαμηλή φωνή σα να το ψιθυρίζετε, να το τραγουδάτε σα να μη συμβαίνει τίποτα, σαν αυτό που του συμβαίνει εκείνη τη στιγμή, ο θυμός του, να είναι κάτι συνηθισμένο και δε σας κάνει ούτε θυμό, ούτε κάποια άλλη αίσθηση. Τραγουδήστε το τραγούδι πάλι και πάλι και πάλι σα να έχει κολλήσει ο δίσκος και κάθε φορά λίγο πιο δυνατά, ώσπου τελικά να το λέτε με κανονική φωνή σαν αυτήν που μιλάτε. Όταν ο γιος σας παθαίνει αυτές τις κρίσεις θυμού είναι πολύ ουσιαστικό να μη ντρέπεστε που γίνεται αυτό. Ναι, είναι δύσκολο... Αλλά θα ντρεπόσασταν αν το παιδί σας ήταν επιληπτικό και πάθαινε κρίσεις επιληψίας; Όχι! Έτσι δεν πρέπει να ντρέπεστε που το παιδί σας παθαίνει κρίσεις αυτισμού και η επιθετικότητα και οι βρισιές είναι ο τρόπος που βγαίνει αυτή η κρίση στην επιφάνεια. Το παιδί σας δε μπορεί να αλλάξει αυτή τη συμπεριφορά όσο και να το θέλετε. Έχει αυτισμό και έτσι εμφανίζονται οι κρίσεις που έχεε. Μου γράφετε: Κάποιες φορές λέει και ψέματα. Δε λέει ψέματα, παρ’ όλο που όταν τα λέει έτσι φαίνεται. Το μυαλό του αυτιστικού δε σκέφτεται με λέξεις, αλλά με εικόνες. Όταν λέμε κάτι το βλέπουμε μέσα στο μυαλό μας σαν μια εικόνα και με την ομιλία, τις λέξεις που χρησιμοποιούμε, περιγράφουμε την εικόνα που βλέπουμε μέσα στο μυαλό μας. Όπως και εσείς και όλοι μας, καμιά φορά η εικόνα που έχουμε σχηματίσει για κάτι δεν είναι ακριβής ή δεν είναι ολοκληρωμένη. Όταν συμβαίνει αυτό με την εικόνα στο μυαλό ενός αυτιστικού, δημιουργεί πρόβλημα διότι για να περιγράψουμε την εικόνα που θέλουμε να εκφράσουμε, πρέπει να τη βλέπουμε σα μια ολοκληρωμένη εικόνα, αλλιώς η περιγραφή που θα κάνουμε θα είναι προτάσεις, λέξεις, λόγια ακατάσχετα... Για να ολοκληρώσουμε την εικόνα «γεμίζουμε» τα κομμάτια που μας λείπουν ... όπως κάνουνε με τα αρχαία γλυπτά, όταν ενώνουν τα κομμάτια του μαρμάρου και βάζουν γύψο εκεί που τα κομμάτια έχουν χαθεί. Αυτά τα κομμάτια του γύψου, όταν τα περιγράφουμε φαίνονται σα ψέματα, διότι κατά κάποιο τρόπο είναι, αλλά δεν τα είπαμε με την προδιάθεση να πούμε ψέματα, αλλά με την προδιάθεση να περιγράψουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα. Μπορείτε να κατανοήσετε αυτή τη μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά μεταξύ ενός ψέματος και μια «μη-αλήθειας»; Διότι κατά βάθος θέλουμε να πούμε την αλήθεια. Αγαπάμε την αλήθεια όσο τίποτε άλλο, αλλά δε γνωρίζουμε όλη την αλήθεια, μας λείπουν στοιχεία,κομμάτια από το πάζλ της αλήθειας και τα κομμάτια αυτά τα συνθέτουμε μόνοι μας ώστε το πάζλ –η εικόνα –να είναι ολοκληρωμένη ώστε να μπορέσουμε να την περιγράψουμε όταν την εξωτερικεύσουμε μέσω του λόγου και της ομιλίας. Αντί να τον μαλώνετε ή να θυμώνετε που λέει ψέματα, κάνετέ του ερωτήσεις. Και πέστε του να σας απαντήσει μόνο αυτές που ξέρει τι να πει. Μερικές ερωτήσεις δε θα μπορεί να τις απαντήσει, διότι είτε η ερώτηση είναι ασαφής για τον τρόπο σκέψης του αυτιστικού του μυαλού, είτε δεν έχει όλη την αλήθεια σας δεδομένη. Θα απαντήσει όμως στις ερωτήσεις , όπου ξέρει όλη την αλήθεια και σ’ αυτές μόνο. Γι’ αυτό αν δεν απαντά, μην τον πιέζετε και μην τον μαλώνετε. Δώστε του την ευκαιρία να σας πει αυτά που ξέρει σιγά-σιγά και με το μαλακό. Μέσα στο μυαλό κάνει πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια να μεταφράσει τις εικόνες που βλέπει μέσα στη σκέψη του σε λέξεις και να τις εξωτερικεύσει με το λόγο και την ομιλία. Μου γράφετε: Είναι πολύ «αγαθός» και ότι του λένε οι συμμαθητές του το πιστεύει. Δεν είναι θέμα αγαθότητας. Απλώς δεν έχει την «ευχέρεια» στο λόγο, τον προφορικό κυρίως, όπως οι μη αυτιστικοί. Όπως σας είπα το μυαλό μας σκέφτεται με εικόνες. Αυτό σημαίνει ότι τις λέξεις και τον προφορικό λόγο τον παίρνουμε κατά γράμμα, δεν καταλαβαίνουμε τις κρυμμένες πτυχές, τις έννοιες, την πλάκα, το πείραγμα, διότι το μυαλό μας συγκεντρώνεται στην έννοια αυτή καθεαυτή των λέξεων και όχι των ευρύτερων νοημάτων. Γι’ αυτό εκνευρίζεται με τους συμμαθητές του και τους βρίζει και τους χτυπάει. Διότι, ενώ ο ίδιος κάνει τεράστια προσπάθεια μέσα στο μυαλό του να κατανοήσει τι του λένε, οι άλλοι τον περιγελάνε και τον κοροϊδεύουνε. Εδώ πρέπει ο δάσκαλος να πάρει ενεργό μέρος και να παρέμβει όταν τα παιδιά το κάνουν αυτό σαν αστείο, έστω και αν ο δάσκαλος νομίζει ότι είναι αγόρια και θα τα βρουν μεταξύ τους. Όχι, πρέπει να παρέμβει και να εξηγήσει στα άλλα παιδιά γιατί ο γιος σας είναι σαν κάποιο που έχει γεννηθεί σε άλλη χώρα και τα ελληνικά είναι μια ξένη γλώσσα για αυτόν: παρ’ όλο που έχει γεννηθεί στην Ελλάδα, το μυαλό του πρέπει να μάθει τα ελληνικά σαν το μυαλό ενός ξένου. Αν ο δάσκαλος βαριέται, να του πείτε ότι αν είχε στην τάξη ένα παιδί σε αναπηρικό καροτσάκι και τα άλλα αγόρια του παίρνανε το καρότσι και τον βάζανε να το φτάσει μπουσουλώντας στο χώμα, δεν θα έμπαινε ο δάσκαλος στη μέση να πει στα αγόρια ότι αυτό που κάνουν δεν είναι σωστό και γιατί δεν είναι σωστό; Η «αναπηρία» του παιδιού σας δε φαίνεται, δεν είναι παράλυτα πόδια και ένα καροτσάκι, αλλά είναι ένα μυαλό που σκέφτεται με εικόνες(λεξική/ γλωσσική «παράλυση» αν θέλετε) και πρέπει παρ’ όλα αυτά να επικοινωνεί το άτομο μέσω των λέξεων και με το λόγο. Σκεφτείτε τι αγώνα κάνει το παιδί σας. Πόση δουλειά κάνει το μυαλό του να κατανοήσει το τι του λένε και τι να απαντήσει; Βοηθήστε το παιδί σας εκεί που σας έχει ανάγκη, στα σημεία και μόνο που δεν τα καταφέρνει και χρειάζεται τη συμπαράστασή σας. Μου γράφετε: “Ώρες ώρες δεν ξέρω τι να κάνω και γι’ αυτό είμαι πολύ υπερπροστατευτική μαζί του” Είναι ήδη «ξύπνιος»!!!! Αυτό που χρειάζεται είναι κατανόηση για τις δυσκολίες που έχει και ένα σωστό τρόπο να του δείξετε πώς να τις ξεπεράσει. Κακώς, πολύ κακώς που τον υπερπροστατεύετε. Άμα τον «νταντεύετε», δε θα μάθει να στέκεται στα δυο του πόδια, να γίνει ανεξάρτητος και να βασίζεται στον εαυτό του. Χρειάζεται πολλή αγάπη, πολλή υπομονή από μέρους σας και πολλή κατανόηση για τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Με την αγάπη σα βάση, και με λίγο ζόρι, θα μπορέσει να αναπτύξει τις ικανότητές του, διότι μόνο μέσα από τις δυσκολίες φαίνεται η δύναμη της ψυχής του ανθρώπου. Δεν είναι αργά. Θέλουμε να σας βοηθήσουμε να τον βοηθήσετε!

Σχόλια

Perla, πολύ ωραία ιδέα οι ερωταπαντήσεις

Εικόνα Μαριλένα Κοιλανιώτη
Πολύ ωραία ιδέα αυτές οι ερωταπαντήσεις, πρακτικά πράγματα εκ των έσω :-). Φιλιά
like1

Ερωτήσεις που ψάχνουν απαντήσεις

Εικόνα Angela Papastavrou
Εχω πολλές απορίες και πολλές ερωτήσεις που απεγνωσμένα ψάχνουν για απαντήσεις, όπως:
  • "Ενώ καταλαβαίνει τα πάντα και μας δείχνει είτε με το δάκτυλο είτε με τις εικόνες τι θέλει, γιατί δεν χρησιμοποιεί τον λόγο να μας το πει, έστω μια λέξη;"
  • "Πώς να τον κάνω να νοιώσει αυτόνομος;
  • Φαίνεται τόσο εύθραυστος και με χρειάζεται, φοβάται να πάρει πρωτοβουλίες, αν μείνει μόνος σε ένα πλήθος παιδιών και δεν είμαστε στο οπτικό του πεδίο παθαίνει πανικό και μας αναζητά με τα μάτια του, αν δεν μας βρει πέφτει κάτω κλείνει τα μάτια του και μουρμουράει, καμμιά φορά βάζει και το δάκτυλο στο στόμα και νανουρίζεται, μόλις τον πλησιάσουμε ή τον φωνάξουμε αμέσως αλλάζει, αφού μας αγκαλιάσει με χαρά γίνεται ξανά το χαρούμενο παιδί που ήταν πριν φύγουμε, παίζει με τα υπόλοιπα παιδιά και προσπαθεί να συμμετάσχει."
'Εχω και άλλες ερωτήσεις και θα επανέλθω. Ευχαριστώ
like7

Oι ειδικοί μου απάντησαν

Εικόνα Nia
Οι ειδικοι σε αναλογη ερωτηση μου απαντησαν. Απλα, δεν θα δειχνεις οτι καταλαβαινεις τι εννοει ωστε να αναγκαστει να μιλησει. 'Ηταν πολυ αποτελεσματικο.
like1

Απαντήσεις στις ερωτήσεις

Εικόνα star
    "...Ενώ καταλαβαίνει τα πάντα και μας δείχνει είτε με το δάκτυλο είτε με τις εικόνες τι θέλει, γιατί δεν χρησιμοποιεί τον λόγο να μας το πει, έστω μια λέξη;"
Διοτι μεσα στο μυαλο ενος αυτιοστικου, αυτα που βλεπει και δειχνει, και οι εικονες που χρεισημοποιει για να επικοινωνησει δεν εχουν την συνδεση με τον λογο και την ομηλια που εχει το μυαλο ενος μη αυτιστικου. Αυτο συμαινει οτι οι λεξεις, η ονομασια πραγματων, δεν εχουν αυτονοητη συνδεση μεσα στο μυαλο μας (διαβασε και το βιολογιο περι λογου για να καταλαβεις ποιο πολλα). Αυτο σημαινει οτι μεσα στο μυαλο του η εικονα που βλεπει για αυτον μπορει να αντιστοιχει μονο με μια αλλη εικονα και οχι με μια λεξει διοτι αυτα τα δυο δεν εχουν επαφη. Πως να λυσετε το προβλημα αυτο;
  • Εχουν οι εικονες που χρεισημοποιει την αναλογη λεξη γραμμενη επανω η κατω απο την εικονα; Αν οχι πρεπει να την προσθεσετε με γραμματα που ειναι ΟΛΑ κεφαλαια, ΟΛΑ μικρα και που ειναι το ΠΡΩΤΟ γραμμα κεφαλαιο και τα αλλα μικρα ωστε να ξερει οτι ολεσ αυτες οι μορφες γραφεις ειναι σχετικες με αυτο που απεικονιζει η εικονα, διοτι και αυτο δεν ειναι αυτονοητο σε εναν αυτιστικο.
  • Οταν δειχνει κατι να του ρωτατε το ποτηρι; η το μηλο; δηλαδη να του λετε την λεξη που αντιστοιχει με αυτο που δειχνει διοτι αυτο θα τον βοηθηση να τα συνδεσει σιγα σιγα.
  • Mετα να τον βαζετε να το επαναλαμβανει το μηλο; αν δειξει οτι ειναι αυτο το θελει πες του να το πουμε μαζι; και να το λετε μια, δυο, τρεις φορες. Τρεις φορες ειναι βασικο. Ολα που του λες να τα επαναλαμβανεις τρεις φορες διοτι παθαινουμε αφασια και καμμια φορα δεν ακουμε αυτα που λεει ο αλλος εστω και αν δυνουμε προσοχη, ετσι αμα τα επαναλαμβανεις 3 φορες ειναι σηγουρο οτι μια απο αυτες θα την ακουσει!
  • Kανε μαζι του ενα παιγχιδι. Κρυβε κατι και θα πρεπει να σου πει τι ειναι. Παρε ενα μεγαλο μαντηλι και καλυψε το αντικειμενο και ρωτα τι ειναι απο κατω; κανοντας οτι κοτας κατω απο το μαντηλι. Ειναι μηλο; ειναι παπουτσι; ειναι βιβλιο; αμα το απαντησει σωστα για ανταμοιβη πρεπει να τον ζουπας, γραργαλας η οτι αλλο του αρεσει και τον κανει να γελαει. Αμα γελαει το παιγνιδι θα του γινει πολυ ευχαριστο και θα θελει να το παιζει ολο και πιο συχνα διοτι θα θελει την ανταμοιβη του.
    • "...Πώς να τον κάνω να νοιώσει αυτόνομος;
    Πρεπει να μου εξηγησεις τι εννοεις εδω. Η ερωτηση σου ειναι πολυ αορηστη για μενα, δωσε μου ενα παραδειγμα η εξηγησε μου πως εννοεις την αυτονομια.
      "...Φαίνεται τόσο εύθραυστος και με χρειάζεται, φοβάται να πάρει πρωτοβουλίες, αν μείνει μόνος σε ένα πλήθος παιδιών και δεν είμαστε στο οπτικό του πεδίο παθαίνει πανικό και μας αναζητά με τα μάτια του, αν δεν μας βρει πέφτει κάτω κλείνει τα μάτια του και μουρμουράει, καμμιά φορά βάζει και το δάκτυλο στο στόμα και νανουρίζεται, μόλις τον πλησιάσουμε ή τον φωνάξουμε αμέσως αλλάζει, αφού μας αγκαλιάσει με χαρά γίνεται ξανά το χαρούμενο παιδί που ήταν πριν φύγουμε, παίζει με τα υπόλοιπα παιδιά και προσπαθεί να συμμετάσχει."
  • Το πληθος ειναι πολυ ενοχλητικο για εναν με αυτισμο διοτι μας υπερφορτιζει διοτι παρατηρουμε ολες τις λεπτομερειες και μας ζαλιζει.
  • Tο ξαπλωμα κατω το μοθρμουριτο και το δακτυλο στο στομα ειναι μηχανησμος αυτο-προστασιας και αυτο-ικανοποιησεις που του δεινη την αισθηση προστασιας. ειναι φυσικοι αμηντικοι μηχανισμοι του αυτιστικου μυαλου. Εγω αμα ειμαι σε τετοια κατασταση φοβου τοτε γινομαι πολυ ησυχη, δεν κοιταω γυρο μου και τριβω το στομα μου. το στομα ειναι ενα μερος του σωματως που συνδεεται με τον θηλασμο και την αισθηση προστασιας που νοιωθει ενα βρεφος οταν θηλαζει. Το στομα, τα χειλη, κτλ. εχουν και pleasure points που σημαινει αισθητικη αυτο-ικανοποιηση που απαληνει την επιρεια του φοβου που νοιωθει εκεινη τηνε στιγμη.
  • Για να μην γινετε αυτο πρεπει να τον μαθετε τι συμβαινει οταν δεν σας βλεπει διοτι πρεπει να καταλαβετε οτι το αυτιστικο μυαλο δεν τα βλεπει σαν δεδομενα, για μας ολα ειναι μια απορεια, οταν φευγετε για αυτον σημαινει οτι εξαφανηστικατε, φυγατε για παντα, και δεν ειναι καθολου δεδομενο οτι θα επιστρεψετε ποτε!!!
  • Καθε φορα που απομακρυνεστε πρεπει να του λετε τι κανετε,¨"παω εκει, αμα δεν με βλεπεις παιξε μεχρι να γυρισω" "αμα δεν ειμαι εκει που νομιζεις, πηγαινε και κατσε εκει (δειξε του που ακριβως πηγαινοντας μαζι του στο μερος που πρεπει να κατσει) και παιξε με το μπαλακι σου" πρεπει να του λετε ενα ενα ολα τα 'βηματα' μιας καταστασης διοτι το μυαλο του δεν μπορει να τα σκεφτει! Αν εχετε πανω σε αυτα και αλλες απορειες πεστε μου. Star
    like4

    Φοβερή ανάλυση!!!

    Εικόνα Angela Papastavrou
    Φοβερή ανάλυση, σε ευχαριστώ πολύ!!! Τελικά είμαστε πολύ τυχεροί που σε έχουμε κοντά μας!!! Τις ίδιες ερωτήσεις απευθυνα σε παιδοψυχολόγο και δεν ήξερε να μου απαντήσει σε καμμία. *Ρωτώντας για το πως θα γίνει αυτόνομος, εννοούσα κατα πρώτον, πως θα μάθει να υπάρχει σε τάξη μόνος του δίχως να μας βλέπει και ήδη μου απάντησες και επίσης πως θα γίνει αυτόνομος στο θέμα της τουαλέτας, που δεν γνωρίζω αν μπορείς να μου δώσεις όδηγίες, γιατί ενώ έχει καταλάβει από πέρισυ κιόλας την όλη διαδικασία δεν θέλει να αποχωριστεί την πάνα του! *Μια αλλη μου απορία είναι γιατί κάθε δύο με τρεις μήνες έχει και κάποια καινούργια εμμονή;;; δηλ πριν έξι μήνες πέρναγε πέρα δώθε ασταμάτητα στους τοιχους που δεν είχαν εμπόδια ή φράχτες κλπ επί πολλά λεπτά συνεχώμενα μέχρι κάποιος να τον σταματήσει, τρεις μήνες μετά είχε εμμονή με το να παίζει τα δάκτυλα μπροστά στα μάτια του, μετά για ένα διαστημα να μασαει τα ρούχα του και τώρα βάζει μονίμως το δάκτυλο στο στόμα. Αυτές τις κάνει σε όλες τις στιγμές, στο παιχνίδι, την ώρα του φαγητού, της τηλεόρασης ή του μαθήματος,όχι μόνο όταν είναι μόνος ή έχει άγχος, δεν πρέπει να είναι για να απομονωθεί μιας και συμμετάσχει ενεργά σε πράγματα ενώ τις κάνει!!! Τι είναι αυτές οι εμμονές και γιατί κόβονται καποια στιγμή μαχαίρι και επανέρχονται καινούργιες παλι;;;΄ Πώς μπορώ να τον κάνω να τις σταματήσει;;;
    like5

    Αυτονομία, κ.τ.λ.

    Εικόνα star
  • Πως θα γίνει αυτόνομος στο θέμα της τουαλέτας, που δεν γνωρίζω αν μπορείς να μου δώσεις όδηγίες, γιατί ενώ έχει καταλάβει από πέρισυ κιόλας την όλη διαδικασία δεν θέλει να αποχωριστεί την πάνα του!

  • To προβλημα εδω δεν ειναι η τουαλετα εστω και αν ετσι φενετε επιφανειακα. Το προβλημα ειναι η αλλαγη. δεν μας αρεσουν οι αλλαγες με κανενα τροπο, και το να μην φοραει πανα ειναι μια τεραστια αλλαγη διοτι εχει σχεση με κατι πολυ βασικο: τις φυσικες αναγκες. Οπως και το στομα, ο ποπος και τα γεννητικα οργανα ειναι τρεια πολυ ιδιαιτερα μερη του σωματος ακομη πιο πολυ για τους αυτιστικους. Το παιδι, καθε παιδι περναει σταδια αναπτυξης που εχουν μια ιδιαιτερη σχεση με καθε ενα απο αυτα τα σημεια του σωματος. Ενα αυτιστικο παιδι παρ'ολο που περναει τα ιδια σταδια κολλαει σε αυτα και τα σταδια προσθετετε αντι να εξελησονται, δηλεδη δεν παει απο το ενα στο αλλο αλλα απο το ενα συν το αλλο, συν το επομενο κτλ. Αν θελετε να περασει απο την πανα στην μη πανα πρεπει να κανετε το εξης: Για ενα διαστημα οσο παρει, θα το μαθετε να χρεισημοποιει την τουαλετα αλλα ΚΑΙ να φοραει την παννα. θα την βγαζει θα κανει σε γιογιο ωστε τα τα βλεπει τι εκανε (θυμηθητε οτι η οπτικη επαφη με οτι εχει κανει ειναι πολυ βασικη), και οταν τελειωνει θα ξαναφοραει την πανα. Ετσι θα εχει και την συγουρια/ρουτινα της πανας αλλα και την ευκαιρια να συνηθησει μια νεα κατασταση που ειναι να χρεισημοποιει την τουαλετα. Μετα απο ενα διαστημα που θα ορισει ο ιδιος θα δεχθει να μην ξαναφορεσει την πανα αλλα μπορει να παρει και μηνες μην τον πιεσετε με κανενα τροπο και αν εχει ενα relapse και δεν θελει να παει στην τουαλετα μην σαν ανησηχυσει, απλος θελει να σιγουρευτει οτι εχει την ελευθερια να αποφασιζει εκεινος για το τι και πως με το σωμα του. Αμα δει οτι δεν κανετε θεμα, θα σας ακολουθησει με πιο πολυ εμπιστοσυνη, και θα ξαναδεχθει να παει στην τουαλετα, αμα αντιδρασετε θα πισμωσει διοτι θα ειναι για αυτον σαν να μην εχει εκεινος τα ηνια αλλα εσεις.
  • Μια αλλη μου απορία είναι γιατί κάθε δύο με τρεις μήνες έχει και κάποια καινούργια εμμονή;;; δηλ πριν έξι μήνες πέρναγε πέρα δώθε ασταμάτητα στους τοιχους που δεν είχαν εμπόδια ή φράχτες κλπ επί πολλά λεπτά συνεχώμενα μέχρι κάποιος να τον σταματήσει, τρεις μήνες μετά είχε εμμονή με το να παίζει τα δάκτυλα μπροστά στα μάτια του, μετά για ένα διαστημα να μασαει τα ρούχα του και τώρα βάζει μονίμως το δάκτυλο στο στόμα. Αυτές τις κάνει σε όλες τις στιγμές, στο παιχνίδι, την ώρα του φαγητού, της τηλεόρασης ή του μαθήματος,όχι μόνο όταν είναι μόνος ή έχει άγχος, δεν πρέπει να είναι για να απομονωθεί μιας και συμμετάσχει ενεργά σε πράγματα ενώ τις κάνει!!! Τι είναι αυτές οι εμμονές και γιατί κόβονται καποια στιγμή μαχαίρι και επανέρχονται καινούργιες παλι;;;

  • Οι εμμονες αυτες ειναι κυματα μαθησεις. Ετσι μαθαινει το αυτιστικο μυαλο, κολλοντας σε μια κατασταση που την κανει ρουτινα την αναλυει, την μελεταει, την ανιχνευει, την καταγραφει, την απομνημωνευει, την εξερευνα με καθε λεπτομερεια. Ετσι μαθαινει ολα και κατι που του κινει το ενδιαφερον, την περιεργεια. Αμα δεν το κανει αυτο θα βαρεθει πολυ, και αμα βαρεθει θα εχετε χειροτερα προβληματα οχι τοσο τωρα που ειναι μικρος αλλα αργοτερα οταν ειναι πιο μεγαλος διοτι θα αναζητα ερεθησμους σε μερη και καταστασεις που να μην ειναι και τοσο αποδεκτες.
  • Πώς μπορώ να τον κάνω να τις σταματήσει;;;

  • Δεν μπορειτε! Συγγνωμη αν αυτη δεν ειναι η απαντηση που θελετε να ακουσετε αλλα αυτην εχω να σας δωσω. και δεν θα ηθελα με κανενα τροπο να προσπαθησετε να την σταματησετε. αν ντρεπεστε για αυτην την συμπεριφορα του, ισως vα αμβληνετε το προβλημα διοτι αμα βλεπει οτι δεv αποδεχεστε κατι θα το επιμενει μεχρι να σας δοκιμασει, και να δει αν θα εισαστε με το μερος του και αποδεχθητε αυτο που κανει διοτι το εχει αναγκη, η θα διαλεξετε την γνωμη της κοινωνιας. Αν διαλεξετε την γνωμη της κοινωνιας τοτε θα χασετε την εμπιστοσυνη του και ειμαι σιγουρn οτι αυτο δεν το θελετε. Δυστυχως αλλα αυτη ειναι η αληθεια. Eιναι μια εκλογη, των δικων σας αισθηματων η των δικων του. Εγω θα σας προτεινα να διαλεξετε τα δικα του διοτι εχει πολυ αναγκη την υποστηριξη σας. Ελπιζω να μην θυμωσατε που σας τα λεω στα ισια, μονο ετσι μπορω να εκφραστω, δεν μπορω να τα πω πιο διπλωματικα η με το μαλακο... Star
    like9

    Σε ευχαριστώ πάρα πολύ

    Εικόνα Angela Papastavrou
    Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τις τόσο αναλυτικές απαντήσεις που μου δίνεις. Για μένα είναι θυσαυρός, και εσύ είσαι θυσαυρός!!! Θέλω πολύ να γνωριστούμε και από κοντά , πιστεύω ότι είσαι ότι καλύτερο μας έτυχε στο noesi τον τελευταίο καιρό!!! Σε ευχαριστώ για την βοήθεια που μου προσφέρεις μέσα από τις απαντήσεις σου Αγγελική
    like1

    Αναπτυξιακα θεραπειες

    Εικόνα Emma
    Παρ ολο που ο γιος μου εχει συνδρομο Angelman, και οχι αυτισμος, η συζητηση εδω με ενδιαφερει πολυ. Οι ειδικοι λενε οτι Ο Δημητρης μου εχει καποια στοιχεια αυτισμο, λογο νοητικη ανωριμοτητα, οχι αυτισμος. Θυμαμαι καλα, οταν ο Δημητρης ηταν 2 χρονων, ειχε πολλες εμμονες και στερεοτυπικες συμπεριφορες. Περνουσε ωρες με αυτοκινητακια, τα γυρισε αναποδα να γυρισει τις ροδες. Αν εγω πηρα το αυτοκινητακι "να τον δειξω πως να παιξει", λεγοντας "ετσι το κανεις, τουτ τουτ!"κλπ, κλπ, Ο Δημητρης εφυγε αμεσος, και ειχε απολυτο δικαιο!! Αν ομως, εκατσα διπλα του, με δικο μου αυτοκινητακι, και εγω γυρισα ροδες, σιγα σιγα, αρχιζει το παιχνιδι. Ανταλλαζουμε αυτοκινητα, γελαμε μαζι και περναμε μια ωρα ωραιο. Πολυ γρηγορα, Ο Δημητρης αρχιζε να παιξει μαζι μου πιο πολυ, βεβαια, θελει και χρειαζεται χρονος να παιξει μονος του, αλλα οχι συνεχεια πια. Ισος αξιζει να αναφερω πως με βοηθισε πολυ καποια βιβλια που ειναι βασισμενη στης "αναπτυξιακα θεραπειες"(child-based developmental therapy) 1, More than Words (Hanen speech language programme) 2, The Child with Special Needs (Stanley Greenspan, dir-floortime approach) Περιμενω την συνεχεια της συζητησης, Θελω να ξερω τι συμβουλη εχεις αν ενα παιδι εχει καποια συμπεριφορα που ειναι επικινδυνο η αυτο-τραυμα(self injurous?). Σας ευχαριστω, Εμμα
    like3

    Είσαι πολύτιμη!

    Εικόνα elena80
    Σε παρακολουθώ καθημερινά. Διαβάζω όλες τις αναλύσεις και τα σχόλια σου. Μου έχεις λύσει πολλές απορίες, και με βοηθάς μέρα με την μέρα να κατανοήσω καλύτερα την κατάσταση. Σε ευχαριστώ πολύ.
    like3

    Σε ευχαριστω!

    Εικόνα star
    Το πιο βασικο για μενα ειναι να γινει κατανοητο το πως ενας αυτιστικος βλεπει τον κοσμο γυρο του/της, πως τον αναλυει και πως τον καταλαβαινει. Το μυαλο μας λειτουργη μονο με την απολυτη λογικη, βλεπει τον κοσμο σαν μια φορμουλα μαθηματικη, μια εξισωση που τα δυο μερη πριν και μετα το = (ισον) πρεπει να ειναι το ιδιο ποσοτικα/ποιοτικα εστω και αν τα δυο μερη ειναι γραμμενα πολυ διαφορετικα. Μεσα στο μυαλο μας ολα -ολες οι εμπειριες, πρεπει να εχουν μια τετοιου ειδουs ποσοτικη/ποιοτικη ισοτητα, οπως λενε "to make sense" διοτι αμα δεν ειναι τα δυο μερη της εξισωσης ιδια και ισα, αυτο μας μπερδευει παρα πολυ, και δεν ξερουμε πως να χειριστουμε το θεμα και αν προκειτε για ερωτηση η αλλο σχετικο με την επικοινωνια τοτε δεν απανταμε διοτι δεν ξερουμε τι να απαντησουμε τι να πουμε και οχι οτι δεν θελουμε να επικοινωνησουμε. Γι'αυτο λεω οτι ο αυτισμος ειναι ενα και το αυτο ειτε ειναι κλασσικος η ειναι Ασπεργκερ η ΥΛΑ ... Αμα η κοινωνια καταλαβει πιο πολλα για εμας ισως μια μερα τα παιδια σας να ζησουν σε ενα κοσμο που εγω ακομη μονο ονειρευομαι, μια κοινωνια που θα τα κατανοει και τα δεχετε σαν ισαξια μελη και οχι σαν κατι που ειναι 'χαλασμενο' και θελει διορθωμα! Δεν θελουμε διορθωμα, θελουμε κατανοηση και μια σωστη βοηθεια να ανθησουμε ή οπως ειπα καπου αλλου εδω στο Νοεση, να γινουμε απο καμπιες πεταλουδες. Εσεις, οι μητερες και πατεραδες, εχετε την δυνατοτητα να κανετε το παιδι σας και ευτυχισμενο και να το προετοιμασετε για το μελλον. Και θα ηταν πιο ευκολο αν ειχατε 'Οδηγιες Χρησεως' ... αλλα δεν εχετε. Το μονο που μπορω να κανω ειναι να σας δειξω πως ειναι κατασκευασμενο το μυαλο του/της, τι σκεφτετε, και πως τα σκεφτετε και απο εκει και περα εσεις αποφασιζετε πως να το μεγαλωσετε. Star ΕΛΛΗΝΕΣ ASPERGER - www.aspergerhellas.gr
    like8

    Αυτο-τραυματισμος

    Εικόνα star
    Θελω να ξερω τι συμβουλη εχεις αν ενα παιδι εχει καποια συμπεριφορα που ειναι επικινδυνο η αυτο-τραυμα(self injurous?). O αυτο-τραυματισμος ειναι ενας απο τους μηχανισμους αντιδρασης σε κατι που δημιουργει σε εναν αυτιστικο παρα πολυ αγχος και ψυχαναγκασμο (frustration). Επειδη οπως ειπα πιο πανω σε αλλο σχολιο, ολα τα επεξεργαζομαστε με την λογικη, με τον νου και οχι με τα συναισθηματα, δεν συμαινει οτι δεν εχουμε συναισθηματα, απλως δεν ειναι οι συνδεσεις μεσα στο μυαλο μας τετοιες ωστε να τα καθοριζουμε και να τα χειριζομαστε. Νοιωθουμε λοιπον δυο βασικα αισθηματα: φοβο ή αγαπη. Φοβος = αγχος και Αγαπη = ηρεμια. Το αγχος (frustration) ειναι σαν ατμος μεσα σε μια ατμομηχανη, αμα δεν εχει τροπο να βγει εξω φερνει εκρηξη. Τα ξεσπασματα που εχουμε, ειναι τετοιου ειδους εκρηξεις. Αυτο γινετε διοτι δεν μπορουμε με την νοητικη λογικη να μετρισουμε την ποσοτητα του 'ατμου' = αγχους μεσα μας. Περνουμε ειδηση οτι το αγχος μεσα μας εχει περασει το ασφαλες οριο μονο οταν γινει μια εκρηξη. Τις εκρηξεις δεν μπορουμε ουτε να τις σταματησουμε ουτε να τις ελεγξουμε, ειναι σαν μια κριση επιληψιας, εγω τις λεω κρισεις αυτισμου! (meltdown) Οταν γινετε αυτη η εκρηξη, οπως και μια ατμομηχανη εχουμε μεσα μας πολυ ενεργεια, η οποια πρεπει να βγει εξω και βγαινει με πολλους διαφορετικουσ τροπους:
  • Σαν θυμος που δεν εχει καποιο συγγεκριμενο στοχο αλλα οποιον ειναι εκεινη την στιγμη μπροστα μας
  • Σαν βρισιες και πολυ ασχημα λογια (λεμε τους αλλους ηλιθιους, μαλακες, κτλ. που μοιαζουν με αυτες με το συνδρομο Τουρετ (πολλοι αυτιστικοι εχουν και τουρετ)
  • Σαν κλαμα, δακρυα που δεν μπορουμε να σταματησουμε, εστω και αν δεν θελουμε να κλαψουμε εκεινη την στιγμη, τα δακρυα μας μπουκωνουν
  • Σαν αναγκη να σπασουμε κατι, να το πατησουμε κατω, να το καταστερεψουμε. Αυτο μπορει να ειναι ενα αντικειμενο (εμενα εχει τυχει να ειναι ενα λαπτοπ που ειχα και το εκανα κομματακια με ενα σφυρι... ευτυχως κανω παντα back-up και την αλλη μερα πηρα καινουργιο ...) Αλλα δεν σταματει εκει, η αναγκη μας να καστρεψουμε κατι γινετε και αυτη αυτιστικη και γυρναει προς τον εαυτο μας. Πολλοι κοβονται με ξυραφι, η κατι αλλο αιχμηρο, αλλοι τραβανε τις τριχες απο το κεφαλι τους, τα φρυδια, τα γενεια κτλ. (Εγω εχω αυτο με τις τριχες και αμα το αγχος μου υπερβει τα ορια που μπορω να ξεπερασω με ενα κλαμα η ενα νεο λαπτοπ, τοτε καλα, αλλα αν τα ξεπερασει αυτα τα ορια αρχιζω κυριολεκτικα και τραβαω τα μαλλια μου!) Αλλοι χτυπανε το κεφαλι με τα χερια τους, η το κεφαλι σε ενα τοιχο, μια πορτα, η με τα χερια, τις γροθιες χτυπανε ενα τοιχο, ενα παραθυρο, οτι θα κανει πιο πολυ νοημα εκεινη την στιγμη ωστε να κανει την λογικη μαθηματικη ισοτητα: Ψυχικος/πνευματικος πονος = σωματικος πονος διοτι συμφωνα με τα μαθηματικα, οταν 1 = 1, τοτε 1 - 1 = 0: Ψυχικος/πνευματικος πονος - Σωματικος πονος = Μηδεν
  • Ο μονος τροπος να μην φτασει η εκρηξη σε σημειο αυτο-καταστροφης ειναι να παρατηρησετε την συμπεριφορα του. Αμα αρχισει να δειχνει καποια αλλαγη, μπορει να γινει πολυ πιο ησυχος/η απο οτι ειναι συνηθως, μπορει να γινει πολυ ομηλιτικη/ος, μπορει να γινει υπερκινητικος/η, η να παγωσει και να μην το κουναει καθολου. Εσεις ξερετε το παιδι σας και αν το παρατηρησετε θα αρχισετε να 'βλεπετε' αυτες τις αλλαγες που προμηνιουν μια εκρηξη. Αν το δειτε, τοτε κανετε τα εξεις να την εξισωσετε:
  • Βαλετε ενα τραγουδι που του/της αρεσει παρα πολυ να παιζει ξανα και ξανα σαν χαλασμενο γραμμοψωνο ωστε το μυαλο του/της να κολλησει σε αυτο και να ξεκολλησει απο το αγχος, διοτι ολα περνανε απο την νοητικη λογικη
  • Αν του/της αρεσουν τα ζουπηγματα, γαργαληματα, σφυκτες πολυ σφυκτες αγκαλιες (διοτι οσο πιο πολυ πιεση κανετε τοσο πιο πολυ θα ηρεμει αμα ειναι μαλακο αγκαλιασμα θα τα εκνευρησει πιο πολυ, θελει λοιπον πολυ σφυκτη αγκαλια
  • Αμα εχει κατι που τον/την ενδιαφερει πολυ οπως τα αυτοκινητα, οι νειραδες, τα ζωα, οτι και να ειναι αρχιστε να της/του λετε μια ιστορια πανω σε αυτο, "Μια φορα και ενα καιρο ηταν ενα μικρο κοκκινο αυτοκινητο που για πρωτη φορα αποφασησε να βγει σε μια μεγαλη λεωφορο..." Καντε την ιστορια οσο πιο δραματικη, με πολυ αγωνια, ωστε το μυαλο του/της να μπει ολοκληρωτικα μεσα στα δρομενα
  • Star
    like0

    Σημαντική η παρουσία σου στο NOESI.gr

    Εικόνα mariaf
    Ο μικρός μου Θανάσης είναι 5 ετών και παρουσιάζει στερεοτυπία στο φαγητό του, δηλ. το φαγητό του καθημερινά είναι γάλα, γιαούρτακια,χυμοί, ψωμί(καμια φορά με νουτέλα),κριτσίνια και του αρέσουν πολύ τα μπισκότα και οι σοκολάτες(με μέτρο).Ο Θανάσης από την ηλικία των 2 ετών περίπου, έχει να φάει μαγειρεμένο φαγητό.Αρνήται να δοκιμάσει οτι,δήποτε άλλο, εκτός απο τα παραπάνω που ανέφερα. Κάποια στιγμή στο παρελθόν σε συνενόηση με τους θεραπευτές του προσπαθήσαμε να μην του δίνουμε αυτά που ήθελε εκείνος όταν πεινούσε αλλά μαγειρεμένο φαγητό. Βέβαια αυτό δεν το εφαρμόσαμε πολύ γιατί προκαλούσε εκνευρισμό και θυμό στο παιδί και δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Θα ήθελα να ρωτήσω αν θα μπορούσα να κάνω κάτι, να δοκιμάσω κάτι άλλο. Ευχαριστώ.
    like6

    Δυσκολία στο φαγητό.

    Εικόνα Athena
    Μαρία γειά σου. Και το δικό μου το παιδί έχει περιορισμένο διαιτολόγιο, όπως και ο Θανάσης σου. Καταλαβαίνω ότι μπορεί να αποτελέσει μεγάλο πρόβλημα και πηγή άγχους για σένα. Αναφέρεις ότι τρώει μόνο κάποια συγκεκριμένα πράγματα, τα ίδια κάθε μέρα. Δεν τα αλλάζει όμως κατά περιόδους? Δηλαδή, ναι μεν να τρώει συγκεκριμένα πράγματα κάθε φορά, αλλά να μην είναι πάντοτε τα ίδια. Το παιδί μου έτρωγε επί μήνες μόνο γιαουρτάκια advance κι όταν τα βαρέθηκε έτρωγε μόνο φαρίν λακτέ. Μέτα έπινε μόνο γάλα κακάο κι ούτω καθεξής. Αυτό που κάναμε ήταν όταν καταλάβαμε ότι βαρέθηκε αυτό που έτρωγε εκείνη την περίοδο και ψαχνότανε να το αλλάξει, η μόνη εναλλακτική που προσφέραμε ήταν μαγειρεμένο φαγητό. Οτιδήποτε άλλο είχε εξαφανιστεί από το σπίτι ή τουλάχιστον από τα σημεία που μπορούσε αυτός να δει. Μ'αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεις ότι δεν θα υπάρχει μεγάλη αντίδραση από τη μεριά του, γιατί δεν του στερείς κάτι το οποίο έχει ήδη συνηθίσει και θεωρεί δεδομένο. Έτσι πρωτοέφαγε γιουβαρλάκια και εν συνεχεία, αφού εδραιώθηκε αυτή η συνήθεια, έφαγε κοτόσουπα και ψαρόσουπα. Σήμερα τρώει και κρεατόσουπα και ενίοτε φακές. Μόνο σούπες θα μου πεις, αλλά από το να μην τρώει καθόλου μαγειρεμένο φαγητό κάτι είναι κι αυτό. Βλέπω ότι και ο δικός σου προτιμάει τις γλυκές γεύσεις. Έτσι ήταν κι ο δικός μου, αλλά από τότε που συνήθισε να τρώει κανονικό φαγητό, έχει αρχίσει να λιμπίζεται και τα αλμυρά (πως τα ξεχωρίζει δεν ξέρω). Για να μην στα πολυλογώ άρχισε να απλώνει χέρι και σε άλλα πράγματα και αρκετά συχνά πλέον τρώει τηγανιτές πατάτες, μακαρονάκια αλφαβήτα (ιδιαίτερα ελκυστικά), τοστ, ψάρι κλπ. Σίγουρα το κάθε παιδί έχει τις δικές του ιδιομορφίες, στο δικό μου πάντως έπιασε αυτή η τακτική. Ίσως να συνέπεσε η προσπάθειά μας με την χρονική περίοδο που ήταν έτοιμος και ο ίδιος. Δε μπορώ να πω με βεβαιότητα. Εύχομαι να λυθεί γρήγορα το πρόβλημά σας. Αθηνά
    like1

    Φαγητο

    Εικόνα star
    Αυτα που ειπε και η athen για το φαγητο ειναι αληθεια. Οπως και με πολλα αλλα εχουμε κολλυματα σε κατι που μας ενδιαφερει και αν το παιδι σας εχει κολυσει σε ενα ειδος τροφης αυτο σημαινει οτι αυτη η τροφη εχει τα εξης ιδιωματα: - ειναι γευστικα κατι που τον ευχαριστει/ικανοποιει - ειναι σαν ποιοτητα (κρατσανιζει, ειναι δροσερο, ειναι ευκολομασητο, ειναι μαλακο, ειναι μασητικο, κτλ) κατι που ειναι ευχαριστο στο στομα και την γλωσσα του (το στομα εχει για το ανθρωπινο σωμα και ικανοποιητικη/ερωτικη αξια και η μηνμη της ευχαριστισης που εχουμε σαν μωρα οταν θηλαζουμε, μενει μαζι μας σε ολη μας την ζωη) - ειναι πολυ αλλιωτικο απο τα αλλα. Αμα παρατηρησετε θα δειτε οτι το παιδι εχει κανει μια ομαδα τροφων που του αρεσουν για καποιο χρονικο διαστημα, που ειναι διαφορετικες η μια με την αλλη σαν να ειναι μια συλλογη απο ειτε εντελως ανομοια στοιχεια η μια συλλογη απο πολυ ομοια μεταξυ τους στοιχεια. Αμα δειτε σε τι συνολο βρησκετε το παιδι σας, μπορειτε αναλογα να του προτεινετε τροφες που ταιριαζουν στην συλλογη του! Αμα μια τροφη ταιριαζει υπαρχει πυθανοτητα να δεχθει να την δοκιμασει και ισως και να την δεχθει να την προσθεσει αμα οχι δεν θα την δεχθει διοτι του χαλαει το σετακι!!! Πολυ απλο! Αμα τελειωσει να κανει ενα σετακι με τις τροφες και το επεξεργαστει και το κατανοησει, τοτε θα περασει σε ενα νεο σετακι με αλλα δεδομενα και παλι δωστε προσοχη πια ειναι τα δεδωμενα (η ρωτηστε το αμα θελετε: σου αρεσει το γιαυρτι επειδη ειναι ξυνο η επειδη ειναι κρυο η επειδη ειναι μαλακο κτλ) ωστε να δειτε πανω σε το στοιχεια βασιζετε το σετακι τροφων του. Ελπιζω να σας βοηθαει αυτη η αποψη να καταλαβεται τα περι φαγητου. Star
    like0

    Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

    Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
    ✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
    Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
    Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.