Ανησυχία για φάσμα αυτισμού

Εικόνα Κατερίνα Μ.
Αγαπητοί γονείς, έχω μια κορούλα 29 μηνών. Γεννήθηκε πρόωρα κατά 1 μήνα αλλά από εκει και πέρα όλα εξελίχθησαν φυσιολογικά. Η ανάπτυξή της είχε γρήγορο ρυθμό. Περπάτησε 11 μηνών και άρχισε τα πρώτα λογάκια, 18 μηνών έλεγε πάρα πολλές λέξεις και η επικοινωνία μαζί της ήταν άνετη, 21-22 μηνών άρχισε να κάνει προτασούλες. Η κοινωνικότητά της από μηνών ήταν λίγο επιλεκτική και έπρεπε να εξοικειωθεί με κάποιον πρώτα για να πάει στην αγκαλιά του. Περίπου στους 22 μήνες άρχισε να εμφανίζει μια συμπεριφορά περίεργη, να είναι πολύ απαιτητική, γκρίνια κτλ. Το αποδώσαμε στην αλλαγή "σκυτάλης" στην φροντίδα της καθώς εγώ έμενα πολύ περισσότερο στο σπίτι λόγω αλλαγής δουλειάς και περνούσε πλέον πιο πολύ χρόνο μαζί μου. Ξεκίνησε να μιλάει για τον εαυτό της αρχικά σε 2ο ενικό πρόσωπο, ενώ περίπου στα 2 άρχισε να κοιτάει τα χεράκια της, όταν αγχωνότανε. Επίσης όταν πήγαινε π.χ. να καθήσει στην καρέκλα έλεγε "κάτσε στην καρέκλα".Τότε επισκέφτηκα την κ. Βάγια Παπαγεωργίου η οποία την βρήκε πολύ επικοινωνιακή, με πολύ αναπτυγμένο λεξιλόγιο για την ηλικία της και είπε ότι ναι μεν ορισμένα πράγματα που έχει δεν τα κάνουν όλα τα παιδιά αλλά ότι είναι ένα παιδί με "αυτόνομη" ιδιοσυγκρασία και πιστεύει ότι θα ξεπεράσει τα μικρά αυτά προβλήματα με το χρόνο. Ακολούθησαν 4 μήνες όπου η μικρή μιλούσε ακατάπαυστα συχνά για άσχετα θέματα, ήταν προσκολλημένη επάνω μου ενώ παρουσίασε και έμμεση ηχολαλία (να επαναλαμβάνει κάτι που έχει ακούσει στο παρελθόν). Κατά τ'άλλα ήταν επικοινωνιακή, το λεξιλόγιό της αυξανόταν ραγδαία, έκανε παρομοιώσεις με φαντασία (π.χ. ο ουρανός είναι μπλε σαν θάλασσα")και γενικότερα ήταν χαρούμενη. Με τα άλλα παιδάκια έχω παρατηρήσει ότι παίζει παράλληλα, δίνει και παίρνει παιχνίδια, άλλες φορές δεν τους δίνει πάντα σημασία και κάποιες φορές τα έπιανε στα μαγουλα. Εδώ και 4 εβδομάδες ξεκίνησε παιδικό σταθμό και μου είπαν οι δασκάλες ότι δεν ανταποκρίνεται στο όνομά της και μου σύστησαν να κάνω ακουόγραμμα. Εν τω μεταξύ στο σπίτι ανταποκρίνεται μια χαρά. Όπως καταλαβαίνετε άρχισα πάλι να ανησυχώ, πήρα τηλ την κ. Παπαγεωργίου κκαι μου είπε ότι το παιδί ακούει μια χαρά, είναι πολύ έξυπνο και ότι είναι 1000% σίγουρη ότι το ότι δεν ανταποκρίνεται πάντα στο όνομά της συνδέεται με την χρήση του β ή γ ενικού προσώπου όταν μιλάει για τον εαυτό της και ότι αυτό αποκαθίσταται. Κλείσαμε ραντεβού για την άλλη εβδομάδα. Επίσης επειδή λογω δουλειάς γνωρίζω πολλούς ειδικούς, μου λένε ότι ακόμα και τα παιδιά με ήπιο αυτισμό, άσπεργκερ κτλ. δεν επιδιώκουν από μόνα τους επικοινωνία και ότι η μικρή μπορεί να έχει απλά μια δυσκολία στην επικοινωνία. Είναι αλήθεια ότι παίρνει πρωτοβουλίες επικοινωνίας (π.χ.έρχεται και μου λέει "να διαβάσουμε το παραμύθι με το αρνί") ενώ ζητάει πάντα αυτά που θέλει. Ο λόγος που σας γράφω είναι ότι έχω πραγματικά μπερδευτεί και θέλω τη γνώμη σας. Ευχαριστώ, Κάτια

Σχόλια

Φάσμα αυτισμού (Katias, θα σου γράψω για τη δική μας περίπτωση)

Εικόνα Kyriaki Fili
Αγαπητή μου Κατερίνα, χωρίς να θέλω να σε αγχώσω ή να σε φοβίσω, αλλά μόνο να βοηθήσω, θα σου γράψω για τη δική μας περίπτωση. Όσα γράφεις, μου θυμίζουν "καρμπόν" την κόρη μου τη Μαριτίνα, που τώρα είναι 5,5 ετών. Η διάγνωσή της είναι υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός και εμείς την πήραμε γύρω στα 4. Έτσι και η κόρη μου πράγματι τα έκανε όλα πολύ γρήγορα (μίλησε νωρίς, έφτιαχνε προτασούλες, περπάτησε νωρίς) και μέχρι τα 2,5 περίπου δεν είχαμε προβληματιστεί για κάτι. Αργότερα καταλάβαμε ότι συμπεριφορές που μας φαίνονταν απλώς παιδικές, θα έπρεπε να μας είχαν προβληματίσει νωρίτερα, όπως στερεοτυπίες στο παιχνίδι και συμπεριφορά πιο μοναχική. Στο παιδί άρεσε συνήθως να παίζει μόνο του, κι εμείς το αποδίδαμε στο χαρακτήρα του. Έτσι λοιπόν, το ότι προβληματίζεσαι εγκαίρως νομίζω ότι είναι θετικό. Στην πορεία αυτές οι στερεοτυπίες στη συμπεριφορά γίνονταν περισσότερες, καθώς επίσης μπέρδευε το α΄ με το β΄ ενικό (τα χρησιμοποιούσε αντίστροφα). Ακόμη το κάνει αυτό όταν στρεσάρεται, παρόλο που υποτίθεται ότι το έχει ξεπεράσει. Άρχισε να ηχολαλεί αφού είχε κλείσει τα 3. Επαναλάμβανε -και επαναλαμβάνει ακόμα- φράσεις ή διαλόγους που έχουν γίνει, και είτε τους έχει ακούσει στην τηλεόραση είτε τους έχει ακούσει από τους οικείους της. Επίσης χαρακτηριστικό είναι το ότι μόνη της ρωτάει κάτι και δίνει η ίδια την απάντηση (στο ίδιο πλαίσιο της ηχολαλίας διαλόγου). Βέβαια, όλοι όσοι είναι κοντά στο παιδί, μού έχουν πει ότι η ηχολαλία είναι ένα χαρακτηριστικό του αυτιστικού φάσματος που δεν είναι αρνητικό όταν υπάρχει, δεδομένου ότι οι περισσότερες πιθανότητες είναι να γυρίσει η ηχολαλία σε επικοινωνιακό λόγο. Μέχρι τότε όμως, αυτή η αίσθηση που γράφεις "ότι το παιδί μιλάει ακατάπαυστα για άσχετα θέματα" (άλλο χαρακτηριστικό επίσης είναι η λογόρροια) δημιουργεί μία όχι τόσο ευχάριστη κοινωνικά εικόνα, ιδίως όταν το παιδί μεγαλώνει. Όσο είναι ακόμα μικρό, "δικαιολογείται" αυτό, στο πλαίσιο της παιδικότητας. Μεγαλώνοντας όμως, όταν το παιδί κοντεύει να εισέλθει σε σχολική ηλικία, είναι στους γύρω πιο χτυπητό να ακούν ένα παιδί να λέει άσχετα και σε άσχετη στιγμή. Η δική μου κόρη πηγαίνει σε κανονικό νηπιαγωγείο, και από την πρώτη στιγμή μάς είπαν ότι δεν τίθεται θέμα φοίτησης σε σχολείο ειδικό. θα χρειαστεί όμως να επαναλάβει το νήπιο ίσως και με παράλληλη στήριξη, δεδομένου ότι υστερεί στο επικοινωνιακό κομμάτι και σε αυτό των συναισθημάτων (κατανόηση και εκδήλωσή τους). Γνωστικά-νοητικά είναι σε φυσιολογικό επίπεδο. Δυσκολεύεται επίσης και στη διαχείριση και αξιοποίηση της πληροφορίας-οδηγίας. Η τελική αφορμή για να αναζητήσουμε αναπτυξιολόγο εδώ στην Αθήνα, ήταν η αδυναμία της να ενταχθεί στην ομάδα του παιδικού σταθμού. Παρακολουθούσε κανονικά και αντιλαμβανόταν τα πάντα, αλλά κολλημένη στη δασκάλα και μακριά από τα άλλα παιδιά. Επίσης στο σταθμό πρωτο-άρχισε να τινάζει τα χεράκια της όταν αγχωνόταν. Αυτό πλέον το σταμάτησε. Κάνουμε εργοθεραπείες και λογοθεραπείες εδώ και 1,5 χρόνο και η αλήθεια είναι ότι το παιδί έχει βελτιωθεί σε όλους τους τομείς. Έχουμε πολύ δρόμο βέβαια ακόμα μπροστά μας και η συμβουλή μου είναι ό,τι σε προβληματίζει και σε αγχώνει να το αντιμετωπίζεις όσο πιο έγκαιρα γίνεται, όπως κάνεις. Επειδή όπως διαπιστώνεις οι περιπτώσεις μας είναι αρκετά παραπλήσιες, μπορείς αν θέλεις να επικοινωνήσουμε πιο αναλυτικά να μου στείλεις mail μέσω της Νόησης. Κατανοώ την αγωνία και το άγχος σου για το τι θα σου πουν οι ειδικοί για το παιδί σου. Να ξέρεις όμως ότι ένας ήπιος αυτισμός είναι μία ιδιαιτερότητα που παλεύεται και δουλεύεται πολύ πλέον, και με τις κατάλληλες θεραπευτικές παρεμβάσεις και ένα στρωτό κοινωνικο-οικογενειακό περιβάλλον, το παιδί θα πηγαίνει καλύτερα. Επίσης πρέπει να λάβεις υπόψη σου ότι κάθε παιδί είναι μία ξεχωριστή περίπτωση και αυτό είναι αλήθεια. Κλείνοντας, για να μη σε κουράζω άλλο, να σου πω ότι έχω βρεθεί εκεί που είσαι, στην περίοδο του "ψαξίματος" τι συμβαίνει με το παιδί και γνώμη μου είναι να μην επαναπαυθείς αλλά να ζητήσεις ερμηνεία και διάγνωση για το παιδί σου, μια και όπως γράφεις παρουσιάζει στοιχεία στη συμπεριφορά του που χρήζουν προβληματισμού. Σου εύχομαι μέσα από την καρδιά μου ό,τι καλύτερο, υγεία και χαμόγελο στο κοριτσάκι σου! Φιλικά, Κυριακή Φιλήμονος
like0

Κατια θα ηθελα να μαθω την εξελιξη

Εικόνα katerina

Αν γνωριζει κανεις την Κατια Φλωρου θα ηθελα πολυ να μαθω την εξελιξη του παιδιου. Εχω κ εγω ενα παιδακι με παρομοια στοιχεια κ θελω πολυ να μαθω αν η κα Παπαγεωργιου ειχε τελικα δικιο. Ευχαριστω

like0

Υποψία για Άσπεργκερ

Εικόνα Lily

Αγαπητή Κυριακή,

Θα ήθελα πολύ να μιλήσουμε γιατί ο γιος μου έχει την ίδια συμπεριφορά με την κόρη σου. Θα χαιρόμουν πολύ να επικοινωνούσαμε γιατί έχω αγχωθεί πολύ και δεν ξέρω τι να κάνω.

Ευχαριστώ πολύ,
Λιλή

like0

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.