O ρόλος των σχολείων στην προσαρμογή των παιδιών με αυτιστικά χαρακτηριστικά

Εικόνα Ginka
Ένα θέμα που ίσως δεν έχει σχολιαστεί όσο θα έπρεπε μέσα σε αυτό το site είναι ο τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν μέσα στο σχολικό πλαίσιο. Και εννοώ πως ένα παιδί με την οποιαδήποτε συμπεριφορική διαταρραχή μπορεί να προσαρμοστεί στα τυπικά δρώμενα του σχολείου? Προβλήματα που μπορεί να προκύψουν ή υπάρχουν αναφέρονται συνήθως σε: 1. Γενικές μαθησιακές δυσκολίες 2. Συμπεριφορικά προβλήματα κατά την ώρα διδασκαλίας και διαλλείματος 3. Αρνητική υποδοχή και αποδοχή των παιδιών μας τόσο απο τους διδάσκοντες όσο και απο τα παιδιά του τμήματος. Οι παραπάνω ψυχολογικές πιέσεις που δέχονται τα παιδιά μας καθώς και εμείς συνήθως δεν μπορούν να επιληθούν. Ο τρόπος αντιμετώπισης τους φαίνεται συχνά ως ουτοπικός απο την στιγμή που η κρατική μέριμνα αποφάσισε μεν να εντάξει τα παιδιά μας στα τυπικά σχολεία , χωρίς όμως να δημιουργήσει τις προυποθέσεις αποδοχής τους. Αρχικά επικεντρώνομαι στον ρόλο των υπηρεσιών του ΚΔΑΥ. Έπιτέλους συστάθηκε μία επιτροπή για την αξιολόγηση των παιδιών μας , που διστυχώς αδυνατεί να προσδιορίσει την εκπαιδευτική τους ύλη καθώς και να παρακολουθήσει την εξελικτική πορεία τους μέσα στον χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι αξιολογήσεις της μίσης ή της μίας ώρας να καθίστανται εν μέρη αναξιόπιστες. Η δημιουργία των τμημάτων ένταξης ήταν και αυτό μια σοβαρή ενέργεια εκ μέρους του κράτους. Όμως δεν γνωρίζω κατά πόσο μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς σε κάθε περίπτωση. Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω ότι κάθε παιδί έχει τις δικές του ανάγκες. Από την άλλη η λεγόμενη "Συνεκπαίδευση" είναι σχεδόν ανύπαρκτη λόγω της έλλειψης προσωπικού, της έλλειψης κρατικών δαπανών για τον σκοπό αυτό και ασφαλώς λόγω της αρνητικής στάσης που αντιμετωπίζεται απο την παραδοσιακή σχολική κάστα των δασκάλων. Επιπροσθέτως , η ενημέρωση καθώς και η εκπαίδευση των διδασκόντων δεν επαρκεί για να μπορέσουν να στηρίξουν τα παιδιά μας. Ταυτόχρονα η ενημέρωση των γονέων και κατ' επέκταση των παιδιών τυπικής ανάπτυξης φαντάζει σαν άπιαστο όνειρο. Έτσι φτάνουμε στο σημείο , τα παιδιά μας να μην γίνονται αποδεκτά απο κανέναν που πιστεύει ότι ανήκει στην ανώτερη μορφή του ανθρώπινου είδους που θέλει να καλείται τυπική ανάπτυξη. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω οδηγούμεθα στο ερώτημα κατά πόσο οι προσπάθειες των παιδιών μας μπορούν να αξιοποιηθούν επαρκώς , την στιγμή που ο ψυχολογικός τους κόσμος βάλεται απο κάθε πλευρά. Μιλήσατε για λύκους και αρνιά. Δεν αναφέρατε όμως ότι όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει να είναι κάποιος κουφός ή τυφλός ή αν θες ανάπηρος. Μπορεί να μου πει κάποιος πόσοι άνθρωποι γνωρίζουν τι είναι αυτισμός ή αυτιστικά χαρακτηριστικά? Ολοι γνωρίζουμε πως θα επικοινωνήσουμε με έναν που δεν ακούει, που δεν βλέπει ή που έχει κινητικά προβλήματα. Γνωρίζουμε όμως τον τρόπο επικοινωνίας με ένα άτομο που κατά κύριο λόγο διαφοροποιείται συμπεριφορικά απο το σύνολο? Πώς λοιπόν θα πρέπει όλα τα παραπάνω να αντιμετωπιστούν? Πως λειτουργούμε πρώτα εμείς και μετά ο κόσμος όλος? Συλλογικά ή μεμονωμένα? Τι πρέπει να κάνουμε όλοι μας για να προσθέσουμε ένα λίθο στην ανοικοδόμηση των σχολείων που θα αφορούν και τα δικά μας παιδιά ? Πρέπει να ευχαριστήσουμε όλους όσου προσπάθησαν να εντάξουν τα παιδιά μας στο παρόν εκπαιδευτικό σύσητημα , όμως δεν είναι αρκετό. Τα προβλήματα που προέρχονται απο ένα περιβάλλον μη ικανό να αντιμετωπίσει μια συγκεκριμένη κατάσταση μπορεί να γίνει ολέθριο για την ανάπτυξη των παιδιών μας. Καλή σας Μέρα Ginka

Σχόλια

Ναι, δυστυχώς!

Εικόνα star
Ολα αυτα που αναφερατε μας ειναι γνωστα και ειναι μεσα στο προγραμμα των αλλαγων που εχουμε βαλει σαν συλλογος ως σκοπο για την Ελλαδα. Αλλα υπαρχει ενα μεγαλο εμποδιο διοτι αμα το ιδιο το κρατος αρνείται να παραδεχθει οτι ο αριθμος αυτιστικων παιδιων ειναι πιο μεγαλος απο οτι λενε τα Ελληνικα δεδομενα, ετσι ωστε το κρατος να δει οτι ειναι πολυ περισσοτερα τα παιδια που στερουνται μια εκπαιδευση που εχουν το δικαιωμα να εχουν, ισως να γινει κατι να αλλαξει την τωρινη κατασταση. Αλλα πως; Πρεπει ο αυτισμος να γινει οπως και στο εξωτερικο ενα θεμα που ολοι θα το γνωριζουν, πρεπει να γινει πιο πολυ ενημερωση απο την τηλεοραση κτλ ωστε να μην υπαρχη η αφελια και αγνεια που υπαρχει, πρεπει αυτιστικοι να βγουν απο την αφανεια και να μιλησουν για τις δυσκολιες και τα προβληματα που αντομετωπιζουν και να λαβουν ενεργα μερος στον αγωνα να γινουν οι ριζικες αλλαγες που ειναι πολυ αναγκαιες. Αμα κανουμε οτι δεν υπαρχει προβλημα οπως ειπε μια μητερα "δεν θελω να σκεφτομαι οτι το μελλον του παιδιου μου ειναι μαυρο" και εθελοτυφλει, τι αλλαγες θα γινουν; Και απο ποιον θα γινουν αυτες τις αλλαγες; Απο τον απο μηχανης θεο;;; Κινητοποιηση, ενημερωση, φανερωση της καταστασης και του προβληματος, αγωνας. Αυτα θα αλλαξουν το μελλον και τιποτα αλλο. Ετσι εκαναν και οι κουφοι και οι τυφλοι. Με αγωνα, με αποχες και καταληψη αν θυμαστε της σχολης τυφλων στην Καλλιθεα, ετσι εκαναν την φωνη τους να ακουστει, διοτι μόλις εγινε καλυψη του αγωνα τους απο τα μεσα μαζικης ενημερωσης τοτε εγινε γνωστο το προβλημα τους. Εγω μιλαω, δημοσιευω, εξηγω και αναλυω, εκθετω, και παρουσιαζω την ζωη μου, τα προβληματα μου, πως ειμαι και πως σκεφτομαι σαν αυτιστικο ατομο αλλα ποσοι ειναι σαν και εμενα στην Ελλαδα; Αμα ομως και εδω ο αγωνας που κανω γινετε κοσκινο απο καθε ειδους κριτικη, αντι να γινει κατανοητο τι φραγμα επικοινωνιας πρεπει να προπερασω για σας τα πω ολα αυτα, που λεω, και ποσες ωρες μου περνει να τα γραψω, να τα ξαναδιαβασω, διορθωσω, ξαναδιορθωσω, ξαναδιαβασω, και ουτε καθε εξης ποσοι αλλοι νομιζετε οτι θα τολμησουν να το κανουν; Αν υπαρχουν προβληματα πρεπει να κοιταξει ο καθε ενας το εχει ο ιδιος κανει να μεγαλωσει η να μειωσει το προβλημα. Διοτι ενα προβλημα δεν γεννιετε απο μονο του αλλα απο μια συνοχη καταστασεων που δεν ενεργησαν καλα η καθε μια και τωρα σαν συνολο εκαναν ενα προβλημα. Για να λυθει το προβλημα πρεπει και παλι να διασπασθει στα μερη του συνολου που το αποτελουν και το καθε μερος να λυθει μια και σαν μοναδα ειναι πιο μικρο και ευκολο. Ειμαι διαθεσημη για καθε ερωτηση η ορεξη για μαθηση. Ασκοπα σχολια μου φερνουν μονο κουραση και εκνευρισμο. Ναι σας το ξαναλεω ειμαι ΚΑΙ εγω αυτιστικη και κουραζομαι και εκνευριζομαι με βλακειες οπως και τα παιδια σας... Αμα δεν με πατε, ή σας εκνευριζει ο τροπος που μιλαω, διαβαστε κατι αλλο. Autism is here to stay like it or not! Star
like1

"Εκνευρίζομαι όπως τα παιδιά σας"

Εικόνα Μαριλένα Κοιλανιώτη
Perla, αυτό μου θύμισε πολύ έντονα το Ρίκο, που όταν του σπάω τα νεύρα ώρες ώρες μου λέει το δυσοίωνο "τέλος η μαμά" :-). Φιλιά και τα λέμε από κοντά.
like3

Κρατικός στρουθοκαμηλισμός

Εικόνα zelda
Πολύ σωστή η παρατήρησή σου για την ασχετοσύνη της κρατικής εκπαίδευσης. Για να θέσω ένα παράδειγμα για τα παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, τα νηπιαγωγεία γιατί δεν εφαρμόζουν τη μέθοδο Μοντεσσόρι; Ή τουλάχιστον γιατί δεν δίνουν την επιλογή για κάτι τέτοιο; Καταλαβαίνεις τώρα τι χειρότερα συμβαίνουν στα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα ή έχουν κάποια αναπηρία. Ας πούμε να καταθέσω και την δική μου εμπειρία, που είμαι εκ γενετής βαρήκοη και πήγα σε κανονικό σχολείο η αντιμετώπιση που είχα - εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων - ήταν σαν να ήμουν διανοητικά καθυστερημένη! Τι απαιτήσεις να έχω τώρα με την κόρη μου που της διέγνωσαν "ελαφρύ αυτισμό" κι πάει προς το παρόν στον παιδικό σταθμό; Υπάρχει πλήρης άγνοια στο θέμα του αυτισμού από όλους. Πρέπει να δυναμώσουμε τη φωνή μας και πρέπει να είναι ξεκάθαρη αυτή η φωνή. Γιατί ο πολύς κόσμος όταν ακούει "αυτισμός" καταλαβαίνει ένα πλάσμα παράλυτο(!) που μουγκρίζει κοιτώντας απλανώς το άπειρο. Όπως τους βαρήκοους ο κόσμος τους καταλαβαίνει ως ξεκουτιασμένα (!) διανοητικά καθυστερημένα άτομα που πρέπει να τους μιλάς με λεξιλόγιο τρίχρονου παιδιού χωρίς ελπίδα (σωστής) απάντησης. Μπορεί να μην ξέρουμε την ακριβή αιτιολογία που δημιουργεί τον αυτισμό αλλά δεν σημαίνει ότι πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν να μην υπάρχει. Με τους στρουθοκαμηλισμούς κράτους αλλά κι από μας τους γονείς, δημιουργείται χειροτέρευση του προβλήματος, τη νύφη δηλαδή την πληρώνουν πάλι τα παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα. Κι αν υπάρχει μια τέτοια κατάσταση στις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα κι η Θεσσαλονίκη, τι πρέπει να υποθέσω για τις άλλες πόλεις της επαρχίας, όπου ζω; Γι' αυτό τα σύκα-σύκα κι η σκάφη-σκάφη. Και οι γονείς να κινητοποιηθούμε, αλλά και οι εκπαιδευτικοί που τα βλέπουν να κάνουν τις δικές τους διαπιστώσεις και ενέργειες. Γιατί καταλαβαίνω την αδυναμία, σαν δημόσιος υπάλληλος κι εγώ, συναδέλφων που θέλουν να βοηθήσουν αλλά ο νόμος δεν τους δίνει επιλογές.
like3

Οι νομοι, το κράτος, η παιδεία, η εκπαίδευση, η κοινωνία

Εικόνα Soula
Οι νομοι, το κρατος, η παιδεια, η εκπαιδευση ,η κοινωνια κοιμαται. Καλως η κακως ειμαστε 10-15 χρονια πισω. Εμεις σαν γονεις πρεπει να ενημερωσουμε τους δασκαλους γιατι η εκπαιδευση τους τους διδαξε τα παντα για τα "φυσιολογικα" παιδια. Εμεις πρεπει να εξηγησουμε στα αλλα παιδια και τους γονεις τους τι συμβαινει με το δικο μας παιδι για να μην βρεθουμε ολοι προ εκπληξεως. Ας ελπισουμε τουλαχιστον οτι κατι θα μαθουν (καποιοι απο αυτους) απο τα δικα μας παιδια. Σκεφτειτε οτι πριν απο 3 χρονια χαρισα στην βιβλιοθηκη του σχολειου μας το καταπληκτικο βιβλιο του Tony Atwood "παιδια με ιδιαιτεροτητες" ,κανεις εκπαιδευτικος δεν το εχει διαβασει ειναι καπου σκονισμενο με τον σωρο. Καλη συνεχεια σε ολους μας. Με εκτιμηση, Σουλα
like0

Υπάρχουν άνθρωποι που ακούν (παρόλα αυτά!)

Εικόνα zelda
Το ότι εκθέτεις (με πόσο κόπο και παρά τις δυσκολίες) τις απόψεις σου και την ζωή σου την ίδια είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο. Υπάρχουν αυτιά που ακούν όσο κι αν νομίζεις ότι δεν είναι έτσι. Γιατί δίνεις την ελπίδα ότι ΠΑΡΟΛΟ το χάλι της χώρας μας, ΠΑΡΟΛΟ το στρουθοκαμηλισμό που δέρνει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, η δύναμη της προσωπικότητάς σου κι ο αγώνας σου μπορούν να νικήσουν, είναι πιο μεγάλα από την μικρότητα του κόσμου. Και δίνεις την ελπίδα και σε μας τους γονείς, ότι δεν είναι στο βρόντο όλα όσα κάνουμε, όταν σπάμε το κεφάλι μας για να δώσουμε στα παιδιά μας τρόπους και διεξόδους από το στενοκέφαλο εκπαιδευτικό σύστημα που πολλές φορές όχι μόνο δεν βοηθάει αλλά δημιουργεί νέα "τραύματα" στην ζωή των παιδιών αυτών. Μη χάνεις το κουράγιο σου και μην πάψεις ποτέ να μιλάς γι' αυτό που θεωρείται "αόρατος κόσμος" στην χώρα μας, είμαστε μαζί σου!
like2

Tony Attwood

Εικόνα star
Πολυ χαρηκα που ειδα οτι ξερεις τον Tony Attwood διοτι τον ξερω προσωπικα, μιλαμε συχνα μεσω email και τον εχω καλεσει να ερθει στην Αθηνα τον Μαιο του 2009 για μια τριημεριδα σχετικα με τον αυτισμο! Τωρα τον Μαρτιο ερχετε στο Αμστερνταμ για ομηλιες και πριν φυγει ειναι να τον συναντησω και να τα πουμε. Ακομη το τελευταιο του βιβλιο "The Complete Guide to Asperger Syndrome" ηδη μεταφραζετε στα Ελληνικα (και παλι με δικη μου προτοβουλια) ωστα να ειναι διαθεσημο τον Μαιο του 2009. Star
like6

zelda & mkilan

Εικόνα star
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!! ΑΝ ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΕΞΑΦΑΝΗΣΤΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΕΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΓΟΝΕΙΣ ΟΠΩΣ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΜΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΟΤΙ Ο ΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΚΑΝΩ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΞΙΑ! Star
like0

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.