Τα "βιολόγια" είναι αληθινές ιστορίες (βίοι με λόγια). Διαβάστε τα όλα εδώ.

Ανησυχία για αυτισμό 3,5 χρονών

Εικόνα Milkyway

Γεια σας!

Είμαι μαμά ενός αγοριού 3,5 χρονών και θέλω να μοιραστώ την ιστορία μας, γιατί νιώθω την ανάγκη να ζητήσω τη βοήθειά σας.

Όταν το παιδάκι μου ήταν μόλις 4 μηνών, έχασα τη μητέρα μου, κάτι που με συγκλόνισε βαθιά. Εκείνη την περίοδο, ένιωθα ότι δεν είχα πάντα την ενέργεια που χρειαζόταν το παιδί μου. Παράλληλα, όταν ήταν περίπου 1 έτους, άρχισε να βλέπει αρκετή τηλεόραση, καθώς συχνά αυτό με βοηθούσε να κερδίζω λίγο χρόνο. Πριν από 3 μήνες, αποφασίσαμε να σταματήσουμε εντελώς την τηλεόραση και προσπαθώ να του αφιερώνω περισσότερο χρόνο με παιχνίδια και δημιουργικές δραστηριότητες.

Το παιδάκι μου είναι γεμάτο ενέργεια και έχει πολλά ενδιαφέροντα. Του αρέσει να παίζει γιατρό-ασθενή, να φτιάχνει φαγητά στην κουζίνα του, να παίζει με αυτοκίνητα και άλλα οχήματα. Λατρεύει την μπάλα, του αρέσει να κλωτσάει και να παίζει κυνηγητό και κρυφτό. Είναι εξαιρετικός στο πατίνι και τώρα μαθαίνει ποδήλατο – ακόμα δεν ξέρει, αλλά προσπαθεί πολύ. Στη ζωγραφική, πιάνει μαρκαδόρους και στυλό, αλλά δυσκολεύεται να ζωγραφίσει κανονικά. Συχνά ζητάει να του πιάνουμε εμείς το χεράκι του για να τον βοηθήσουμε.

Κόψαμε την πάνα το καλοκαίρι (3 χρονών δηλαδή) εύκολα. Ξεντύνεται μόνος του, βάζει τα παπούτσια, ντύνεται με βοήθεια. Ζητάει κανονικά ό,τι θέλει κάνει μεγάλες προτάσεις. Τρώει μόνος του (όταν θέλει). Του αρέσουν πολύ τα παραμύθια και μας ζητάει να του διαβάσουμε. Και το βράδυ μας ζητάει ιστορίες.

Παράλληλα, υπάρχουν και κάποια πράγματα που με ανησυχούν:

  • Επαναλαμβάνει λόγια ή ερωτήσεις που ακούει (ηχολαλία), ειδικά με άτομα που δεν γνωρίζει καλά. Προ δυο μηνών είχε πολύ πιο έντονη ηχολαλία (μας το ανέφεραν στο σχολείο αλλά το είχαμε παρατηρήσει και εμείς) αλλά έχει βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό.
  • Δυσκολεύεται με τις αντωνυμίες (κάνει προσπάθεια πολλές φορές τα λέει σωστά αλλά όχι πάντα).
  • Μιλάει αρκετές φορές σε τρίτο πρόσωπο για τον εαυτό του. Να πω βέβαια ότι μέχρι πριν 3 μήνες του μιλούσαμε και εμείς έτσι (π.χ. έλα στη μαμά κ.ο.κ.)
  • Θέλει πάντα να κάνει ο ίδιος ό,τι πρόκειται να κάνουμε. Λέει, «Εγώ να το κάνω αυτό» και εμείς τον ενθαρρύνουμε να συμμετέχει σε όλα όταν είναι εφικτό. Επιμένει αρκετά.
  • Πριν τον ύπνο, έχει πολλή υπερδιέγερση. Αντί να χαλαρώνει, μιλάει ακατάπαυστα, λέγοντας ασυναρτησίες ή ό,τι του έρθει στο μυαλό, κάτι που δυσκολεύει πολύ τη διαδικασία του ύπνου.
  • Μιλάει ασταμάτητα και μέσα στη μέρα, αλλά όχι πάντα με νόημα. Συχνά λέει πράγματα που έχουμε συζητήσει είτε νωρίτερα μέσα στη μέρα είτε ακόμα και από προηγούμενες μέρες.
  • Στο σχολείο μας έχουν επισημάνει ότι φεύγει από τον κύκλο και σπάνια θα παίξει με παιδιά μέσα στην αίθουσα. στην αυλή όμως παίζει με άλλα παιδιά κυρίως με 1-2 κυνηγητό. Να σημειώσω ότι την παιδική χαρά συνήθως βρίσκει ένα παιδάκι να παίξουν, το οποίο συνήθως είναι ελαφρώς μεγαλύτερο και το μιμείται αρκετά. 
  • Στο σχολείο επίσης μας είπαν ότι δεν μπορεί να περιμένει στην σειρά του και ότι όταν δεν θέλει να κάνει κάτι απλά δε θα θα το κάνει. (στο σπίτι όταν θέλω να κάνει κάτι που δεν θέλει τον πάνω με το καλό, του εξηγώ, και τις περισσότερες φορές τον πείθω)
  • Προχτές εμφάνισε ένα τικ (σαν να ανοίγει το στόμα). Επειδή τρομάξαμε τον πήγαμε στο νοσοκομείο όπου εξετάστηκε από νευρολόγο και μας είπε ότι όλα καλά νευρολογικά. Ο παιδίατρος μας είπε ότι τα παιδάκια πολλές φορές εμφανίζουν κάποιο τικ που αργότερα υποχωρεί.

Την επόμενη εβδομάδα έχουμε κλείσει ραντεβού σε αναπτυξιολόγο.

Ξέρω ότι κάθε παιδάκι έχει τον δικό του ρυθμό, αλλά αναρωτιέμαι μήπως αυτά είναι φυσιολογικά για την ηλικία του ή αν πρέπει να το ψάξω περισσότερο. Φοβάμαι για το φάσμα και για διαταραχές γενικώς. Δεν ξέρω πως θα εξελιχθεί. Δεν μπορώ να χαρώ τίποτα πλέον γιατί όλα στριφογυρίζουν στο κεφάλι μου.

Θα ήθελα πολύ να ακούσω την γνώμη σας. Πώς διαχειριστήκατε τις ανησυχίες σας; Τι θα με συμβουλεύατε να κάνω;

Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τον χρόνο σας. Οι εμπειρίες και οι συμβουλές σας θα είναι πολύτιμες για μένα.

Σχόλια

Ένας αξιόπιστος ειδικός θα μπορούσε να το αξιολογήσει

Εικόνα Τέσα

Kαλημέρα σας.

Το άγχος σας είναι απολύτως κατανοητό. Σας καταλαβαίνω, γιατί ζω αντίστοιχη κατάσταση. Ψυχραιμία όμως.

Επειδή το παιδάκι σας είναι 3,5 ετών και έχει πάρα πολλά καλά στοιχεία και έχει κατακτήσει πολλά αναπτυξιακά ορόσημα, νομίζω ότι μόνο ένας αξιόπιστος ειδικός θα μπορούσε να το αξιολογήσει καλύτερα.Αν θέλετε ενημερώστε μας για την αξιολόγηση του! Εύχομαι και πιστεύω ότι όλα θα πάνε τέλεια.

like26

Milky way καταλαβαίνω και εγώ

Εικόνα Michele Pan

Milky way καταλαβαίνω και εγώ την ανησυχία σας γιατί  πέρασα παρόμοιες καταστάσεις. Αυτό που με βοήθησε εμένα ήταν να βλέπω τα θετικά στοιχεία του μικρού και να περνάω πολλές ώρες μαζί του παιχνίδια βόλτες παραμύθια οτιδήποτε θα τον βοηθούσε να εξελιχθεί βέβαια ήταν 2 όταν αρχίσαμε να παρατηρούμε ότι είναι πίσω αναπτυξιακά και δεν έκανε προτάσεις παρά μόνο μεμονωμενες λέξεις. Φυσικά βοήθησε η λογοθεραπεία σε όλα να μην έχετε δηλαδή στο μυαλό ότι βοηθάνε μόνο στην ομιλία. Αυτό που  σας συμβουλεύω είναι να βρείτε έναν καλό ειδικό να σας καθοδηγήσει και να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι τα παιδιά εξελίσσονται και καταφέρνουν πολλά περισσότερα από αυτά που εμείς πιστεύουμε. Ο μικρός σας έχει πραγματικά πολλά θετικά στοιχεία και κάποια από αυτά είναι φυσιολογικά για την ηλικία του. Όσο για την ηχολαλια αντωνυμίες και τρίτο πρόσωπο τα είχε και ο δικός μου μικρός ο οποίος τελικά διαγνώστηκε με ειδική γλωσσική διαταραχή και όχι αυτισμό. Φανταστείτε ότι μας έλεγαν ότι είναι πίσω στην αντίληψη και τελικά έχει υψηλή νοημοσύνη για την ηλικία του. Μετά από 4,5 χρονιά αγωνίας και σκληρής δουλειάς ο μικρός πλέον είναι παιδί τυπικής ανάπτυξης και έχει φτάσει τα παιδιά της ηλικιας του.!! Να έχετε πίστη και υπομονή!! ότι άλλο χρειαστείτε είμαι εδώ για να βοηθήσω 

like31

Εκτίμηση από αναπτυξιολόγο

Εικόνα Milkyway

Λοιπόν, η αναπτυξιολόγος αφού έκανε κάποια τέστ στον μικρό μας είπε ότι είναι πίσω για την ηλικία του στην αντίληψη, και στην κατανόηση λόγου. Δυσκολεύεται στο να διατηρήσει έναν διάλογο. Είναι μπροστά για την ηλικία του στην έκφραση του λόγου και φυσιολογικά στην αδρή κινητικότητα. Ελαφρώς πίσω στην λεπτή κινητικότητα και στην αυτοεξυπηρέτηση (επειδή δεν έχουμε κόψει την βραδινή πάνα ακόμα). 

Μας έκανε λόγο για Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΔΑΔ) με διάγνωση άτυπο αυτισμό και μας πρότεινε φυσικά λογοθεραπεία και εργοθεραπεία. 

Δεν μπορώ να πω ότι κέρδισε την εμπιστοσύνη μου η γιατρός (όχι γιατί μας είπε κάτι που δεν μας χαροποίησε) αλλά κυρίως γιατί φαινόταν εξαρχής προκατειλλημένη για την διάγνωσή της. Για παράδειγμα όταν του έβαλε μια δοκιμασία με  patterns, τα οποία μας εξήγησε ότι αρέσουν στα παιδιά με αυτισμό (συγκεκριμένα είπε "αυτό θα του αρέσει"), ο μικρός δεν τα έκανε όλα σωστά και η γιατρός μας το δικαιολόγησε ότι είναι και αυτό μέσα στην δυσκολία του. Επομένως, είτε το έφτιαχνε είτε δεν το έφτιαχνε η γιατρός φάνηκε ότι είχε βγάλει το συμπέρασμά της. Αυτό μας το έδειξε από την αρχή, καθώς πριν ξεκινήσουμε μας εξήγησε την διαδικασία με τα παραπεμπτικά για τα κέντρα θεραπειών (πως θα τα τυπώνουμε κλπ).

Επίσης φαινόταν ότι προσπαθούσε να μαντέψει συμπεριφορές στο σπίτι. Πχ μας είπε ότι έχει εμμονή με τις οθόνες (δεν ισχύει) και παραλίγο να το γράψει κιόλας στις παρατηρήσεις. Επίσης μας είπε ότι δεν εκφράζει την αγάπη του σε εμάς και ότι δεν μας λέει σ' αγαπάω. Και ούτε αυτό ισχύει καθώς και μας το λέει πολύ συχνά και μας το δείχνει με αγκαλιές/φιλιά. Αυτό το συμπαίρανε λέει, από μια δοκιμασία με 3 κάρτες οι οποίες έδειχναν στην τελευταία εικόνα τα δυο παιδάκια να είναι τρομαγμένα και ο μικρός δεν το εντόπισε. Εντόπισε μόνο ότι είναι χαρούμενα στην πρώτη εικόνα. 

Ως μαμά που προσπαθώ να δω εντελώς αντικειμενικά το παιδί μου, όσο μπορώ για το καλό του, βλέπω ένα παιδί που ναι μεν είναι πίσω για την ηλικία του στα γλωσσικά (στον διάλογο κυρίως). Όμως, είναι ένα παιδί που εκδηλώνει τα συναισθήματα του, πάντα το έκανε. Αναζητά την παρέα, δεν απομονώνεται. Θεωρώ πως το έλλειμα στην κατανόηση του λόγου είναι που μπορεί να τον αφήσει πίσω κοινωνικά. Θα τον ξεκινήσουμε θεραπείες γιατί δεν θέλω να μείνει πίσω σε τίποτα, έχει πολλές δυνατότητες. Αλλά θα ήθελα να έχουμε μια γιατρό που να την εμπιστεύομαι απόλυτα.

Σας ευχαριστώ ειλικρινά  για τα μηνύματά σας!   

like28

Σε ποια ηλικία μίλησε;

Εικόνα Τέσα

Σας εύχομαι καλή εξελιξη! Που πιστεύω ότι θα υπάρξει σίγουρα, γιατί έχετε καλό υποβαθρο. Μια ερώτηση: Σε τι ηλικία μιλησε ο μικρός σας;

like27

Σας ευχαριστώ πολύ!

Εικόνα Milkyway

Σας ευχαριστώ πολύ! Σας εύχομαι ό,τι καλύτερο! Ξεκίνησε να μιλάει από 24 μηνών!

like27

Milkyway να πάτε σε ένα καλό παιδοψυχιατρο

Εικόνα Michele Pan

Milkyway να πάτε σε ένα καλό παιδοψυχιατρο για τέτοια διάγνωση που αν θέλετε την γνώμη μου την βρίσκω υπερβολική. Να κάνετε λόγο και έργο να βοηθηθεί ο μικρός αλλά τη διάγνωση να την βάλετε στην άκρη. Τα παιδιά μεγαλώνουν εξελίσσονται και πολλές φορές αλλάζει η διάγνωση. Μην αφήσετε όλο αυτό να σας στεναχωρεί χαρείτε το παιδάκι σας

like27

Οι ταμπέλες δεν βοηθούν

Εικόνα Milkyway

Michele Pan σε ευχαριστώ πολύ. Ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε το παιδί όπως και να λέγεται αυτό που έχει. Οι ταμπέλες δεν βοηθούν. Προσωπικά και εγώ την βρίσκω υπερβολική. 

Αλλά και εγώ πελάγωσα να ψάχνω όλη τη βιβλιογραφία και να χάνομαι μέσα σε όλα αυτά. Θα εστιάσω στις θεραπείες και στην εξέλιξη του παιδιού. Σίγουρα είναι πιο εποικοδομητικό. 

Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι. Το παραπεμπτικό της γράφει 8 λογοθεραπείες, 8 εργοθεραπείες, και 8 θεραπείες συμπεριφοράς. Βέβαια εμείς θα φτιάξουμε το πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες και τις αντοχές του παιδιού. Ωστόσο, οι θεραπείες συμπεριφοράς γνωρίζετε τι είναι; Δεν το είχα ακούσει πάλι. 

Και πάλι ευχαριστώ για την στήριξη!

like25

Τι είναι οι θεραπείες συμπεριφοράς;

Εικόνα Michele Pan

Milkyway δεν γνωρίζω τι είναι οι θεραπείες συμπεριφοράς, εμείς ξεκινήσαμε με λόγο 2 φορές την εβδομάδα για 3 χρονια και με 2 λόγο την εβδομάδα και 1 έργο  για 1,5 χρόνο. Θα κάνουν μια αξιολόγηση στο κέντρο που θα πάτε και από εκεί θα κρίνουν πόσες φορές χρειάζεται και σε τι θα δουλέψουν.  Μήπως είστε Θεσσαλονίκη;

like24

Όχι, είμαστε στην Αθήνα!

Εικόνα Milkyway

Όχι, είμαστε στην Αθήνα!

like24

Επανέρχομαι με νεότερα

Εικόνα Milkyway

Θα ήθελα να επανέλθω με νεότερα. Μετά από έρευνα που κάναμε βρήκαμε ένα κέντρο που κέρδισε την εμπιστοσύνη μας. Από την πρώτη αξιολόγηση πιστεύω έγιναν εύστοχες παρατηρήσεις και γενικά μου φάνηκε να υπάρχει εμπειρία, οργάνωση και κυρίως αγάπη για τα παιδιά. Η λογοθεραπεύτρια μας είπε ότι δεν την ανησυχεί η ηχολαλία καθώς μας εξήγησε ότι φαίνεται να την χρησιμοποιεί λειτουργικά. Επίσης μας είπε ότι περίμενε να αντιμετωπίσει κάτι πιο έντονο για την διάγνωση άτυπος αυτισμός. Με λίγα λόγια μας είπε ότι όντως βλέπει κάποια στοιχεία αλλά δεν φάνηκε να συμφωνεί με τον άτυπο. Επίσης, έμεινε έκπληκτη από το μεγάλο του λεξιλόγιο.

Ωστόσο, έχω παρατηρήσει κάποια πράγματα που θα ήθελα να μοιραστώ. Αφ’ ενός ο μικρός έχει μειώσει την ηχολαλία αισθητά το οποίο μας καθησυχάζει αρκετά. Από την άλλη βλέπω κάποια πράγματα που με ανησυχούν και που είναι λίγο έντονα αυτόν τον καιρό.

  1. Κάποια στιγμή του είπα είσαι το ζουζουνάκι μου άρχισε να κλαίει και να λέει "όχι είμαι ο Αντωνάκης σου". Αυτό το έχω ελέγξει και με άλλες λέξεις όπως π.χ. είσαι το αστέρι μου κ.α. Κάποιες φορές το αφήνει και δεν σχολιάζει άλλες φορές όμως αντιδρά σε αυτό. Επίσης και στην αξιολόγηση με την λογοθεραπεύτρια μας είπε ότι του είπε κάποια στιγμή «Θα σε φάω» (αστειευόμενη) και ο μικρός της είπε «όχι μην με φας», και δεν κατάλαβε ότι είναι για αστείο αυτά. Άραγε είναι θέμα ηλικίας ή θα πρέπει να ανησυχώ;
  2. Ενώ είμαστε στο σπίτι, αν ακούσει εξωτερικό θόρυβο, θα ρωτήσει αμέσως «τι είναι αυτό μαμά;». Και επειδή του έχουμε πει ότι υπάρχουν γείτονες τώρα συνήθως θα πει (αν ακούσει θόρυβο): «Γιατί ήρθε πάλι ο γείτονας;». Αυτό γίνεται αρκετά συχνά.
  3. Όταν παίζει πιο έντονα μαζί μας και του λέμε να σταματήσει γιατί μας πονάει, δεν μας ακούει, δεν σταματάει.
  4. Είναι επίμονος, στο να κάνει κάτι ο ίδιος (π.χ. να βάλει να ζεστάνει το γάλα του κ.α.). Αντιστέκεται στο να φορέσει καινούρια ρούχα. Θα τα φορέσει αλλά με πολύ εξήγηση εκ μέρους μας.
  5. Δεν προσπαθεί να ζωγραφίσει πραγματικά, παρά μόνο κάνει μουτζούρες με το στυλό, όσο και να προσπαθούμε, αυτός θα κάνει το δικό του. Το ίδιο και με τις κατασκευές.

Πιστεύετε ότι τα παραπάνω θα βελτιωθούν με τις θεραπείες; Επίσης, αν κάποια μανούλα/μπαμπάς έχει υπόψιν του παιχνίδια που να βελτιώνουν τέτοιες καταστάσεις θα ήμουν ευγνώμων. Για να βοηθήσουμε και εμείς στο σπίτι όσο μπορούμε.

Τον Φεβρουάριο θα πάμε και σε παιδοψυχίατρο στο Παίδων όπου το παιδί θα αξιολογηθεί από παιδοψυχίατρο, λογοθεραπευτή και εργοθεραπευτή. Οπότε θα επανέλθω με την επαναξιολόγηση.

like26

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις αναρτήσεις σας

Εικόνα Τέσα

Kαλημερα σας. Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις αναρτησεις σας.

Σχετικά με τη διάγνωση "ατυπος αυτισμος" υπαρχει εδώ σε αυτη την ιστοσελίδα μια συζήτση που επιγράφεται έτσι ακριβώς και ειναι πολύ διαφωτιστική.

Γενικά ειναι μια διάγνωση που περιλαμβάνει πάρα πολλές καταστάσεις, οι οποίες ομως ειναι κάπως μικτού τύπου, δηλαδή και με καλά στοιχεία,  αλλά και με στοιχεία που προβληματίζουν.Το γενικό  συμπέρασμα που έχω εξάγει είναι  ότι εφόσον υπάρχει φυσιολογική νοημοσύνη, λογος και δεν υπάρχουν παθολογίες και η δουλειά ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία, η πρόγνωση ειναι καλή.

Από αυτά που γράφετε καταλαβαίνω ότι το παιδί έχει ανάγκη από εργοθεραπεία. Μιλήσατε με εργοθεραπευτή;

like31

Δεν έχουμε μιλήσει ακόμα με εργοθεραπευτή

Εικόνα Milkyway

Δεν έχουμε μιλήσει ακόμα με εργοθεραπευτή. Αυτήν την εβδομάδα θα ξεκινήσουμε εργοθεραπεία, λογοθεραπεία και ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα και θα συζητήσουμε με τον κάθε θεραπευτή ξεχωριστά. Σαν μια πρώτη εικόνα είναι λίγο πίσω στην λεπτή κινητικότητα και στην συγκέντρωση στην εκάστοτε δραστηριότητα. Μας είπαν ότι ο πρώτος μήνας είναι μήνας γνωριμίας με τους ειδικούς και προσαρμογής του παιδιού. Αλλά μας είπε ότι έχει πολύ καλή βάση οπότε αισιοδοξώ και ανυπομονώ να ξεκινήσει!

Θα αναζητήσω την συζήτηση που αναφέρατε. Σας ευχαριστώ πολύ!

like25

Πιστεύουμε ότι αυτή είναι η συζήτηση

Εικόνα NOESI.gr

Δείτε το βιολόγιο με τίτλο: «Άτυπος αυτισμός, F84.1»

like24

Αξιολόγηση απο Πανεπιστημιακή Παιδοψυχιατρική (Παίδων)

Εικόνα Milkyway

Αξιολόγηση από τη Λογοθεραπεύτρια

Αρχικά, σε ό,τι αφορά την προσοχή, όντως είναι ένα παιδί που δεν κάθισε ιδιαίτερα στη θέση του, ήταν πολύ όρθιος και ιδιαίτερα κινητικός καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίας. Ακόμη και όταν καθόταν στη θέση του, ήταν γενικότερα ανήσυχος, οπότε αυτό είναι κάτι που κρατάμε σαν στοιχείο της λειτουργικότητάς του.

Τώρα, όσον αφορά το κομμάτι της επικοινωνίας, παρατήρησα ότι δεν έκανε καλή ρύθμιση στη βλεμματική επαφή. Υπάρχει βλεμματική επαφή, αλλά είναι στιγμιαία, δεν τη συντηρεί. Σε κοιτάζει για λίγο, αλλά μετά γυρίζει αλλού. Επίσης, σε ό,τι αφορά την έκφραση των αναγκών του, δεν τις απευθύνει.

Ακόμη και στο παιχνίδι, όταν προσπάθησα να τον βάλω σε μια αλληλεπίδραση, ακολούθησε αυτό που έκανα, αλλά δεν μπήκε σε μια διαδικασία διαλόγου, δεν ανέλαβε κάποιο ρόλο. Δηλαδή, με παρακολουθούσε και έκανε ό,τι έκανα εγώ, αλλά δεν πήρε πρωτοβουλία να αναπτύξει ένα σενάριο μέσα στο παιχνίδι. Μετά από λίγο, έμεινε πάλι με το αυτοκινητάκι του και το χρησιμοποιούσε κυρίως για να το σπρώχνει μπρος-πίσω, να το τοποθετεί σε διαφορετικά σημεία, αλλά χωρίς να υπάρχει κάποια σύνθετη δραστηριότητα ή κάποιο παιχνίδι ρόλων.

Όσον αφορά τώρα το κομμάτι του λόγου, παρατηρείται δυσκολία. Το λεξιλόγιό του είναι χαμηλό για την ηλικία του και φαίνεται ότι δυσκολεύεται να βρει λέξεις ή να εκφράσει αυτό που θέλει να πει. Δεν έχει γενικεύσει πλήρως τις έννοιες. Δηλαδή, αν δεν του δοθεί κάτι πιο συγκεκριμένα, δυσκολεύεται να το εντοπίσει.

Για παράδειγμα, στο τεστ που προσπαθήσαμε να κάνουμε, του ζήτησα να βρει το «φλιτζάνι» και δεν μπορούσε να το αναγνωρίσει. Όταν του το είπα ως «ποτήρι», τότε μπόρεσε να το βρει. Αυτό δείχνει ότι κάποιες έννοιες δεν τις έχει ακόμα πλήρως οργανωμένες και χρειάζεται να του δίνονται με πιο απλό και συγκεκριμένο τρόπο.

Επιπλέον, δυσκολεύεται να κάνει λογικούς συνειρμούς ή να εξάγει συμπεράσματα από τα διαθέσιμα στοιχεία. Για παράδειγμα, όταν έχει μπροστά του έξι αντικείμενα και γνωρίζει τα πέντε, δεν μπορεί να καταλάβει ποιο είναι το έκτο μέσω αποκλεισμού.
 

Παρατήρησα ότι εκτελεί απλές εντολές, όμως χρειάζεται αρκετές επαναλήψεις για να τις επεξεργαστεί και να τις εκτελέσει σωστά. Αυτό με κάνει να έχω ένα ερωτηματικό σχετικά με τη μνήμη του και το κατά πόσο συγκρατεί την πληροφορία που του δίνεται.

Επιπλέον, φάνηκε γενικότερη δυσκολία στην κατανόηση, όχι μόνο στις λεκτικές εντολές αλλά και στη λειτουργία του μέσα στον χώρο. Για παράδειγμα, του είπα «πάρε τα κουζινικά που είναι στο άσπρο κουτί για να παίξεις» και δεν μπόρεσε να τα εντοπίσει. Του έδειξα πού είναι, αλλά και πάλι δεν ακολούθησε τη δηκτική καθοδήγηση. Όταν έγινα πιο συγκεκριμένη και του έδωσα πιο απλά βήματα, μπόρεσε να καταλάβει και να βρει το κουτί. Όμως, ακόμη και τότε δεν πήρε πρωτοβουλία να το τραβήξει.

Χρειάστηκε να σπάσω τη διαδικασία σε μικρότερα βήματα: «Τράβα το κουτί», «Άνοιξε το κουτί», «Πάρε τα κουζινικά». Μόνο τότε κατάφερε να ακολουθήσει τις οδηγίες. Αυτό δείχνει ότι δυσκολεύεται στην οργάνωση των βημάτων και στην επεξεργασία σύνθετων εντολών.

Σε ό,τι αφορά τη δική του εκφραστική ικανότητα, παράγει απλές προτάσεις με στοιχειώδη γραμματική δομή. Κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων με εικόνες, παρατηρήθηκε ότι δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις ερωτήσεις που του τίθενται.

Για παράδειγμα, όταν του ζητήθηκε να περιγράψει μια εικόνα και να αναφέρει τι κάνει το κοριτσάκι, επέμενε ότι πρόκειται για τη «μαμά». Η δική του οπτική ήταν σταθερή και δεν μπορούσε να δεχτεί μια διαφορετική εκδοχή της εικόνας. Αυτό υποδηλώνει μια σχετική ακαμψία στη σκέψη και στη γλωσσική επεξεργασία, καθώς επιμένει στη δική του ερμηνεία και δυσκολεύεται να αποδεχτεί άλλες πιθανότητες.

Σε αντίστοιχες ασκήσεις περιγραφής εικόνων, αν και μπορούσε να απαντήσει απλά με βάση την εικόνα, δεν κατάφερε να προχωρήσει σε περαιτέρω σύνδεση των στοιχείων για την εξαγωγή συμπερασμάτων. Για παράδειγμα, σε μια εικόνα όπου ένα παιδάκι έκλαιγε επειδή ένα σκυλάκι κρατούσε το παπούτσι του, η απάντησή του ήταν: «Κλαίει που θέλει τη μαμά». Δεν αντιλήφθηκε τη συσχέτιση μεταξύ των στοιχείων της εικόνας, δηλαδή ότι το παιδί έκλαιγε λόγω του γεγονότος ότι το σκυλάκι είχε το παπούτσι του.

Παρατηρήθηκε επίσης άμεση ηχολαλία σε περιπτώσεις όπου δεν κατανοούσε πλήρως την ερώτηση. Κάθε φορά που δεν κατανοούσε ένα ερώτημα, το επαναλάμβανε αυτολεξεί αντί να δώσει απάντηση. Αυτή η συμπεριφορά υποδηλώνει ότι η ηχολαλία λειτουργεί ως ένας μηχανισμός διαχείρισης της αβεβαιότητας που βιώνει όταν δεν κατανοεί πλήρως την πληροφορία που του δίνεται.

Δεν παρατηρήθηκε ηχολαλία σε άλλες στιγμές της συνεδρίας, γεγονός που ενισχύει την υπόθεση ότι σχετίζεται με την κατανόηση του λόγου.

like21

Αξιολόγηση απο Πανεπιστημιακή Παιδοψυχιατρική (Παίδων)

Εικόνα Milkyway

Συμπέρασμα Παιδοψυχιάτρου Παίδων

Το πρώτο και πιο σημαντικό ερώτημα είναι το εξής: Αυτές οι κοινωνικές δυσκολίες, ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού ή όχι; Πλέον, ναι, τις τοποθετούμε στο φάσμα. Πριν μερικά χρόνια, ενδεχομένως, δεν θα τις τοποθετούσαμε. Γιατί; Επειδή τα διαγνωστικά κριτήρια έχουν αλλάξει. Δεν είναι η κλασική εικόνα αυτισμού που είχαμε παλιότερα, όπου το παιδί είχε έντονες και ξεκάθαρες δυσκολίες στην αλληλεπίδραση. Τώρα, επειδή τα κριτήρια έχουν διευρυνθεί, οτιδήποτε σχετίζεται με την κοινωνική αμοιβαιότητα – δηλαδή, πώς κάποιος ρυθμίζει την επικοινωνία του, πώς ζητάει κάτι, πώς χρησιμοποιεί τη βλεμματική επαφή, πώς εμπλέκεται με τους άλλους – πλέον, όλα αυτά μπαίνουν στο φάσμα.

Και εδώ είναι που πρέπει να ξεδιαλύνουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό για το παιδί. Γιατί δεν μιλάμε για ένα παιδί που δεν έχει μέλλον, όπως παλιά φοβόμασταν όταν μιλούσαμε για αυτισμό. Μιλάμε για ένα παιδί που έχει ικανότητες, ένα παιδί που, εφόσον όλα πάνε καλά, κινείται προς μια υψηλή λειτουργικότητα.

Βέβαια, αυτή τη στιγμή υπάρχουν δυσκολίες. Και θα ξαναπώ ότι είναι 3,7 ετών, οπότε όλα αυτά τα βλέπουμε μέσα σε αυτό το ηλικιακό πλαίσιο. Έχουμε αρκετή εμπειρία για να ξέρουμε ότι κάποια πράγματα είναι αναμενόμενα σε αυτή την ηλικία. Όμως, υπάρχουν και σημεία που μας δείχνουν ότι υπάρχει κάτι παραπάνω. Και αυτό το «κάτι παραπάνω» είναι και ο λόγος που κινητοποιηθήκατε, που ήρθατε εδώ, και που όλο αυτό έχει νόημα να συζητηθεί τώρα. Το θετικό είναι η ηλικία του. Γιατί τώρα μπορούμε να παρέμβουμε και να βοηθήσουμε.

Και εδώ είναι που τίθεται το ερώτημα: Είναι θέμα φάσματος ή είναι καθυστέρηση λόγου; Γιατί είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Και αν κάποιος δεν είναι αυστηρός στην παρατήρησή του, μπορεί να πει «Εντάξει, είναι απλώς καθυστέρηση λόγου». Αλλά αν το δούμε έτσι, κινδυνεύουμε να πάμε σε λάθος κατεύθυνση και να χάσουμε πολύτιμο χρόνο.

Γιατί το λέω αυτό; Επειδή η επικοινωνία δεν είναι απλώς γλώσσα. Η επικοινωνία είναι σκέψη. Αν το παιδί έχει δυσκολίες στη σκέψη, αυτό σημαίνει ότι η παρέμβαση πρέπει να είναι πολύ διαφορετική από μια απλή γλωσσική ενίσχυση. Και αν δεν το κατανοήσουμε αυτό, τότε θα δουλεύουμε λάθος και θα χάνουμε χρόνο.

Γι’ αυτό και εγώ θα έβαζα τη διάγνωση μέσα στο πλαίσιο του φάσματος υψηλής λειτουργικότητας, με δυσκολίες στη ρύθμιση – όχι ελλείμματα, αλλά οργανωτικές δυσκολίες. Ταυτόχρονα, βλέπουμε στοιχεία υπερκινητικότητας, κάτι που επίσης αξίζει να συζητήσουμε. Υπάρχουν παιδιά στο φάσμα που είναι εντελώς ακίνητα, και άλλα που είναι συνεχώς σε κίνηση. Αυτό το παιδί ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.

Ένα άλλο στοιχείο που αξιολογούμε είναι το γλωσσικό κομμάτι. Συνολικά, βλέπουμε δυσκολίες που αφορούν τρεις βασικούς άξονες:

Το φάσμα του αυτισμού (υψηλής λειτουργικότητας).

Τη ρύθμιση της προσοχής και την υπερκινητικότητα.

Το γλωσσικό – επικοινωνιακό κομμάτι.

Και εδώ βλέπουμε κάτι θετικό: Είναι ένα παιδί που έχει κάνει πολύ μεγάλες αλλαγές το τελευταίο διάστημα. Σε δύο μήνες, έχετε ένα διαφορετικό παιδί. Που σημαίνει ότι βρίσκεται σε μια φάση ανάπτυξης και αν τον στηρίξουμε σωστά, τον βοηθάμε να προχωρήσει ακόμη πιο μπροστά.

Αυτό σημαίνει ότι η θεραπευτική παρέμβαση πρέπει να είναι στοχευμένη. Δεν θέλουμε να χαθεί η κατεύθυνση. Και επειδή είναι μικρός και εντυπωσιακός, κάποιος που δεν έχει την εμπειρία μπορεί να θεωρήσει ότι απλώς έχει καθυστέρηση στον λόγο και να μην δει το βαθύτερο κομμάτι της επικοινωνίας.

Κρατάμε λοιπόν ότι είναι ένα παιδί με πολύ καλά προγνωστικά. Αυτή τη στιγμή, δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς θα εξελιχθεί το νοητικό του επίπεδο – είναι πολύ νωρίς για αυτό. Αλλά βλέπουμε ότι μαθαίνει από την εμπειρία, ότι εξελίσσεται, και ότι έχει δυναμική.

Το πιο σημαντικό τώρα είναι η κατεύθυνση της παρέμβασης. Θέλουμε να ενισχύσουμε την επικοινωνία, όχι απλώς τη γλώσσα. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να περάσει και στους λογοθεραπευτές. Γιατί αν επικεντρωθούν αποκλειστικά στον λόγο και αφήσουν απέξω την επικοινωνία, τότε μπορεί να χαθεί ένα σημαντικό κομμάτι της ανάπτυξής του.

Άρα, προχωράμε με παρέμβαση που να εστιάζει τόσο στο γλωσσικό κομμάτι όσο και στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Και το σημαντικότερο είναι ότι το παιδί έχει προοπτική. Δεν μιλάμε για κάτι στατικό – μιλάμε για ένα παιδί που αλλάζει, που προχωρά, και που, με τη σωστή καθοδήγηση, μπορεί να έχει μια εξαιρετική πορεία.

like17

Όπως μας τα είπαν (στην Πανεπιστημιακή Παιδοψυχιατρική Παίδων)

Εικόνα Milkyway

Τα έγραψα περίπου όπως μας τα είπαν. Έχω μπερδευτεί η αλήθεια είναι καπως....

like20

Milkyway μπερδεύτηκα

Εικόνα Michele Pan

Η αλήθεια είναι ότι και εγώ αυτά που διάβασα μπερδεύτηκα αρκετά και δεν καταλαβαίνω που υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.Μιλσμε για ένα παιδάκι ούτε τεσσάρων ετών σωστά; Φυσικά ειδικός δεν είμαι αλλά δεν βλέπω και κάτι ακραίο. Η λογοθεραπεία πάντως θα τον βοηθήσει όπως και να έχει. Με την ενσυναίσθηση πως τα πάει; αν σας δει να κλαίτε πως αντιδράει; είναι πάρα πολύ σημαντικό 

like16

Είναι 3 χρονών και 7 μηνών

Εικόνα Milkyway

Ναι, τώρα είναι 3 χρονών και 7 μηνών. Όταν θα κάνω ότι κλαίω ή στεναχωριέμαι συνήθως μου λέει "μην κλαίς ή μην στεναχωριέσαι" και θα υποχωρήσει αν έχει κάνει κάτι αυτός... Γενικά μας είπαν ότι αυτοί αξιολογούν μόνο την κοινωνική επικοινωνία και όχι ότι αφορά τα του σπιτιού. Εγώ έτσι όπως τα φέρνω στο μυαλό μου νιώθω ότι μου τα είπε και έτσι και αλλιώς... Εννοείται οι θεραπείες σίγουρα θα βοηθήσουν... Και θα ξεκινήσουμε και εμείς συμβουλευτική... Με έχει φάει το αγχος βέβαια...

like18

Αν υπάρχει ενσυναίσθηση

Εικόνα Michele Pan

Αν υπάρχει ενσυναίσθηση σε έναν άνθρωπο θα τη δείξει παντού και σε φίλους και σε αγνώστους κτλ. απλά οι πρωτοι που το βλέπουμε είμαστε οι γονεις. Επίσης, να ξέρετε χωρίς να θέλω να κάνω εγώ ίδια διάγνωση και με βάση όσα μας έχει πει παιδοψυχιατρος τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές παρουσιάζουν ελλείμματα και στην επικοινωνία και στην κοινωνική αλληλεπίδραση απλά είναι πολύ ήπια σε σχέση με αυτα που συναντάμε στον αυτισμό και όταν δουλευτούν η εξέλιξη είναι γρήγορη.

like19

Κοινά στοιχεία με το παιδί μου

Εικόνα Τέσα

Καλησπέρα και από εμένα. Τα γράψατε πολύ αναλυτικά όλα. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το παιδάκι σας έχει πολλά καλά στοιχέια και καλό υπόβραθρο.

Εντόπισα κοινά στοιχεία με το δικό μου το παιδί, όπως π.χ. η φευγαλέα βλεμματική επαφή. Ναι, σαφώς θέλει δουλειά και να είστε σίγουρη ότι με συστηματικές και στοχευμένες θεραπείες θα δείτε αποτελέσματα.

Μη δίνετε σημασία στις διαγνώσεις, γιατι πολλά αλλαζουν, η ανάπτυξη του παιδιου ειναι μια διαδικασια σε εξελιξη.

Το σημαντικό είναι σας ότι σας δίνουν καλή πρόγνωση, επειδή έχετε καλό δυναμικό και σε συνδυασμό παντα με τις θεραπείες.

Ναι είναι απόλυτα λογικό να έχετε αγωνία και άγχος. Αλλά μην το αφήσετε να σας κυριεύσει και μην ψάχνετε συνεχώς στο ίντερνετ. Κάθε παιδάκι είναι διαφορετικό. Όλα θα πάνε καλά, η πρόγνωση είναι καλή.

Κυρία Michele Pan συμφωνώ απόλυτα με ό,τι λέτε!

like21

Κοινά στοιχεία, τα βλέπω και στον γιο μου

Εικόνα Nekty Boo

Καλησπέρα!

πολλα από τα στοιχεία που διαβάζω, τα βλέπω και στον γιο μου, ο οποίος τώρα είναι 3 ετών και 7 μηνών. Πήγαμε πρώτη φορά σε αναπτυξιολογο του δημοσίου πέρσι τον Μάιο , η οποία μας είπε ότι δεν είναι ξεκάθαρη η διάγνωση του παιδιού και να τον δούμε μετά τις θεραπείες. Τότε δεν είχε ακόμα κλείσει τα τρία. Τον Νοέμβριο πήγαμε σε ένα παιδοψυχιατρο του Δημοσίου και χωρίς να εξετάσει το παιδί, μόνο από το ιστορικό που του δώσαμε μας είπε ότι είναι βέβαιος ότι βρίσκεται στο φάσμα. Πήγαμε και σε ιδιώτη παιδοψυχιατρο, η οποία μας είπε ότι δεν βλέπει φάσμα αλλά καθυστέρηση στην κοινωνικότητα. Βεβαίως το παιδί εξελίσσεται πολύ και συνεχώς, πάντα η κοινωνικότητα όμως είναι το ζητούμενο. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα παιδιά αυτά που έχουν πάνω κάτω αυτά τα χαρακτηριστικά, και για άλλους είναι στο φάσμα και για άλλους δεν είναι, έχουν πάρα πολύ δυναμική και το λέω σε εσάς το λέω και σε εμένα να το ακούσω θα πρέπει να μένουμε μακριά από τις διαγνώσεις γιατί μόνο κακό μας κάνουν και να μείνουμε στο πως θα βελτιώσουμε τα οποια ελλείμματα έχουν.

Θέλω να ευχαριστήσω την  γιατί τον πρώτο καιρό και στις ατελείωτες αϋπνίες μου από το άγχος, έπαιρνα δύναμη από τις αναρτήσεις της.

like14

Αχ αυτές οι διαγνώσεις

Εικόνα Michele Pan

Αγαπητή  χαίρομαι ειλικρινά που σας βοήθησα!! Η αλήθεια είναι ότι και εγώ έπαιρνα κουράγιο από άλλες αναρτήσεις, είναι σημαντικό να έχουμε ο ένας τον άλλο και να παιρνουμε κουράγιο. Οι διαγνώσεις δυστυχώς είναι το πιο δύσκολο κομμάτι ειδικά όταν ο καθένας λέει τα δικά του, απίστευτα ψυχοφθόρο για τους γονεις. Πιστεύω ότι στη Ελλάδα υστερούμε πολύ σε αυτό το κομμάτι. Για να σας δώσω και άλλο κουράγιο θα σας πω ότι ο Μιχάλης τώρα στα 7 του είναι πιο κοινωνικός από ποτέ με τα παιδιά (γιατί με τους ενήλικες πάντα ήταν).

Σας φιλώ!!

like15

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Η νόηση είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια προσωπικές εμπειρίες, που ανοίγουν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε Βιολόγιο. Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση, επιλέξτε "Δημοσιεύστε νέο κείμενο". Επιλέξτε "Βιολόγιο", συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.